ایران گردی

چگونه به قلعه باستانی بیاضه خور و بیابانک سفر کنیم؟

تودی تریپا _ خدمات توریستی: قلعه های باستانی یکی از آثار به جا مانده از گذشته و تاریخ کشورمان هستند که نکات و مسائل بسیاری را در مورد دوره ای که این قلعه یا دژ در آن قرار دارد، بازگو می کند.

در بسیاری از نقاط کشور ما قلعه هایی وجود دارد که با مطالعه آنها می توانید چیزهای زیادی در مورد گذشته مردمی که در آنجا زندگی می کردند یاد بگیرید. قلعه باستانی بیاضه یا ارگ بیاضه یکی از قلعه های قدیمی است که در روستای بیاضه واقع شده است.

این قلعه که قدمت زیادی دارد و مورد توجه محققین است، از نظر معماری ویژگی های خاص خود را دارد و از زوایای مختلف می توان به آن نگاه کرد.

آشنایی با قلعه باستانی بیاضهور و بیابانک

دیدنی های خور و بیابانک از یکدیگر جذاب ترند. قلعه باستانی بیاضه خور و بیابانک یکی از جذاب ترین دیدنی های این منطقه است.

تاریخ ساخت این قلعه دوران ساسانی بازگشته است و برج و دیوارهای این قلعه سالیان دراز مردم این منطقه را از هجوم دشمنان مصون نگه داشته است.

قلعه بیاضه در واقع یک قلعه چند طبقه است که توسط خندقی بسیار عمیق احاطه شده است و یکی از غیر قابل نفوذترین استحکامات آن زمان در منطقه به شمار می رفته است.

این قلعه عظیم از خشت و گل ساخته شده است و آثاری از آن را در سفرنامه های شخصیت های مهمی چون «ابن حوقل» و «ناصر خسرو» می توان یافت.

چگونه به قلعه باستانی بیازخور و بیابانک سفر کنیم؟

قلعه بیاضه در 53 کیلومتری خور و بیابانک در روستای بیاضه قرار دارد. با رفتن به روستای بیاضه ساختمانی چند طبقه را می بینید که به ارگ ​​بیاضه معروف است.

در اطراف این بنا از خندق های عریض و عمیق به طول 7 تا 13 متر برای محافظت از ارگ در برابر دشمنان استفاده شده است.

قدمت این قلعه تاریخی به دوران ساسانیان برمی‌گردد که سال‌ها کارکرد دفاعی و مسکونی داشته است. در گذشته گردشگران زیادی از کنار این قلعه عبور کرده اند.

افرادی مانند ناصرخسرو و ابن حوکل در سفرنامه های خود از این قلعه یاد کرده اند. این بنای عظیم از خشت و گل ساخته شده است.

مورخان و کارشناسان آثار تاریخی و باستان شناسان معتقدند که قدمت قلعه باستانی بیاضه به دوره ایران اسلامی می رسد و به همین دلیل این قلعه از اهمیت تاریخی و باستان شناسی بالایی برخوردار است.

بر اساس مطالعات و تحقیقات محققان، نام روستای بیاضه و قلعه باستانی آن در کتب جغرافیای تاریخی قابل استناد است و منابع دارای اعتبار تاریخی هستند.

در منابعی مانند کتاب معروف احسن التکاسم مقدیسی یا نقشه زمین اثر ابن حوکل و همچنین شاعر معروف کشورمان ناصر خسرو کبادیانی در سفرنامه معروف خود که دارای ارزش تاریخی فراوانی است نام این را ذکر کرده اند. قلعه

بر اساس تحقیقات محققین، نام قلعه در سند تاریخی دیگری معروف به کتاب جنگ امامزاده ابومحمد ابراهیم ذکر شده است.

این امامزاده مزار او در روستای بیاضه است. با توجه به اینکه ابن حوقل و مقدسی در قرن چهارم هجری می زیسته اند، در قدمت آن تردیدی نیست.

این قلعه قدیمی که به سبک معماری دوره ساسانی ساخته شده بود تا مدت ها کارکرد دفاعی داشته و یک قلعه مسکونی نیز بوده است.

چگونه به قلعه باستانی بیازخور و بیابانک سفر کنیم؟

دسترسی به قلعه باستانی بیازه

این قلعه در روستای بیاضه در 53 کیلومتری خور و بیابانک از توابع شهرستان نایین قرار دارد. دسترسی به این منطقه با تمامی وسایل حمل و نقل امکان پذیر است. بنابراین می توانید با هواپیما، قطار و اتوبوس به آنجا بروید.

اما اگر قصد سفر با ماشین شخصی را دارید می توانید از جاده خراسان یا یزد به این منطقه کویری سفر کنید.

با این حال پیشنهاد ما به شما این است که بهترین راه را که سفر با هواپیما است را انتخاب کنید چرا که رسیدن به مقصد راحت تر است و می توانید در کمترین زمان ممکن به آن نقطه برسید.

همچنین می توانید به اصفهان بروید و از آنجا به این منطقه بروید. به جز مسیر اصفهان، سایر مسیرهای دسترسی به قلعه باستانی بیاضه شامل این 5 مسیر می باشد.

  • نائین، انارک، چپانان، هور، بیاضه
  • یزد، هارانک، رباط پشت بادام، بیاضه
  • شاهرود، جاده معلم، جندق، خور، بیاضه
  • اردکان چک چک حران رباط پشت بادام بیاضه
  • طبس، هوروس، بیاضه

همانطور که گفته شد این قلعه در روستای بیاضه در 53 کیلومتری خور و بیابانک از توابع شهرستان نایین قرار دارد.

وقتی به این منطقه سفر می کنید از همه راه ها می توانید به آن برسید، بنابراین می توانید با اتوبوس، هواپیما، قطار به این منطقه بروید اما اگر در سفر از ماشین شخصی استفاده می کنید باید به جاده های خراسان و یزد بروید. این منطقه .

وقتی به این منطقه رسیدید، با توجه به اینکه قلعه بیاضه در روستا قرار دارد، ایستگاه مترو ندارد و باید با ماشین شخصی به آنجا بروید.

چگونه به قلعه باستانی بیازخور و بیابانک سفر کنیم؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا