ایران گردی

چند جاذبه گردشگری در معمولان لرستان که باید دید

تودی تریپا _ خدمات توریستی: معمول مامول در زبان لری شهری در استان لرستان در غرب ایران است. این شهر مرکز بخش معمولی از توابع شهر پلداختر است. معمولاً در 60 کیلومتری جنوب خرم آباد قرار دارد.

مردم معمولا لر هستند و لری خرم آبادی و لری بالاگریوهی یا لری مینجایی صحبت می کنند. مردم این شهر از طوایف مختلف هستند.

شغل اکثر مردم این شهر کشاورزی و دامداری است. از محصولات کشاورزی معمولاً می توان به کاری صیفی، تاکستان، انار، انجیر و بادام اشاره کرد.

مکان های جالب زیادی در این شهر وجود دارد که از آن جمله می توان به پل تاریخی کلخورت، کتیبه ها و نوشته های سنگی، تپه های باستانی، روستاهای باستانی از جمله تودر شاکرمی و … اشاره کرد. از نظر چشم انداز طبیعی، شهر معمولی است و دارای جنگل های بلوط است که در فصل بهار پذیرای مهمانان نوروزی زیادی است.

این منطقه معمولاً در زمستان دارای آب و هوای معتدل و در تابستان گرم و خشک است و همین نوع آب و هوای خاص در اوایل زمستان و بهار این منطقه را به یکی از مناطق گردشگری شهرستان پلدچتر تبدیل کرده است.

آبشار عفرین

یکی از مهم ترین جاذبه های شهر اوسودان است که بدون شک یکی از معدود مناظر طبیعی کشور است که مسافران می توانند بدون رفتن به جاده های فرعی از آن لذت ببرند.

آبشار آفرین در کنار جاده اصلی پلدختر به خرم آباد و در کنار روستایی به همین نام (حدود 25 کیلومتری پلدختر) قرار دارد.

چند جاذبه گردشگری که در لرستان معمولی باید دید

آبشار آفرینه در روستای آفرینه آبشاری پرآب بسیار قدیمی و زیباست که رازهایی از دوران ساسانی را در دل آسیاب ویران خود پنهان کرده است.

آبشار آفرین یکی از مهم ترین جاذبه های شهر اوسودان است که بدون شک یکی از معدود مناظر طبیعی کشور است که مسافران می توانند بدون رفتن به جاده های فرعی از آن لذت ببرند.

آبشار آفرین در کنار جاده اصلی پلدختر به خرم آباد و در کنار روستایی به همین نام (حدود 25 کیلومتری پلدختر) قرار دارد.

آبشار آفرینه در روستای آفرینه آبشاری پرآب بسیار قدیمی و زیباست که رازهایی از دوران ساسانی را در دل آسیاب ویران خود پنهان کرده است.

غار کوگان

این غار در دو طبقه ساخته شده که ارتفاع طبقه دوم نسبت به طبقه اول 3.4 متر است. مساحت کل غار حدود 281 متر و ورودی آن 2.50*2.20 متر است.

در داخل غار مخازن آب ساخته شده و در طبقه دوم چهار اتاق به هم پیوسته وجود دارد.

این غار در 50 کیلومتری جنوب خرم آباد در منطقه چمشک قرار دارد و دارای چندین اتاق، آب انبار، محراب و پنجره های مشرف به دره کوگان است.

این غار در زمان اشکانیان توسط انسان ساخته شده است.

یکی از نکات جالب در این غار مخازن آب داخل اتاق ها است. این غار به شماره ۲۶۶۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

چند جاذبه گردشگری که در لرستان معمولی باید دید

قدمت این غار به 2200 سال پیش و دوره اشکانی می رسد.

در آن زمان غار کوگان برای نماز و عبادتگاه زائران ساخته شد و معماری هوشمندانه ای دارد.

ورودی غار چهار گوش به ابعاد 2.50×2.20 متر است و به سمت شمال باز می شود.

این غار دو طبقه است که طبقه اول از 4 اتاق و چند فضای به هم پیوسته تشکیل شده است و طبقه دوم حدود 3.5 متر از طبقه اول بلندتر است و چند قسمت تو در تو در آن دیده می شود.

مساحت کل فضاهای ساخته شده در این غار دست ساز حدود 281 متر مربع است و یکی از نکات جالب در این غار وجود مخازن آب در داخل محوطه است.

عناصر معماری باقی مانده در این غار مانند حوضچه های آبی و محراب ها و دیگر اشیای یافت شده در منطقه، غار کوگان را به دین عشق نسبت می دهند و بازدید از آن می تواند تجربه ای جدید باشد و ما را با تاریخچه مهمانی ها آشنا کند.

این غار در سال ۱۳۷۸ به شماره ۲۶۶۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پل تاریخی کالچرت

بر اساس افسانه، این پل در زمان هخامنشیان ساخته شده و به عنوان جاده شاهی در جاده هگمتان به شوش ساخته شده است که در زمان ساسانیان بازسازی شده است. پایه های این پل تاریخی بیضی شکل است.

چند جاذبه گردشگری که در لرستان معمولی باید دید

یکی از ویژگی های بارز پل مشترک وجود سکویی در داخل دو ستون اصلی پل است که از 12 پله تشکیل شده است و کاربرد آن کاملاً مشخص نیست اما احتمالاً به عنوان پشت بند استفاده می شده است.

کتیبه ای در قسمت غربی پل بر روی سینه کوه بالای گذرگاه پل به سمت شمال غربی به دستور بدر بن حسنویه نوشته شده و نسخه ای از آن در قسمت جنوبی وجود دارد. سینه کوه که متاسفانه بر اثر عملیات ساختمانی در جاده تخریب شد.

این بنا به شماره 2586 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا