ایران گردی

چند جاذبه طبیعی نهبندان که باید دید

تودی تریپا _ خدمات توریستی: منطقه نهبندان به دلیل وجود راه های اصلی و درجه یک، ارتباط نزدیک با سیستان و استان های بلوچستان و کرمان، همجواری با پاکستان و افغانستان و بنادر جنوبی کشور به ویژه چابهار یکی از مناطق مهم ارتباطی است. ، و موقعیت راه های تجاری مهم استان خراسان.

همچنین وجود سنگ های قیمتی در معادن این منطقه در کنار کشاورزی دلیل دیگری بر اهمیت نبندان است.

آبشار کنده گاو

آبشار گنده گائو در استان خراسان جنوبی قرار دارد. این آبشار در استان خراسان جنوبی، شهرستان نبندان، بخش شوسف، منطقه چهاردراز واقع شده و دارای مناظر بسیار زیبا و چشمگیری است.

این نام را به نام گاو گرفته اند زیرا در قدیم مردم این منطقه گله های گاو خود را برای چرا به این منطقه می فرستادند و این گاوها بر اثر بیماری ناشی از مصرف آب آبشار از بین می رفتند.

در اثر پوسیدگی اجساد، منطقه با بوی بدی پر شد، از این رو “جنده گائو” نامیده شد.

همچنین دلیل نامگذاری آب وجود گوگرد زیاد در آب است که علاوه بر بوی بد، طعم بسیار تلخی نیز دارد و در صورت نوشیدن باعث مسمومیت می شود.

چند دیدنی طبیعی نبندان که حتما باید دید

کویر دهسلم نبندان

روستای دهسلم در 85 کیلومتری غرب شهرستان نهبندان در مسیر جاده نهبندان به شهداد قرار دارد. کویرلوت یکی از داغ ترین مکان های روی کره زمین است.

گرما به حدی است که لاشه حیوانات تجزیه نمی شود. قدرت تبخیر آب به حدی است که قبل از تجزیه جسد توسط باکتری ها خشک می شود.

این منطقه را شاخه ای از قمر زمین می دانند.

کلوت به عنوان یکی از ویژگی های بارز کویرلو در فاصله 25 کیلومتری شهداد و کمتر از نیم ساعت رانندگی تا کوه های سردسیر ایران قرار دارد.

در اوایل بهار این کوه ها پوشیده از برف است و ییلاق مناسبی برای عشایر محسوب می شود.

در زمستان که شهداد زیر پای بسیاری از گردشگران است، سرمای سیرچ آنها را تا استخوان می سوزاند.

شهر افسانه‌ای «کلوت» در 130 کیلومتری نهبندان – منطقه‌ای شگفت‌انگیز در نزدیکی شهداد – قرار دارد، اما روایتگر تاریخ طبیعی کرمان است.

در شهر افسانه ای هیچ کس زندگی نمی کند، نمی تواند زندگی کند. هیچ موجود زنده ای – حتی باکتری – اجازه زندگی در این منطقه را ندارد.

کلوت دارای ساختار حرکت باد در هسته نرم خاک بیابان است که در طول سالها شکل گرفته است. اگر در خشکی بیابان باران نمی بارید، خاک گل آلود گرد و غبار سنگ را تثبیت می کرد و ساختاری را ایجاد می کرد که شبیه یک ساختمان خشتی از تمدن ماقبل تاریخ است.

چند دیدنی طبیعی نبندان که حتما باید دید

سفر بدون راهنما در «کلوتز» خطرناک است زیرا در این شهر خیالی به طول 110 کیلومتر و عرض 50 کیلومتر احتمال گم شدن وجود دارد.

مرتفع‌ترین هرم‌های ماسه‌ای جهان، 40 مخروط آتشفشانی چهارتایی، مناطق وسیعی از شن و ماسه با طیفی از رنگ‌های قهوه‌ای روشن تا خاکستری و سیاه مانند «باروت گدار»، مناطق شنی موج‌دار، تپه‌های شنی پوشیده از گیاهان، صحرای پشتری. زمین های سطح توزی پس از باران های شدید خیس به نظر می رسند و شترهای کمی روی آن راه رفته اند و حمادا (دشت های شنی) و رودخانه نمک از شگفتی های منحصر به فرد دشت لوت هستند.
اگرچه اسکی روی شن هنوز در ایران معرفی نشده است، اما ظرفیت بالایی برای سرمایه گذاری و جذب گردشگر دارد.

تالاب Kaji Namczar

تالاب کجی نمکزار در شمال غربی روستای چاه دراز و در ۷۵ کیلومتری شهر نهبندان قرار دارد.

این تالاب با 22765 هکتار وسعت یکی از پدیده های منحصر به فرد شرق کشور است.

به دلیل زهکشی خوب تالاب، سالانه حدود 5000 گونه پرنده آبی و ساحلی مانند اردک سبز و فلامینگو به این تالاب مهاجرت می کنند.

تالاب کجی نمکزار نابندان با چشم اندازی بسیار زیبا در 75 کیلومتری نبندان و در حاشیه محور این شهرستان به بیرجند واقع شده است.

وسعت این تالاب 22 هزار هکتار و 765 متر مربع است و با وجود خشکسالی های چند سال اخیر در این شهرستان همچنان زنده و پایدار است.

این تالاب نمکزار وسیعی است که به دلیل ارتفاع کم نسبت به مناطق اطراف و شوری زیاد خاک، به دریاچه ای پوشیده از نمک و سفید رنگ تبدیل شده است.

این تالاب به دلیل داشتن آب در فصل پاییز و زمستان به مکانی امن برای پرندگان آبزی تبدیل شده و سالانه میزبان پنج هزار پرنده مهاجر است که برخی از آنها برای کشور کمیاب هستند.

البته 14 گونه پرنده مهاجر در آب و نزدیک آب این تالاب وجود دارد که از جمله این پرندگان مهاجر می توان به عقاب طلایی، زاغی، زاغی، گنجشک درختی، پرستو، جغد کلاهدار، دم جون، چکاوک کاکلی، هوبره، سبزه قبا، بلدرچین معمولی کوچک و زاغ منقار قرمز است.

چند دیدنی طبیعی نبندان که حتما باید دید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا