ایران گردی

کاخ‌گردی در کاخ سلیمانیه

تور کاخ در کاخ سلیمانیه

تودی تریپ: این بنا در دوره فتحعلی شاه قاجار و به دستور وی برای اقامتگاه تابستانی در باغ بزرگی که اکنون دانشکده کشاورزی است ساخته شد. کاخ سلیمانیه و باغ زیبای روبروی آن و نیز بناهایی که برای مأموران موکب سلطنتی ساخته شده بود، مجتمع مسکونی و فرماندهی کوچک و بسیار زیبایی را تشکیل می داد، اما اکنون ساختمان های مقامات سلطنتی ویران شده است.

آشنایی با کاخ سلیمانیه

کاخ سلیمانیه عمارتی است که بوی خانه می دهد. راه پله های فیروزه ای رنگ، پنجره های مرتفع و روشن و اتاق های توکار آن یادآور زندگی در گذشته است.

علت نامگذاری این بنا، تولد سی و چهارمین پسر فتحعلی شاه به نام سلیمان میرزا است. فرهاد میرزا از حاجی محمد حسین خان صدر اعظم اصفهانی به عنوان سازنده بنا نام می برد.

گاسپارد دروویل، افسر فرانسوی که در همان سال‌های ساخت این بنا در ایران زندگی می‌کرد، در سفرنامه خود روایتی متفاوت ارائه می‌کند. به گفته وی، محمدعلی میرزا دولتشاه، پسر بزرگ فتحعلی شاه که از انتصاب عباس میرزا به عنوان وارث تاج و تخت، برای اثبات شایستگی به خشم آمده بود، به جنگ سلیمان پاشا، والی بغداد رفت و او را شکست داد و غرامت نظامی هنگفتی از او گرفت.

او تمام پول را نزد فتحعلی شاه فرستاد تا نزد او محبوبیت پیدا کند. فتعلی شاه با پول به دست آمده این کاخ را ساخت و نام آن را سلیمانیه گذاشت تا یاد و خاطره شکست سلیمان پاشا را زنده نگه دارد.

تور کاخ در کاخ سلیمانیه

کرج، بلوار امامزاده حسن، خیابان شهید کیانپور. این ساختمان بین بلوار شهید چمران و امامزاده حسن در محل فعلی دانشکده کشاورزی واقع شده است. برای رسیدن به کاخ سلیمانیه ابتدا باید به میدان امام حسین کرج برسید. سپس وارد بلوار هفتم تیر شوید. به محض ورود به بلوار، ورودی کاخ در اولین کوچه سمت راست به نام کوچه شهید کیانپور، جنب مدرسه استقلال است.

درهای کاخ سلیمانیه کرج در خرداد 1402 به روی عموم باز شد و بازدیدکنندگان می توانند در روزهای هفته از ساعت هشت تا یک از این مکان دیدن کنند. امکان سازماندهی تورهای توریستی بازدید در تعطیلات و بعد از ساعات کاری وجود دارد.

کاخ سلیمانیه در دوره فتحعلی شاه قاجار برای اقامتگاه تابستانی در باغ بزرگی که اکنون دانشکده کشاورزی است ساخته شده است. کاخ سلیمانیه و باغ زیبای روبروی آن و نیز بناهایی که برای مأموران موکب سلطنتی ساخته شده بود، مجتمع مسکونی و فرماندهی کوچک و بسیار زیبایی را به وجود آورد، اما اکنون ساختمان های مقامات سلطنتی ویران شده است.

در تالار این بنا دو تابلو بر روی دیوارها کشیده شده است که یکی تصویر آقا محمدخان و دیگری تصویر فتحعلی شاه و هیئت همراه است. در نقاشی عمومی فتحعلی شاه، سلیمان میرزا در کودکی در کنار تخت طاووس به تصویر کشیده شده است.

معماری دیدنی کاخ سلیمانیه

یکی از دیدنی های تاریخی استان البرز کاخ سلیمانیه کرج است. مجموعه ای که از دوران قاجار به ثبت رسیده و به شماره 370 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. کاخ سلیمانیه کرج در سال 1227 ساخته شده است.در رابطه با علت ساخت این بنا و نام آن داستان های مختلفی وجود دارد که در نوع خود جالب و شنیدنی است.

گشت کاخ در کاخ سلیمانیه

برخی اسناد و نوشته های تاریخی نشان می دهد که فتحعلی شاه قاجار به مناسبت تولد سی و چهارمین فرزندش به نام سلیمان میرزا این کاخ را به عنوان اقامتگاه تابستانی خود بنا کرد و به یاد او این کاخ را نامگذاری کرد.

برخی دیگر می گویند که چون محمدعلی میرزا دولتشاه، پسر بزرگ فتحعلی شاه، از تصمیم پدرش مبنی بر اینکه برادرش عباس میرزا را برای اثبات خود وارث تاج و تخت کند، ناراضی بود، سلیمان پاشا والی بغداد را به جنگ فراخواند و تحمیل کرد. شکست سنگین بر او

غنایم زیادی را که از این جنگ به دست آورده بود به پدرش تقدیم کرد و فتحعلی شاه با این پول به افتخار پیروزی پسرش بر سلیمان کاخ سلیمانیه کرج را ساخت و آن را به این نام نامید. این کاخ یک ساختمان آجری بدون تزئینات خاصی است.

ویژگی های این بنا از سبک کلی معماری دوره قاجار پیروی می کند و می توان گفت تنها عنصر بدیع، ساخت بنا بر روی شمع است. ساختمان به شکل متقارن و به نسبت 5 به 1 با سقف شیروانی برجسته شده است. از ویژگی های جذاب این بنای قاجاری می توان به تالارها، بال ها، آینه، طاق های نیم دایره، تناسبات، پلان و دو طبقه اشاره کرد.

در نزدیکی کاخ نیز برجی چهار طبقه به جای مانده از دوران صفویه وجود دارد. این ساختمان در یک باغ بزرگ ساخته شده است که در آن یک مجتمع مسکونی کوچک و بسیار سرگرم کننده وجود دارد. در کنار کاخ اصلی تعدادی کاخ و ساختمان کوچک برای خدمتگزاران و درباریان شاه تدارک دیده شده بود.

گفته می شود معمار این بنا شخصی به نام محمد حسین خان صدراعظم اصفهانی بوده که در سال 1225 کار ساخت بنا را آغاز کرده است. در تالار عمومی فتحعلی شاه دو نقاشی دیواری وجود دارد که اولی تصویر آقا محمد خان است. و دومی فتحعلی شاه را با خادمانش به تصویر می کشد.

خالق این تصاویر فردی به نام عبدالله خان نکاشباشی است. کاخ سلیمانه کرج در بخش مرکزی شهر قدیم کرج بین بلوار شهید چمران و بلوار امامزاده حسن قرار دارد و آرامگاه امروزی آن دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران است.

تور کاخ در کاخ سلیمانیه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا