ایران گردی

چهار باغ عباسی؛ گذری مشهور و تماشایی

تودی تریپ: به اصفهان سفر می کنیم؛ شهری غنی از آثار گردشگری و تاریخی که در مرکز ایران قرار دارد. نام آثار تاریخی این استان از جمله میدان نقش جهان، مسجد شاه، پل سیوسی، پل حاجو، مسجد جامع اصفهان حداقل یک بار به گوش گردشگران رسیده است. البته در این میان از چشمه های آب گرم، پل ها، بازارها، مساجد قدیمی، محله های قدیمی، خانه هایی با معماری زیبا و جاذبه های مذهبی نیز نباید غافل شد. از جمله مواردی که به آن اشاره کردیم، جاذبه چهار باغ عباسی اصفهان همچون نگینی در این شهر زیبا می درخشد.

چهارباغ عباسی; جاذبه معروف

یکی از معروف ترین چهارباغ های ایران، چهارباغ عباسی اصفهان است که با وجود اینکه از زمان ساخت تاکنون تغییرات زیادی داشته است، هنوز زیبایی خود را حفظ کرده است. قدمت این خیابان به دوران شاه عباس اول باز می گردد و امروزه به سه قسمت چهار باغ بین، چهار باغ عباسی و چهار باغ بالا تقسیم می شود. چهارباغ عباسی و چهارباغ بالا یادگار دوران سلطنت شاه عباس اول یعنی سال 1000 هجری قمری است. بقیه این خیابان در زمان رضا شاه پهلوی اضافه شد.

چهارباغ عباسی;  معروف و دیدنی

چهارباغ سفلی از امتداد چهارباغ عباسی شروع شده و به شمال شهر می رسد. چهارباغ عباسی از یک طرف از پل سیسوس شروع می شود و تا دروازه دولت امتداد می یابد و چهارباغ علیا نیز از پل سیسوه شروع می شود و تا دروازه شیراز (میدان آزادی) امتداد می یابد.

در گذشته نهر آب از این خیابان می گذشت و تا زاینده رود سرازیر می شد و در جاهایی حوض هایی ساخته می شد. در دوره صفویه تمام طول خیابان تا لبه رودخانه مملو از باغ‌های باشکوه و باشکوهی بود که برای ساختن عمارت‌ها در اختیار بزرگان و امیران قرار می‌گرفت و مردم عادی نیز اجازه داشتند از باغ‌ها و باغ‌ها استفاده کنند. محصولات امروز هم باغ ها و گل های این خیابان سرسبزی چهارباخ آن روزگار را نشان می دهد.

اما در بین تمام خیابان های چهارباغ، خیابان چهارباغ عباسی یک مزیت دیگر نیز دارد، این خیابان یکی از زیباترین خیابان های اصفهان است و از دیدنی های اصفهان به شمار می رود که کمتر کسی در سفر به اصفهان از آن چشم پوشی می کند.

چهارباغ عباسی;  معروف و دیدنی

تقریباً معروف ترین مناظر شهر را می توان در فاصله کمی از آن دید. این خیابان که تا چندی پیش محل تردد خودروها بود، اکنون با تصمیم شهرداری اصفهان آسفالت شده و به پیاده رو زیبا و دلپذیری تبدیل شده است که بویژه در نیمه اول سال پیاده روی در آن دلپذیر است. مثل قدم زدن در یک باغ سبز است.

هتل پارسیان عالی قاپو در قلب این خیابان واقع شده است. این هتل چهار ستاره یکی از بهترین هتل هایی است که در قلب چهارباغ در آن اوقات خوشی را سپری خواهید کرد و با کمی پیاده روی می توانید از جذاب ترین جاذبه های اصفهان دیدن کنید.

خیابانی به نام خیابان چهارباغ خواجو درست در مسیر چهارباغ عباسی و بین چهارراه نقاشی و پل خواجو وجود دارد. در خیابان چهارباغ خواجو مکان های جالبی مانند خانه باجقلی، خانه نایب اسدالله، کارخانه پشم باف، مسجد حاج میرزا محمدصادق، مدرسه صدر خواجو، چهارسوق آجری و نقاشی چهار سوق وجود دارد که می توانید از برخی از آنها دیدن کنید. این خیابان قدمتی به قدمت صفویان دارد.

چهارباغ عباسی;  معروف و دیدنی

بازدید از چهار باغ دیدنی عباسی

هر گردشگری در سفر به اصفهان حتما از خیابان چهارباغ عباسی عبور خواهد کرد. اما بازدید جداگانه آن چندین ساعت نیاز دارد. شاید بهترین کاری که می توانید انجام دهید این باشد که یک روز را اختصاص دهید. بنابراین جدای از بازدید از بنای تاریخی، می توانید به بازارهای چهارباغ عباسی سری بزنید، در رستوران های معروف آن غذا بخورید و بنوشید و شاید با تماشای فیلم روز خود را به پایان برسانید.

بسیاری از اماکن تاریخی اصفهان در اطراف خیابان چهارباغ عباسی قرار دارند. علاوه بر این، این خیابان جاذبه های دیگری هم برای ساکنان و هم برای گردشگران دارد. از جاذبه های تاریخی و تفریحی چهارباغ عباسی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاخ هشت بهشت ​​(از خیابان باغ گلدسته)

مدرسه چهارباغ (سمت خیابان چهارباغ عباسی)

مجتمع نقش جهان با مسجد شیخ لطف الله، مسجد امام، عالی قاپو و بازار قیصریه (خارج سپه از میدان امام حسین)

چهلستون (از میدان امام حسین)

سی و سه پل (در میدان انقلاب)

کینا حافظ، فلسطین، چهاربه، سوره

رستوران شهرزاد (دبستان عباس آباد)

شاد بریانی (ابتدای خیابان طالقانی)

از مراکز خرید اصفهان می توان به چهارباغ، ملت، عالی قاپو اشاره کرد

چهارباغ عباسی;  معروف و دیدنی

در سال های گذشته که هنوز از دستاورد بزرگی به نام ماشین خبری نبود، هوای پاک و فضای آرام سنگفرش چهارباغ عباسی به پیاده روی رویایی جان می بخشید. اما با ورود ماشین به خیابان این باغ زیبا کم کم هوای تازه این خیابان جای خود را به دود و صف ماشین ها داد.

صندلی هایی در کنار درایو، زیر سایه درختان، برای نشستن رهگذران برپا شده بود، اما هنوز آن حس قدیمی را نداشت. پس از سال ها تردد وسایل نقلیه در این خیابان، بالاخره تصمیم گرفته شد یک روز از هفته (سه شنبه) در چهارباغ عباسی روز بدون خودرو باشد تا عابران بتوانند با خیالی آسوده از این مسیر طولانی و زیبا به ویژه در فصل های رنگارنگ بهار و پاییز باغ را کاوش کنید و با قدم زدن در آن اوقات خوبی را برای خود و خانواده تان فراهم کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا