ایران گردی

چند جاذبه گردشگری در جوین خراسان رضوی

تودی تریپا _ خدمات توریستی: دنیایی که ما در آن زندگی می کنیم پر از زیبایی های چشم نواز و هیجان انگیز است.

می توان مکان های دیدنی، آداب و رسوم و سنت های دیدنی، جاذبه های فرهنگی و ده ها نمونه دیگر را فهرست کرد که هر رهگذر و مسافری را به خود جذب می کند.

هر یک از قاره ها و کشورهای جهان زیبایی ها و دیدنی های منحصر به فرد خود را دارند و ایران نیز سهمی از این دسته دارد.

شمال، جنوب، شرق و غرب ایران با جاذبه ها و منابع بکر خود بر این غنا افزوده اند. در این رویکرد از شمال شرق ایران دیدن می کنیم و با دیدنی های جاوین آشنا می شویم.

برای جوین در خراسان رضوی

شهرستان جوین در میانه محور گردشگری سبزوار – جهتایی و در مسیر مواصلاتی استان های گلستان و خراسان شمالی قرار دارد.

این منطقه بین دو رشته کوه جوگتای در جنوب و کوه های جوین در شمال قرار دارد و دارای آب و هوای معتدل زمستانی و تابستانی گرم است.

منبع تمام منابع آبی آن از رشته کوه جوهتای در جنوب است. این شهر یکی از قطب های صنعتی استان به شمار می رود.

برخی از جاذبه های گردشگری جوین خراسان رضوی

نشانه‌های دیرپایی و عظمت فرهنگ جاوه و با نام قدیم گوایان در مجموعه آثار و بناها و اماکن باستانی آن و گذر شاهراه بزرگ خراسان در دو شاخه کاروان‌ها و چاپاری‌ها نمایان است. از طریق این دشت و حوادث و وقایع جاوه در طول قرن ها نشان از اهمیت این منطقه دارد.

یکی از شهرهای دیدنی استان خراسان رضوی شهرستان جوین است که مرکز آن شهر نقاب است.

این شهر شامل دو بخش مرکزی و آتامالک است. جوین با مساحتی معادل 1656.05 کیلومتر مربع در دامنه شمالی رشته کوه جوهتای و دامنه جنوبی کوه آلاداغ واقع شده است.

از نظر موقعیت نسبی نیز با بسیاری از شهرها از جمله اسفرین از شمال، داورزن و سبزوار از جنوب، خوشاب از شرق و جوهتای از غرب همجوار است.

از سوی دیگر خط سراسری راه آهن تهران به مشهد از مرکز این شهر می گذرد که به آن امتیاز ارتباطی ویژه ای می دهد. شهر جوین در 320 کیلومتری مشهد مقدس قرار دارد.

تاریخچه نام جوین

نام اصلی جوین در قزشه گایان تلفظ می شد، اما با حمله اعراب و گسترش زبان عربی در منطقه به تدریج به جوین تغییر یافت. طبق جلد دوم کتاب لسان العرب، جون یا گون نام نوعی گیاه است که رنگ سبز تا سیاه دارد.

برخی از جاذبه های گردشگری جوین خراسان رضوی

جمعیت و زبان

شهر جوین که در سال 2006 به شهر تبدیل شد، حدود 55000 نفر جمعیت دارد.

استان خراسان رضوی از آن زمان تاکنون اقوام مختلفی را در بر گرفته است. حدود 50 درصد از مردم جاوه به ترکی، 40 درصد فارسی و 10 درصد به کردی (گویش کرمانجی) صحبت می کنند.

جاذبه های گردشگری جوین در خراسان رضوی

دارم میکارم

این سازه آبی در 30 کیلومتری جنوب غربی شهر نقاب قرار دارد و از خاکی با هسته رسی ساخته شده است. این پروژه در سال 1371 به پایان رسید.

مخزن این سازه با ظرفیت 1.8 میلیون مترمکعب از طریق رودخانه یام زهکشی شده و سطح دریاچه زهکشی شده و سطح دریاچه 18.43 هکتار است.

همچنین این سد از نظر مشخصات دارای طول قله 202 متر و عرض قله 6.8 متر و ارتفاع آن 19.5 متر می باشد.

سدیام به عنوان یکی از نقاط گردشگری منطقه جوین به دلیل آب و هوای مطبوع و محیط طبیعی دریاچه همه روزه خیل عظیمی از طبیعت گردان را به خود جذب می کند و یکی از مکان های دیدنی جوین است.

آرامگاه امامزاده هفت در کرژده

مقبره این امامزادگان در قسمت شمالی روستای کروژده جوین قرار دارد که پلان بنا از بیرون هشت ضلعی و ساقه گنبد شش ضلعی است که از دیوار اصلی خارج شده است. قدمت بنا با توجه به سبک معماری و اندازه بنا مربوط به دوره تیموری است.

برخی از جاذبه های گردشگری جوین خراسان رضوی

مقبره امامزاده قاسم

بقعه منسوب به بقعه امامزاده قاسم یا شاهزاده قاسم در پنج کیلومتری نقاب قرار دارد و ساختار معماری آن یادآور ویژگی‌های بناهای دوره تیموری است.

نمای بیرونی این بقعه هشت ضلعی است که در ضلع جنوبی آن ایوانی با گنبد پوشیده شده و در طرفین آن سکوهایی قرار دارد.

آبشار بید جوین

اگر در سفر از سبزوار به اسفرین گذر کنید؛ بهتر است از روستای بید دیدن کنید.

این روستا در 45 کیلومتری اسفرین قرار دارد و یکی از جاهای دیدنی جاوین محسوب می شود. طبیعت بکر در سراسر روستا دیده می شود. اما آبشار بید زیبایی وصف ناپذیری دارد.

این آبشار در فاصله 1680 متری از سطح زمین قرار دارد. و در دامنه شرقی کوه کمردنگ قرار دارد. بدون شک سفر در این منطقه در فصل تابستان می تواند بسیار لذت بخش باشد.

غار آژدربیدین

این غار در ابتدای راه دسترسی به آبشار بید در ارتفاع 1680 متری در دامنه شرقی کوه کمردنگ قرار دارد و یکی از مکان های معروف جاوین است. این غار در منطقه به غار «اژدر» معروف است.

ابعاد ورودی غار 1/20×1/50 می باشد. طول راهروی اصلی غار 6 متر و ارتفاع آن در ابتدای دهانه 1/20 است که در انتها به 2 متر می رسد.

از نظر جغرافیایی در جنوب غربی روستای بید از توابع شهرستان جوین و در فاصله 3 کیلومتری از آن واقع شده است. از دو مسیر می توان به غار رسید: اولی در ابتدای ورودی روستا با جهتی به سمت جنوب شرقی از رودخانه وربا و در امتداد جاده ای ناهموار و سنگریزه ای می گذرد.

برخی از جاذبه های گردشگری جوین خراسان رضوی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا