ایران گردی

چگونه به غار نمکدان قشم برویم؟

تودی تریپ: غار نمکدان غار نمکی چند ساله است که بر روی کوهی گنبدی شکل در 90 کیلومتری جنوب غربی جزیره قشم واقع شده است. این غار هیجان انگیز در ارتفاع 237 متری از سطح دریا قرار دارد. بد نیست بدانید که این غار خارق العاده به گنبد نمکی معروف است. از دیگر نام های این غار می توان به غار نمکی قشم 3N و غار سه مرد برهنه اشاره کرد.

غار نمک قشم کجاست؟

این غار در جنوب غربی و در فاصله 90 کیلومتری جزیره و در نزدیکی ساحل جنوبی جزیره قشم قرار دارد. بهترین راه برای رسیدن به آن از طریق شهر قشم و روستای چاهکو است.

در واقع ابتدا باید به شهر قشم برسید و از روستای چاگو و روستای درکو در مسیر ساحل شمالی جزیره عبور کنید. در این روستا با حرکت به سمت جنوب از روستای گوری به روستای کانی می رسید.

در روستای کانی می توانید پس از طی مسافت 10 کیلومتری از جاده خاکی به غار نمکدان برسید. همچنین می توانید با طی مسافت 60 کیلومتری از فرودگاه قشم به این غار برسید و به چوسه چوسه برسید و 23 کیلومتر را طی کنید.

چگونه به غار نمک قشم برویم؟

برای دسترسی به غار نمکدان می توانید از مسیرهای زیر استفاده کنید:

  • شهرستان قشم، رامکان، تنبان، طبل. سپس در امتداد ساحل شمالی جزیره قدم بزنید و از روستای چاهو و روستای درکو عبور کنید. از روستای گوری به سمت جنوب حرکت کرده و به روستای کانی بروید. از روستای کانی تا غار نمکدان 10 کیلومتر جاده خاکی وجود دارد.
  • شهرستان قشم، رامکان، تنبان، طبل. سپس به سمت جنوب بروید تا به روستای سلاک برسید. از روستای سلک تا غار نمکدان جاده خاکی به طول 22 کیلومتر وجود دارد.

یکی از دلایل محبوبیت و شهرت این غار، طول 6400 متری آن است که در دنیا نامگذاری شده است. طولانی ترین غار جهان غار نمک قشم علاوه بر اینکه یک جاذبه طبیعی و دیدنی است، قدمتی 570 ساله دارد و از نظر تاریخی و باستان شناسی بسیار مهم است.

در واقع قدمت نمک های این غار مربوط به دوره کامبرین و بسیار قدیمی است. گفته می شود به دلیل حل شدن سنگ نمک با آب، سطح فوقانی این گنبد دارای نمک کمتری است و به همین دلیل بر اساس طبقه بندی بوساک، این گنبد نمکی جزء گنبدهای نمکی غیرفعال طبقه بندی می شود. نکته دیگری که باید بدانید این است که این گنبد نمکی از سنگ های آذرین و رسوبات ساخته شده است.

بد نیست بدانید این مکان به دلیل میراث کهن زمین شناسی یکی از ژئوسایت های ژئوپارک قشم به شمار می رود و به همین دلیل تحت نظارت و حمایت یونسکو قرار دارد.

چگونه به غار نمک قشم برویم؟

این غار خارق‌العاده در سال 1390 به عنوان میراث ملی ایران و با شماره ثبت 173 با نام غار نمکی 3N به عنوان میراث طبیعی ایران به ثبت رسید.

همچنین گفته می شود که اگر این غار بدون تغییر باقی بماند، به طور مستقل در جهان ثبت می شود. فضای داخلی این غار متشکل از آخوندک های صد ساله و کریستال های نمکی است که جلوه شگفت انگیزی را ایجاد می کند.

بازدید راحت از غار نمک قشم

  • جاده منتهی به غار نمک قشم به رنگ خاکی است. بهتر است این مسیر را با وسیله نقلیه آفرود طی کنید، در غیر این صورت وسایل کافی برای رفتن در جاده خاکی همراه داشته باشید.
  • قشم آب و هوای گرم و مرطوبی دارد، بنابراین اواسط پاییز تا اواسط بهار بهترین فصل برای سفر است. با توجه به سردی هوا در شب لباس گرم همراه داشته باشید.
  • می توانید بدون وسایل روشنایی به ابتدای غار بروید اما بهتر است چراغ قوه همراه خود داشته باشید.
  • نقشه غار نمکدان کاملا مشخص است اما بهتر است با تیم های حرفه ای یا راهنمایان محلی بروید.
  • در این غار چند حشره کوچک و سفید وجود دارد که ممکن است شما را آزار دهد.
  • غار نمکی محل زندگی خفاش هاست، پس سعی کنید آرامش آنها را به هم نزنید.
  • چتر دریایی، استالاکتیت ها و استالاگمیت های این غار به طور طبیعی و در طول زمان ایجاد شده اند. مراقب باشید هنگام بازدید از آنها آسیبی به آنها وارد نشود.
  • برای حرکت به اعماق غار (دالان دوم و سوم) علاوه بر راهنما و تجهیزات، مهارت غار نوردی نیز لازم است.

چگونه به غار نمک قشم برویم؟

  • چراغ جلو، چراغ قوه قوی، میان وعده، بطری آب و وسایل ضروری همراه داشته باشید، اما کولر خود را بیش از حد بار نکنید.
  • لباس های خیلی گشاد یا خیلی تنگ نپوشید و یک ست لباس اضافی با خود حمل کنید.
  • ابتدای راهرو اول برای همه افراد بدون محدودیت سنی قابل بازدید است، اما کاوش در دالان دوم و سوم نیاز به مهارت غار نوردی دارد.
  • توصیه می کنیم صبح زود برای بازدید بروید.
  • این غار 6500 متر طول دارد که برای افراد عادی تا عمق 200 تا 250 متری مناسب است و بقیه مسیر برای غارنوردان مناسب است.

بهترین فصل برای سفر قشم از اواسط پاییز تا نیمه بهار است. در این موقع از سال از رطوبت و گرمای جزیره کاسته می شود و هوای مطبوعی را شاهد خواهید بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا