ایران گردی

چند جاذبه هیجان انگیز در مرند که باید دید

تودی تریپ: مرند یکی از شهرهای بزرگ و مهم استان آذربایجان شرقی و مرکز شهرستان مرند است.

این شهر در ۶۵ کیلومتری شمال غربی تبریز قرار دارد.

مرند با 156000 نفر جمعیت و 28 کیلومتر مربع وسعت، سومین شهر پرجمعیت استان بعد از تبریز و مراغه، دومین شهر بزرگ استان پس از تبریز و همچنین یکی از زیباترین و تاریخی ترین شهرهای استان است. شهرهای ایران

دیدنی های تاریخی مرند

آرامگاه پیرمرد

آرامگاه پیر هموش که قدمت آن به دوره سلجوقیان می رسد، مدفن یکی از علما و عارفان قرن هفتم هجری قمری به نام پیر هموش مرند است.

مساحت این بقعه در ابتدا ده ها هزار متر مربع بود که متاسفانه به دلیل دخالت و ساخت و ساز انسان، این مساحت امروزه به کمتر از 100 متر مربع می رسد.

علاوه بر این، بخش‌های ارزشمند مقبره مانند کاشی‌های آن به غارت رفت.

چند جاذبه مهیج در مرند که حتما باید ببینید

این اثر در تاریخ 27 اسفند 1395 با شماره ثبت 25194 به عنوان یکی از مکان های معروف مرند در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و در سال های اخیر با تلاش اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی مرمت شده است. و گردشگری.

قلعه سن سرود

قلعه سن سرود در روستای جدید هرزند شهرستان مرند واقع شده است. قدمت این بنا در منابع مختلف به دوره های مختلف از جمله قبل از میلاد نسبت داده شده است. و قرون وسطی.

آخرین آثار معماری قابل مشاهده در قلعه مربوط به قرون وسطی دوره های تاریخی پس از اسلام است. بخش‌های متعددی از قلعه مانند امتداد حصارهای دفاعی، قسمت‌هایی از دیوار و پایه‌های چند اتاق باقی مانده است.

در قسمت جنوبی قلعه یک قبرستان قدیمی اسلامی و بقایای پایه‌هایی به نام پیرحسن وجود دارد.

این اثر یکی از بناهای دیدنی مرند در استان آذربایجان شرقی به شمار می‌رود و در تاریخ ۱۶ مهر ۱۳۸۷ با شماره ثبت ۶۱۷۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

چند جاذبه مهیج در مرند که حتما باید ببینید

مسجد پیربالا

مسجد پیربالا که با نام‌های مسجد بازار و مسجد امام نیز شناخته می‌شود، یکی از بناها و بناهای تاریخی مرند است.

گفته می شود این مسجد پس از طوفان نوح، محل دفن همسر حضرت نوح بوده است. البته بنای امروزی به مساحت 600 متر مربع نسبت به ساختمان اول خود دستخوش تغییرات اساسی شده است.

با توجه به سه کتیبه مسجد که یکی بالای محراب و دو کتیبه دیگر بالای سردر اصلی قرار دارد، بنای کنونی مسجد در سال 1268 هجری قمری بر سر مزار همسر حضرت نوح (ع) ساخته شده است. این روز تعمیرات و تعمیرات زیادی را پشت سر گذاشته است.

این مسجد پس از پیروزی انقلاب اسلامی به درخواست مردم محلی به مسجد امام تغییر یافت.

این اثر در تاریخ ۹ بهمن ۱۳۸۵ به شماره ثبت ۲۱۲۳۱ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پیست اسکی پیام مرند

منطقه پیام یکی از زیباترین و مهم ترین تفرجگاه های مردم آذربایجان شرقی به شمار می رود که در طول سال مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار می گیرد.

در واقع در فصل سرما می توان خانواده های متعددی را در تبریز و سایر شهرهای آذربایجان شرقی و استان های همجوار پیدا کرد که برای انجام ورزش های زمستانی به این منطقه نمی روند و از طبیعت بکر و زیبای زمستانی پیام استفاده می کنند.

نام قدیمی پیام «یام» است و هم اکنون نیز از همین نام در محاورات محاوره ای مردم آذربایجان استفاده می شود.

یام در زبان مغولی به معنای اسب چاپار است که در مسیرهای مختلف در هر خانه مستقر می شد تا پیک مورد نظر را به مقصد برساند.

با گذشت زمان نام یام به پیام فرهنگستان ایرانیان تبدیل شد.

چند جاذبه مهیج در مرند که حتما باید ببینید

زمستان‌های سرد و برفی یکی از مناسب‌ترین فرصت‌ها برای جذب گردشگر به منطقه پیام است و وجود پیست اسکی در این مکان دلیلی است که سالانه تعداد زیادی گردشگر داخلی و خارجی به این منطقه سفر می‌کنند.

پیست اسکی پیام که در ارتفاعات این منطقه قرار دارد، پذیرای بسیاری از خانواده های آذری در تعطیلات است.

پیست اسکی پیام مرند در سال 1348 هجری شمسی در زمینی به مساحت 30 هکتار و ارتفاع 1800 متری در دامنه رشته کوه میشو تاسیس شد.

این پیست 800 متر طول دارد و یکی از قدیمی ترین و بزرگ ترین پیست های کشور و یکی از مکان های دیدنی مرند است.

پیست مذکور از سال 1348 هجری شمسی پذیرای ورزشکاران و گردشگران زیادی است که برای ورزش، تمرین و مسابقات به این منطقه می آیند.

پیست اسکی پیام زیر نظر فدراسیون اسکی و شورای اسکی استان آذربایجان شرقی اداره می شود.

این پیست در دامنه شمالی کوه میشو قرار دارد و مسیر شیب دار آن برای اسکی آلپاین مناسب است.

اسکی بازان از تله اسکی برای صعود به بالای پیست اسکی استفاده می کنند.

نکته جالب در مورد پیست اسکی پیام مرند این است که جدای از روزهای برفی در زمستان، در روزهای خنک تابستان نیز مورد استقبال گردشگران قرار می گیرد و این بزرگترین فرصت برای جذب سرمایه گذار و رونق گردشگری محسوب می شود.

نزدیکی به مرکز استان آذربایجان شرقی و وجود این مکان، یافتن مسیر ترانزیتی اروپا و آسیا و وجود طبیعت بکر از جمله ویژگی های منطقه گردشگری پیام است که برای مردم محلی و سایر شهرها بسیار جذاب است.

چند جاذبه مهیج در مرند که حتما باید ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا