ایران گردی

چند جاذبه طبیعی بهاباد یزد که باید دید

تودی تریپا _ خدمات توریستی: در آسمان کویر شرقی بهاباد آلودگی نوری وجود ندارد، چرا که آسمان بکر شب کاملا و یکنواخت تاریک است و ستارگان از مخمل شب بیرون زده اند، سیاره مشتری مانند چراغی می درخشد و کهکشان مثلثی همچنین به وضوح قابل مشاهده است. او کویر بهاباد را به یکی از بهترین رصدخانه ها تبدیل کرد.

از دیگر جاذبه های طبیعی این منطقه؛ کوه های مرتفع و پوشیده از برف، نمکزارها، تپه های ماسه ای بزرگ و دشت ها چیزی است که این منطقه و کویر را بسیار دیدنی کرده است.

جاذبه های طبیعی و دیدنی بهاباد یزد

کوه سنگاب بهاباد

کوه سنگاب یکی از جاذبه های شهرستان بهاباد است که همه روزه گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

پدیده های طبیعی مانند تگرگ و طوفان باعث شکل گیری کنده کاری های زیبایی در این کوه شده است، از این رو این کنده کاری ها که مشابه آثار دست ساز بشر است گردشگران را شگفت زده می کند.

کوه سنگاب در شرق بهاباد و در ناحیه کویری و در کنار جاذبه‌های فراوانی چون تپه‌های شنی بادگیر. دگ، دریاچه نمک و دشت های زیبا در این شهر یافت می شود.

برخی از دیدنی های طبیعی بهاباد یزد که حتما باید ببینید

رودخانه نمک

رودخانه ساحلی بهاباد در قسمت شمالی شهر بهاباد یزد قرار دارد و علت شکل گیری آن قرار گرفتن روی گسل فعال در این ناحیه است.

رودخانه زیبای شور در شهرستان بهاباد به طول 11 کیلومتر از جنوب کوه های آسفیچ و بنستان تا شمال دشت کویر امتداد دارد و عرض آن در نقاط مختلف به دلیل تغییر دیواره ها متفاوت است. متوسط ​​دبی آب 85 لیتر در ثانیه است.

رودخانه ساحلی تنها رودخانه دائمی بهاباد در طول سال دارای آب بوده و در مسیر خود به سمت کویر مناظر جالب و دیدنی ایجاد کرده است.

پوشش گیاهی (نبکا) و اراضی اطراف رودخانه شور بهاباد از نظر زمین شناسی و جغرافیایی نیز بسیار حائز اهمیت است، بنابراین کویرگردی اطراف رودخانه شور بسیار هیجان انگیز و خاطره انگیز است.

برخی از دیدنی های طبیعی بهاباد یزد که حتما باید ببینید

در بهاباد منطقه شکار وجود ندارد

منطقه شکار ممنوع بهاباد در موقعیت جغرافیایی E5620 تا E5656 و N3140 تا N3216 در استان یزد واقع شده است. بخش بهاباد از شمال با کویر ساغند، از جنوب با استان کرمان، از شرق به کویر لوت و منطقه حیات وحش نایبندان و از غرب با شهرستان بافق همسایه است.

کویر شرقی بهاباد به همراه منطقه نای بندان در مجاورت آن یکی از بکرترین کویرهای ایران به شمار می رود.

شکل کلی منطقه بهاباد دو رشته پشته موازی در جهت شمال غربی – جنوب شرقی است که بلندترین نقطه آن در رشته کوه های آسفیچ (5/5 کیلومتری جنوب جعفرآباد و مرز مشترک با استان کرمان) به ارتفاع 3069 متر و پست ترین نقطه آن با ارتفاع 1045 متر این محل خروجی رودخانه شور است.

از نظر فرسایش، سنگ‌های بخش‌های جنوبی، جنوب غربی و غربی دارای وسعت بیشتری در برابر فرسایش و هوازدگی هستند و در نتیجه ارتفاعات بالایی ایجاد می‌کنند که منبع اصلی آب‌های زیرزمینی منطقه هستند.

از طرفی ارتفاعات شرقی و شمال غربی به دلیل مقاومت ضعیف در برابر فرسایش، ارتفاعات کمتری دارند و عمدتاً به صورت تپه های شیب دار و کوه های کم ارتفاع ظاهر شده اند که بارندگی بسیار کمتری دارند و نقش چندانی در تغذیه ندارند. سرنخ های زیرزمینی

این منطقه از نظر اقلیمی نسبتاً خوب است و زیستگاه مناسبی برای پستاندارانی مانند قوچ و میش، بز، بزکوهی، یاک، پلنگ، کاراکال، گرگ، خرگوش، روباه، شغال، کفتار، گربه وحشی و موش است. Teshi و دیگران.

همچنین زیستگاه مناسبی برای پرندگان کمیاب از جمله هوبره، انواع عقاب، زاغ سیاه، کبک، پتاسیم، باقرقره، زاغی، شاهین، غرغره، دلیه، سارگپ، بلبل خرما، چشم سنگی، گونه های چکاوک، هلهله، و غیره. همه حیوانات فوق یا دیده شده اند یا ردپای آنها مشاهده شده است.

لازم به ذکر است که این قلمرو به دلیل وسعت زیاد مکانی مناسب برای جمع آوری انواع جانوران است که نیاز به قدرت بیشتر و تجهیزات بیشتری دارد.

امیدواریم در آینده ای نزدیک از این مکان به عنوان ذخیره گاه زیست کره و مکانی قابل مانور و اقامتگاه بسیار مطلوب برای گردشگران داخلی و خارجی استفاده شود.

برخی از دیدنی های طبیعی بهاباد یزد که حتما باید ببینید

جاهای دیدنی و دیدنی بهاباد

کویر بهاباد

کویر بهاباد در 200 کیلومتری شرق یزد قرار دارد که از شمال به کویر ساغند، از جنوب به استان کرمان، از غرب به شهرستان بافق و از شرق به کویر لوت و ذخیره‌گاه طبیعی نایبندان محدود می‌شود.

در حوزه آبخیز دشت کویر رودخانه شور (مهمترین رودخانه منطقه) جریان دارد که از کوههای آسفیچ و بنستان سرچشمه گرفته و به دشت کویر می ریزد.

از نظر آب و هوا، منطقه کویری بهاباد در منطقه ای گرم و خشک قرار دارد و به دلیل وجود شن های روان، تپه های ماسه ای و دشت ها و کوه های برهنه است. باد به شکل طوفان های شن شدید با سرعت 90 کیلومتر در ساعت می وزد.

در این منطقه میزان بارندگی بسیار کم بوده و میانگین بارندگی سالانه بین 100 تا 350 میلی متر است که با توجه به ارتفاع از سطح دریا متغیر است.

نوسانات دما در منطقه کویری بهاباد بسیار متغیر است و گاهی از 45 درجه سانتی گراد بالای صفر تا 20 درجه سانتی گراد زیر صفر متغیر است.

دریاچه نمک بهاباد

دریاچه نمک در کویر شرقی بهاباد یکی از دیدنی های این شهر است که نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

این دریاچه زیبا در فاصله 85 کیلومتری بهاباد و در دل کویر قرار دارد و نبود جاده و دور از مرکز شهر باعث می شود افراد کمی از وجود آن باخبر شوند و این پتانسیل زیبا از چشم ها دور بماند.

برخی از دیدنی های طبیعی بهاباد یزد که حتما باید ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا