ایران گردی

چند جای دیدنی و جالب در مسجد سلیمان

تودی تریپ: مسجد سلیمان یکی از دیدنی ترین شهرهای استان خوزستان به شمار می رود.

این شهر تاریخی در میان رشته کوه های زاگرس قرار دارد. قدمت مسجد سلیمان به دوره عیلام می رسد.

مناظر تاریخی و طبیعی جالب و دیدنی در این منطقه از ایران وجود دارد که در این مطلب قصد داریم شما را با آنها آشنا کنیم.

مکان های تاریخی مسجد سلیمان

در شهر مسجد سلیمان آثار تاریخی متنوع و جذابی وجود دارد. اگر به تاریخ علاقه مند هستید، با سفر به مسجد سلیمانیه اوقات خوشی را سپری خواهید کرد. در مطلب بعدی شما را با دیدنی های تاریخی این شهر آشنا می کنیم.

عمارت بنوار

یکی از آثار تاریخی جالب شهر مسجد سلیمان، بنای تاریخی بن ور است. این ملک در روستایی به همین نام واقع شده است. املاک بنوار متعلق به خاندان خانین از خاندان زلقی است. اگر به آثار تاریخی علاقه دارید حتما به این روستا بروید و از بقایای این عمارت قدیمی دیدن کنید.

چند مکان جالب در مسجد سلیمان

معبد آتش ابدی

یکی از جذاب ترین بناهای تاریخی مسجد سلیمان، آتشکده جاویدان نام دارد. این آتشکده در شمال شرقی این شهر قرار دارد.

قدمت آن به قرن هفتم قبل از میلاد می رسد. یکی از نکات برجسته ای که متخصصان و کارشناسان آن را تشخیص می دهند جذابیت معماری این بنا است.

جذابیت این بنای تاریخی به حدی بود که معماران دوره هخامنشی برای ساخت تخت جمشید از آن الهام گرفتند.

از دیگر ویژگی های متمایز و منحصر به فرد این آتشکده، قرار گرفتن سنگ های آن است. سنگ های این آتشکده بدون استفاده از ساروج روی هم قرار گرفته اند.

این آتشکده به دستور یکی از پادشاهان حکومت هخامنشی ساخته شده است. وزن برخی از سنگ های به کار رفته در معماری این بنا 4 تا 5 تن است.

کلیسای چهل شماره

یکی از آثار تاریخی جالب مسجد سلیمان، کلیسای شماره چهل است. این کلیسا توسط ارامنه در دهه 1930 ساخته شده است.

معبد بردانشانده

یکی دیگر از آثار باستانی شهر مسجد سلیمان معبد بردشانده است. این معبد یک عبادتگاه روباز است که در زمان حکومت هخامنشیان ساخته شده است.

این مجموعه تاریخی برای برگزاری مراسم مذهبی مورد استفاده قرار می گرفت.

چند مکان جالب در مسجد سلیمان

هنگام بازدید از این معبد به کنده کاری های روی سنگ های این معبد توجه کنید. این نقوش مربوط به دوران اشکانیان است. برای بازدید از این معبد باید 16 کیلومتر از مسجد سلیمان، جاده سد شهید عباسپور رفت.

تپه باستانی کلگه زری

اگر دوست دارید از مکان های تاریخی و باستانی دیدن کنید، رفتن به جنوب مسجد سلیمان را فراموش نکنید. در منطقه ای به نام کلک می توانید تپه باستانی کلک زرین را ببینید.

قدمت این مجموعه تاریخی به 3 هزار سال قبل از میلاد می رسد. باستان شناسان آثاری از حکومت اشکانیان و ساسانیان در این منطقه یافته اند. به گفته کارشناسان، این منطقه و نواحی اطراف آن مرکز مالی و به تعبیری بانک دولت هخامنشی بوده است.

تپه باستانی گلگیر

یکی دیگر از تپه های باستانی مسجد سلیمان تپه ای به نام گلگیر است. قدمت این مکان باستانی به 5 هزار سال قبل از میلاد می رسد. آثاری از حکومت هخامنشیان نیز در این منطقه یافت شده است.

چند مکان جالب در مسجد سلیمان

قلعه دیزه وراز

یکی از قلعه های قدیمی مسجد سلیمان دیزه وراز نام دارد. قدمت این قلعه به دوران اشکانیان می رسد. برای دیدن این قلعه تاریخی باید پله های زیادی را در دامنه کوه دلا طی کنید تا بتوانید قلعه دیزه وراز در قسمت شمالی این کوه را ببینید.

موزه شماره یک

اولین چاه نفت خاورمیانه در شهر مسجد سلیمان کشف شد. موزه شماره 1 در محل اولین چاه نفت ایجاد شد. این چاه در سال 1286 خورشیدی حفر شده است. در این موزه می‌توانید دستگاه‌های مختلفی را که در صنعت نفت مورد استفاده قرار می‌گیرند، از جمله دیگ‌های بخار، پمپ‌های رفت و برگشتی، لوله‌های تجهیزات و درایوهای رفت و برگشتی با موتور بخار که برای تولید نفت خام استفاده می‌شوند، مشاهده کنید.

دیدنی های طبیعی مسجد سلیمان

دشت گلگیر

نشانی: 38 کیلومتری شمال شرقی مسجد سلیمان

دشت گلگیر یکی از زیباترین مناطق استان خوزستان در 38 کیلومتری شمال شرقی مسجد سلیمان است. این منطقه مملو از گل و دشت های سرسبز و زیبا است که پتانسیل بسیار بالایی برای جذب گردشگر دارد. یکی از دیدنی های این دشت چشمه ای است که آب گوگردی دارد و خود به خود از اعماق زمین می جوشد. آب آن در زمستان و پاییز گرم و در تابستان و بهار خنک است. آب این چشمه نیز خواص درمانی زیادی برای درد مفاصل دارد.

آبشار نگین

آبشار ناگین آبشاری بسیار زیباست که همچون نگینی بر وسعت این سرزمین بکر و بکر در روستایی به همین نام در نقطه‌ای کمتر شناخته شده در شمال دریاچه آب انبار شهید عباسپور مسجد سلیمان می‌درخشد. در بالای این آبشار سرسره مانند، دهانه ای وجود دارد که آب را به سمت دیگر کوه هدایت می کند و باعث پیدایش این آبشار می شود.

چند مکان جالب در مسجد سلیمان

محل شکار نیست، ولندر

نشانی: مسجد سلیمان منطقه زاگرس جنوبی

در زاگرس جنوبی در شهر مسجد سلیمان در استان خوزستان منطقه شکار وجود ندارد. این منطقه دارای تنوع گیاهی و جانوری و همچنین شرایط اکولوژیکی خاص است و از نظر حیات وحش و پتانسیل بالای زیستگاهی در زمره مناطق ارزشمند استان خوزستان و کشور محسوب می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا