ایران گردی

چگونه به آبشار برنجه شول آباد دسترسی پیدا کنیم؟

تودی تریپ: آبشار فصلی بارینجه در دل مناظر بسیار زیبا و بر فراز کوه بارینجه در نزدیکی روستای پیر امام واقع شده است.

ارتفاع این کوه از سطح دریا حدود 3500 متر است و آبشار از بالای کوه به سمت نخلستان طف سرازیر شده و جلوه زیبایی به این نخلستان بخشیده است.

ارتفاع آبشار بارانجا بین 200 تا 800 متر تخمین زده می شود و برخی آن را سیزدهمین آبشار مرتفع جهان می دانند، اما منبع موثقی برای تایید این موضوع وجود ندارد.

آشنایی با آبشار برینگ شول آباد

آبشار برنج شول آباد در استان لرستان در فاصله ۹۷ کیلومتری شهر الیگودرز در منطقه زومهرو روستایی چند هزار ساله به نام پیرامام قرار دارد.

روستای پیرامام از دو کلمه پیر و امام تشکیل شده است، کلمه پیر در گویش بختیاری اصطلاحی است که برای امامزاده به کار می رود و شاید کلمه امام به دلیل منسوب بودن این امامزاده به امام معصوم (ع) است.

منطقه شول آباد یکی از مناطق محروم و تقریبا بکر استان لرستان است که مملو از زیبایی های طبیعی و رازهای تاریخی است. شول یکی از طوایف بسیار قدیمی لرستان است و نام این منطقه نیز از این ایل گرفته شده است.

چگونه به آبشار برینگ شول آباد برسیم؟

کوه بارانیا بیش از 3500 متر ارتفاع دارد. همچنین وجود پوشش های مختلف جنگلی و جانوری و آبشار زیبای برنج (طف) در سه پله با تاجی بسیار بلند در ارتفاعات این کوه زیبایی جذابی به طبیعت این منطقه بخشیده است.

آبشار بورینجه در 2 کیلومتری غرب روستای پیرامام و در مجاورت روستای سرتنگ برزه در شهرستان زز و ماهرو شهرستان الیگودرز استان لرستان قرار دارد.

با توجه به دور بودن این آبشار آنچنان که باید معروف نیست، برای دسترسی به این آبشار می توانید از محور الیگودرز شول آباد شعبه پیرامام استفاده کنید.

رودخانه زز از این منطقه می گذرد که در تمام طول سال آب دارد. رودخانه زز یکی از سرشاخه های اصلی سد دز است

این رودخانه بسیاری از مردم منطقه را به پرورش ماهی قزل آلا واداشته و همچنین مکانی مناسب برای تفریح ​​و استراحت و پیک نیک با اعضای خانواده در فصل تابستان را تشکیل داده است.

آبشار برنجه بیشتر اوقات در طول سال دارای آب است، اما میزان آب آن در تابستان و پاییز به حدی کم است که می توان آن را در فهرست آبشارهای فصلی لرستان قرار داد. آبشار در حال افزایش است.

در کنار رودخانه انواع پوشش گیاهی وجود دارد و در این منطقه می توان انواع گردو، انجیر وحشی، انگور وحشی، گلابی کوهی، بلوط و تمشک را یافت.

گیاهان دارویی زیادی نیز در این منطقه یافت می شود و مورد استفاده قرار می گیرد.

این منطقه همچنین به مکانی مناسب برای زندگی حیواناتی مانند خرس، گراز، گرگ، خرگوش، کبک و زاغ تبدیل شده است.

چگونه به آبشار برینگ شول آباد برسیم؟

دسترسی به آبشار بارانجا

آبشار بورینجه در 90 کیلومتری شهر الیگودرز در ضلع غربی روستای پیر امام و بر فراز کوه بورینجه به ارتفاع 3500 متر واقع شده است.

پس از گذر از جنگل های زاگرس و رسیدن به صخره های سیاه کوه، آبشار برنجه خودنمایی می کند.

این آبشار یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین آبشارهای پلکانی ایران به شمار می‌رود که قسمت اول آن از بالای صخره‌های زاگرس و قسمت‌های بعدی از صخره‌های دیگر فرود می‌آیند.

منطقه صعب العبور برنجه دلیلی بر تخمین ارتفاع دقیق آبشار و اعداد مختلفی از 200 متر تا 800 متر برای آن ذکر شده است.

برای رسیدن به آبشار بریج شعل آباد باید به سمت الیگودرز حرکت کنید و مسیر خود را از الیگودرز به سمت شعل آباد ادامه دهید.

از الیگودرز تا دورود حدود 65 کیلومتر و از دورود تا منطقه شول آباد حدود 155 کیلومتر طی خواهید کرد. پس از رسیدن به شول آباد به روستای پیرامام بروید.

از شول آباد تا روستا حدود 5/7 کیلومتر راه است. از این روستا راه را تا آبشار بارینج که حدود 6 کیلومتر است ادامه دهید.

از اینجا به بعد باید مسیری سیاه و ناهموار را طی کنید تا به این آبشار بلند برسید.

توجه داشته باشید که جاده منتهی به این آبشار ناهموار است، بنابراین توصیه می شود لوازم مورد نیاز از جمله غذا را همراه داشته باشید و با باک پر بنزین بروید.

چگونه به آبشار برینگ شول آباد برسیم؟

بهترین فصل برای سفر: بهار بهترین فصل برای بازدید از این آبشار است.

بهار: آبشار بارینجه به حالت پرآب خود می رسد و اوج زیبایی این آبشار در اواخر زمستان و فصل بهار بسیار پر آب است که زیبایی آن را دو چندان می کند.

در بهار درختان سبز می شوند، لاله های واژگون در ارتفاعات کوه می رویند و بهشتی دیدنی را خلق می کنند. بهترین زمان برای دیدن این آبشار از اواسط مارس تا اواسط ژوئن است.

تابستان: آب در آبشار در حال کاهش است، اما آب و هوای معتدل همچنان گردشگران را به این منطقه جذب می کند.

فصل پاييز: لباس رنگارنگ بر درختان منطقه می نشیند و زیبایی خاص خود را دارد. فصل پاییز با رنگ‌های خیره‌کننده‌اش جلوه‌ای بی‌نظیر به آبشار می‌دهد و فرصتی برای غرق شدن در زیبایی‌های طبیعت است.

زمستان: سرمای شدید بر منطقه حاکم است و آب آبشار یخ می زند و زیبایی طبیعی دیگری را به نمایش می گذارد.

  • گفته می شود که آبشار بارانجا سیزدهمین آبشار مرتفع جهان است.
  • در ماه می، دشت زیبای لاله های واژگون در کنار آبشار بسیار دیدنی است.
  • در نزدیکی این آبشار جاذبه های طبیعی و بکر دیگری نیز وجود دارد.
  • در نزدیکی روستای تاریخی پیر امام واقع شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا