ایران گردی

کاخ اردشیر بابکان؛ جاذبه‌ای خاص در فارس

تودی تریپ: کاخ اردشیر بابکان بنایی زیبا و تحسین برانگیز از دوره ساسانی است که می توان از آن به عنوان یکی از آثار مهم ایران پیش از اسلام یاد کرد. بنای این کاخ را به اردشیر بابکان نسبت می دهند و به آتشکده فیروزآباد نیز معروف است.

گنبد برای اولین بار در آن زمان در این کاخ ساخته شد و از این نظر کاخ اردشیر بابکان پیشگام محسوب می شود. در خارج از کاخ چشمه ای نیز می جوشد که منجر به ایجاد استخری طبیعی شده و منظره جالبی برای گردشگران است.

اگرچه این بنا از استحکام قابل توجهی برخوردار بود، اما به دلیل سیل در دسامبر 2019 در منطقه، کاخ در معرض آب قرار گرفت و متاسفانه برخی از حصارهای اصلی تخریب شد.

آتشکده فیروزآباد در تاریخ 15 دی 1310 با شماره 89 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. این بنا به عنوان بخشی از منظر باستانی ساسانی منطقه فارس در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است.

آشنایی با کاخ اردشیر بابکان

یکی از ارزشمندترین آثار باستانی به جای مانده از دوران ساسانیان، کاخ اردشیر بابکان در شهرستان فیروزآباد استان فارس است که با معماری و ساختار منحصر به فرد خود مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است.

کاخ اردشیر بابکان که مهمترین اثر تاریخی فیروزآباد است در سه کیلومتری فیروزآباد قرار دارد. این کاخ تاریخی که اخیراً نام آن در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است، در سال 1310 نیز در فهرست آثار تاریخی کشور به ثبت رسیده است.
بنا بر گفته ها، کاخ اردشیر بابکان در گذشته به عنوان کاخ استفاده نمی شده و آتشکده نامیده می شده است. زیرا بر اساس اعتقادات پیشینیان، هر بنای مهمی که از آب ساخته شود، محل عبادت الهه آب (آناهیتا) است. اما در برخی اسناد بر کاخ بودن این بنا تاکید شده است.

کاخ اردشیر بابکان;  جاذبه ای خاص در فارس

به گفته پروفسور پیرنیا که یکی از مشهورترین باستان شناسان کشور است، باستان شناسان غربی در تلاش هستند تا این بنا را به عنوان کاخ معرفی کنند، در حالی که پروفسور پیرنیا این نظریه را رد کرده و معتقد است که این بنا یک فضا است و ویژگی های آن را ندارد. یک کاخ.

همچنین یکی از دلایلی که کاخ اردشیر بابکان را «آتش‌خانه فیروزآباد» می‌نامند، قرار گرفتن این کاخ در کنار چشمه «آتش‌خانه قمپ» است. به هر حال این کاخ آتشکده فیروز آباد نامیده می شود و بزرگترین آتشکده استان فارس است و در متون و اسناد گذشته به عنوان آتشکده بزرگ نیز شناخته و معرفی شده است.

به گفته برخی باستان شناسان، کاخ اردشیر بابکان پایتخت جمشید بوده است، زیرا در گذشته اردشیر بابکان، بنیانگذار سلسله ساسانی، دارای اقامتگاه رسمی بوده و تاج و تخت را در این کاخ اشغال کرده است.

کاخ اردشیر بابکان، دیدنی و جالب

یکی از ارزشمندترین آثار تاریخی به جا مانده از دوران ساسانی، کاخ اردشیر بابکان در شهرستان فیروزآباد استان فارس است که دارای ساختار و معماری شگفت انگیزی است و مورد توجه گردشگران و علاقه مندان داخلی و خارجی قرار گرفته است.

می توان گفت کاخ اردشیر بابکان یکی از مهمترین آثار تاریخی فیروزآباد در سه کیلومتری فیروزآباد است که این کاخ باستانی اخیراً در فهرست میراث جهانی و همچنین در سال 1310 در فهرست آثار تاریخی کناره به ثبت رسیده است. ثبت نام دریافت شد.

کاخ اردشیر بابکان;  جاذبه ای خاص در فارس

در گذشته به گفته اهالی کاخ اردشیر بابکان از آن به عنوان کاخ استفاده نمی شده و آتشکده نامیده می شده است، زیرا طبق باور مردم گذشته، هر بنای تاریخی و مهمی که از آب ساخته شده است، محل بوده است. پرستش الهه آب (آناهیتا).

با این حال اسنادی وجود دارد که نشان می دهد این بنا یک کاخ بوده است. به گفته پروفسور پیرنیا که در حال حاضر یکی از مشهورترین باستان شناسان کشورمان است، باستان شناسان غربی در تلاش هستند تا این بنا را به عنوان کاخ معرفی کنند و پروفسور پیرنیا آن را کاملا رد می کند. اعتقاد بر این است که این بنا حال و هوا و ویژگی های یک کاخ را ندارد.

علاوه بر این، یکی از دلایل مهمی که کاخ اردشیر بابکان را به «آتشکده فیروزآباد» می شناسند، قرار گرفتن این کاخ در کنار چشمه «آتشکده آتش» است.

به هر حال این کاخ آتشکده فیروزآباد است و یکی از آتشکده های بزرگ استان فارس به شمار می رود و در اسناد و متون گذشته به عنوان آتشکده بزرگ یاد شده است. برخی از باستان شناسان معتقدند کاخ اردشیر بابکان در گذشته پایتخت جمشید بوده است، زیرا در گذشته اردشیر بابکان سلسله ساسانی را پایه گذاری کرده و در این کاخ اقامتگاه رسمی داشته است.

فیروزآباد در گذشته به شهر قبر شهرت داشت و شهری بزرگ با دیوارهای عظیم بود که در مقایسه با زمین های اطراف که می شد به آن دسترسی داشت، نسبتاً در شیب قرار داشت، مسیر رودخانه ای را که از کوه به آن می گذرد تغییر می داد. شهر و به این ترتیب شهر تبدیل به دریاچه شد، این دریاچه ایجاد شد و تا قرن ها بعد باقی ماند تا اینکه اردشیر با تمهیداتی که گمان کرد به زهکشی دریاچه ادامه داد و به جای قبر شهر، شهر جدیدی ساخت.

کاخ اردشیر بابکان;  جاذبه ای خاص در فارس

شهری که اردشیر بنا کرد «اردشیر هوره» نام داشت. اما متأسفانه با حمله اعراب به ایران، شهر اردشیر حوره به کلی ویران شد، حاکم شهر که فردی به نام عضدالدوله دیلمی بود بر اعراب مسلط شد و پس از این همه شهر را به نام فیروزآباد، یکی از آن ها، آغاز کرد. از بناهای مهمی که ساخته شده، کاخ اردشیر بابکان با قدمتی 1800 ساله است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا