ایران گردی

چند روستای دیدنی رزن در همدان

تودی تریپ: در قسمت شمال شرقی این شهرستان رشته کوه خرقان قرار دارد که بلندترین نقطه آن 2630 متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

با توجه به اینکه شهر رسن در شمالی ترین نقطه استان قرار دارد، هوا نسبتا سردتر از سایر نقاط استان است.

اما در عوض در تابستان آب و هوای معتدلی دارد.

شهر روزن در استان همدان قرار دارد. رزن شهری بزرگ است که از سه بخش مرکزی سردرود و قروه درجزین تشکیل شده است.

روستاهای زیادی در این شهر وجود دارد و بیشتر اهالی آن به کشاورزی و دامداری مشغول هستند. سفر به شهر روزن که مردمانی مهمان نواز و خونگرم دارد سفری خوش خواهد بود.

رزن در سال 1368 از بخشداری به شهرستان و در سال 1373 به شهرستان ارتقاء یافت و فرمانداری در آنجا مستقر شد.

این شهرستان از شمال و شمال غرب به استان قزوین، از جنوب به شهرستان همدان، از شرق به استان مرکزی و از غرب به شهرستان کبودرآهنگ محدود می شود.

در قسمت شمال شرقی این شهرستان رشته کوه خرقان قرار دارد که بلندترین نقطه آن 2630 متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

با توجه به اینکه شهر رسن در شمالی ترین نقطه استان قرار دارد، هوا نسبتا سردتر از سایر نقاط استان است. اما در عوض در تابستان آب و هوای معتدلی دارد.

چند روستای دیدنی رزن در همدان

روستاهای جالب و دیدنی روزن همدان

روستای سلطان آباد

روستای سلطان آباد از توابع شهرستان روزان است.

این روستای کوچک مردمانی بسیار خونگرم و مهربان دارد که با مهمان نوازی بی نظیر هستند و شغل بیشترشان کشاورزی و دامداری است.

زمین های کشاورزی اطراف روستا منظره ای زیبا و چشم نواز دارد.

باغ ها، تاکستان ها، گل های آفتابگردان و عطر رازیانه که سراسر ده را پر کرده برای گردشگران جذاب و خاطره انگیز است.

روستای بابازار

این مجموعه در 40 کیلومتری مرکز شهر روزن در روستای بابابازار واقع شده است.

این محوطه تاریخی شامل عمارت خانه، قلعه، حمام و مسجد تاریخی است که به مرور زمان قلعه و عمارت ویران شده و تنها آثاری از دیوارها، برج ها و استحکامات به چشم می خورد.

مسجد تاریخی امام رضا (ع) دارای 12 ستون اصلی از چوب است و سقف آن با تیرهای چوبی پوشانده شده است.

مصالح به کار رفته در این بنا خشت و گل است. 300 متر مربع مساحت دارد و دارای دو در ورودی چوبی در جلو و یک ورودی مخصوص بانوان در پشت مسجد است.

در داخل مسجد دور تا دور دیوارها فضایی به ارتفاع 50 سانتی متر و عرض 2 متر از کف مسجد برای نشستن بزرگان و بزرگان در نظر گرفته شده است.

چند روستای دیدنی رزن در همدان

روستای گاوزرا

آب و هوای این روستا سرد و خشک و روستا دارای شرایط دشتی است. این روستا در روستای سردرود بخش رزان استان همدان واقع شده است.

تپه های کچل تپه باغ در جنوب غربی این روستا قرار دارد. مردم این روستا اغلب به کشاورزی، دامداری، باغداری، صنایع دستی، زنبورداری و قالی بافی اشتغال دارند.

روستای دامک

این روستا در روستای سردرود بخش رزن استان همدان واقع شده است. رودخانه دماک از شرق روستا می گذرد.

معیشت اهالی روستا کشاورزی، دامداری، باغداری، کارگری، صنایع دستی است. تولیدات کشاورزی روستا عمدتاً گندم، جو، گندم سیاه، یونجه و انگور است.

روستای سلینا

سلینا یا «کروس» نام روستایی از توابع شهرستان روزن در استان همدان است.

از محصولات مهم این روستا می توان به گندم، جو و سیب زمینی اشاره کرد. از ویژگی های این روستا می توان به اراضی بسیار حاصلخیز (بیش از 15 هزار هکتار) و همچنین کوه های مرتفع (رشته کوه خرقان) اشاره کرد که محصول زیادی دارد. هر ساله تولید می کند و یکی از مهم ترین بخش های تولیدی کشاورزی است.

روستای سلینا در دامنه تپه ای به نام کهنه قلعه (قلعه قدیم) قرار دارد و این روستا مجموعه ای کوهپایه ای است و در ضلع شمال شرقی بین قلعه قدیم و گورستان عمومی ده قرار دارد.

و از ضلع غربی تپه رودخانه معروف به نام آشاگی چای می گذرد امامزاده پنج پسر دارد روی این تپه است.

چند روستای دیدنی رزن در همدان

روستای خنجرآباد

این روستا در روستای سردرود بخش ریزن استان همدان قرار دارد. از نظر آب و هوا، آب و هوای این روستا سرد و خشک است و این روستا دارای شرایط دشتی است. مردم این روستا اغلب به کشاورزی، دامداری، باغداری، صنایع دستی و قالی بافی اشتغال دارند.

روستای مقصد گردشگری (بور)

روستای کاج در شهرستان قروه و در 16 کیلومتری مرکز شهر روزان در استان همدان واقع شده است، مردم این روستا مهارت و هنر دیرینه ای را از نیاکان خود در ساخت تابلو فرش و فرش به ارث برده اند.

امرار معاش سنتی مردم روستای کای از قدیم الایام کشاورزی بوده و دامداری از دیگر مشاغل این مردم پرتلاش است اما امروزه نه تنها در استان بلکه در کشور به عنوان قطب هنری ارزشمندی به شمار می رود.

40 کارگاه قاب سازی در روستای کای با حدود 150 کارمند وجود دارد که محصولاتی مانند قاب آینه، قاب عکس و میز کنسول را تولید می کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا