ایران گردی

کاخ‌گردی در کاخ گلستان تهران

تودی تریپ: کاخ گلستان که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده، اثر دوره قاجار است و با بیش از ۴۴۰ سال قدمت، یکی از بی نظیرترین مجموعه های تاریخی ایران است و هنوز هم زیبایی خود را حفظ کرده است. علت نامگذاری این مجموعه قرار گرفتن آن در میان باغی از چنار و سرو است که گلستان برای آن انتخاب شده است.

کاخ گلستان از دیرباز میزبان پادشاهان بوده است و امروزه از تمام عظمت کاخ گلستان تنها چند بنا باقی مانده است. با این حال در این نقطه از تهران زندگی ادامه دارد و صحنه های بی نظیری به چشم می خورد.

دنیایی از تابلوها و تابلوها با روکش های منحصر به فرد ایرانی دل هر بیننده ای را تسخیر می کند، باید روی صندلی بنشینید و از تماشای بنای قاجار با معماری ایرانی اروپایی لذت ببرید تا بتوانید واقعا تاریخ را لمس کنید.

آشنایی با کاخ گلستان در تهران

آدرس قلب تهران را از هر فرد با تجربه ای بخواهید. راه بازار و خیابان 15 خرداد را به شما نشان می دهد. در سال های اخیر به همت مسئولین این مکان به سنگفرش تبدیل شده و بازدیدکنندگان را به یاد تهران قدیم می اندازد. بسیاری معتقدند تهران واقعی در همین محله است. مکانی که می توانید در آن گردشی آرام داشته باشید و جاذبه های زیادی را ببینید.

کاخ گلستان نامی است که در میان جاذبه های تهران می درخشد و در فهرست میراث فرهنگی یونسکو قرار گرفته است. بیشتر مردم این مجموعه را از آثار دوره قاجار می دانند. اما تاریخچه آن به سال های بسیار دورتر برمی گردد.

کاخ گلستان با قدمتی بیش از 440 سال، یکی از منحصر به فردترین مجموعه های تاریخی ایران به شمار می رود که زیبایی آن دل هر بیننده ای را تسخیر می کند. ناصر نجمی در کتاب «تهران در عصر ناصر» نوشته است که به دلیل قرار گرفتن این مجموعه در باغ یا گلستان و وجود باغ ها و خیابان های طولانی با درختان چنار و سرو به آن گلستان می گفتند.

تور کاخ در کاخ گلستان تهران

البته این فقط یک حدس و گمان است و هنوز در هاله ای از عدم قطعیت است. برخی نام این مجموعه را به تالار گلستان در یکی از عمارت های باغ نسبت می دهند که اکنون ویران شده است. ساختمانی به نام ساختمان خروجی که در ادامه در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

مجموعه گلستان سال ها میزبان پادشاهان بود و آقا محمد خان قاجار، فتحعلی شاه، محمدشاه قاجار، ناصرالدین شاه قاجار، مظفرالدین شاه قاجار، محمدعلی شاه قاجار و احمدشاه قاجار در آن زندگی می کردند. کاخ گلستان امروز با وسعتی بالغ بر 5/4 هکتار که تنها یک دهم وسعت اصلی خود است در گوشه ای از شهر تهران خمیده زیر غبار فراموشی قرار دارد. از این همه شکوه، تنها چند ساختمان باقی مانده است که در میان ساخت و سازهای جدید گم شده اند.

کاخ گلستان مجموعه‌ای از بناهای تاریخی استان تهران است که در زمان‌های مختلف ساخته شده‌اند. این کاخ از نظر معماری و ارزش آثار هنری و تاریخی یکی از مهم ترین بناهای تاریخی کشور به شمار می رود که گواه حضور گردشگران داخلی و خارجی در طول سال است.

کاخ مذکور از قسمت های مختلفی از جمله ایوان مرمر تخت، تالار سلام، تالار آیینه، تالار سفرخانه، حرم کریمخانی، تالار برلیان، عمارت بادگیر، کاخ شمس العماره، تالار الماس و کاخ آبیز تشکیل شده است. ایوان و زیارتگاه تخت مرمر کریمخانی متعلق به دوره کریمخان زند، قدیمی ترین بناهای مجموعه گلستان است.

مجموعه فرهنگی تاریخی گلستان به غیر از ساختمان‌های مذکور، از بخش‌های مختلفی از جمله کتابخانه نسخ خطی، مرکز اسناد تصویری، مرکز نسخ خطی، دفتر فنی، امور بین‌الملل، کتابخانه چاپی، امور فرهنگی، معرفی، واحد کودک و نوجوان تشکیل شده است. دفتر ایستاد

تور کاخ در کاخ گلستان تهران

در اطراف کاخ گلستان مکان های دیدنی زیادی از جمله بازار تهران، کافه حاج علی درویش، سبزه میدان، خیابان ناصرخسرو، سرای روشن، خیابان مروی و دارالفنون وجود دارد.

بازدید از کاخ گلستان در تهران

بنای شمس العماری واقع در این موزه اولین بنای فلزی است.
یک تخت مرمر بزرگ و حکاکی شده از 65 قطعه در آن قرار دارد.
آینه ها، گچ بری ها و نقاشی های جذاب بسیاری وجود دارد.
کاخ گلستان مجموعه ای تاریخی است که شامل کاخ ها و تالارهای سلطنتی مختلفی است. سبک معماری این مجموعه برگرفته از سنت های ایرانی است. اما از طریق تعاملات تجاری، سیاسی و فرهنگی با کشورهای اروپایی، تحت تأثیر معماری نئوکلاسیک اروپایی، دستخوش تغییرات و پیشرفت هایی شده است.

در نتیجه اکنون شاهد ترکیبی جذاب از سبک معماری ایرانی و اروپایی هستیم که هر بیننده ای را مجذوب خود می کند و ارزش حداقل یک بار دیدن را دارد.
یکی از ویژگی های بارز کاخ گلستان کاشی کاری برجسته آن است که مضامین مختلفی مانند اساطیر، شکار، عشق، جنگ، مناظر، آثار تاریخی، پادشاهان، درباریان، مقامات دولتی و نقوش مذهبی را به نمایش می گذارد. این آثار همچنین تأثیر افزایش ارتباط با دنیای غرب و حمایت از تلاش های هنری را نشان می دهد.

آن‌ها به طرز ماهرانه‌ای از تکنیک‌های نقاشی غربی مانند حجم مرئی، سایه‌زنی و طبیعت‌گرایی در کنار روش‌های سنتی نقاشی ایرانی استفاده می‌کنند.
نمای بیرونی ساختمان های کاخ گلستان تنها جنبه ای نیست که مخاطب را شگفت زده می کند. با ورود به این سازه ها، تحت تاثیر هنر آینه باشکوه قرار خواهید گرفت. مخصوصا تالار آینه که تزیین آن بیش از هفت سال طول کشیده و واقعا نفس گیر است.

تور کاخ در کاخ گلستان تهران

تزیینات طلاکاری شده روی سطوح سنگی مانند شمس العماره و تخت مرمر بر جذابیت این کاخ می افزاید که سبکی رایج در دوران قاجار است. زرگران ماهر آن زمان از ورقه های فلزی در این تزئینات استفاده می کردند و مهارت خود را به نمایش می گذاشتند. استفاده از طلا در تزئینات معماری کاخ گلستان همراه با تاکید بر دوام، ارزش این مجموعه را افزایش می دهد. در زیر شما را با قسمت های مختلف کاخ گلستان آشنا می کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا