ایران گردی

چند جاذبه خاص طبس

تودی تریپ: شهر باستانی طبس منطقه ای خاص در ایران است که در قسمت کویری ایران قرار دارد. کشف رمز و راز این شهر عظیم برای گردشگران بیابانی بسیار جذاب است.

باغ گلشن

سومین فرمانروای طبس یعنی امیرحسن خان در زمان سلطنت خود دستور ساخت باغ گلشن طبس را صادر کرد. این باغ در بلوار امام خمینی (ره) قرار دارد و در اقلیم کویری طبس از نعمت های سرسبز به شمار می رود. این باغ پلکانی مملو از گل ها و درختان مختلف مانند کاج، نخل، پرتقال، نارنج، انگور و … است و به دلیل پلیکان های مهاجر که ساکنان دائمی آن شده اند، به یکی از زیباترین مکان های دیدنی طبس تبدیل شده است.

آب انبار شاه عباسی

اگر مشتاق دیدن یک بنای هوشمند و خاص در اماکن دیدنی طبس هستید، سد عباسی یا برج عباسی را از دست ندهید. این سد مرتفع در روستای قدیمی هورو بر فراز چشمه آبگرم مرتضی علی قرار دارد. طاق عباسی با آجرکاری دره تنگی ساخته شده و قدمت آن به دوره صفویه می رسد. این سد به عنوان نازک ترین سد جهان شناخته می شود و یکی از قدیمی ترین سدهای جهان است و خلاقیت ایرانیان در این بنا به وضوح دیده می شود.

چند جاذبه خاص طبس

آبنمای مرتضی علی

در فاصله چند کیلومتری و نزدیک روستای هورو یکی از زیباترین مکان های طبس را می توانید پیدا کنید. چشمه مرتضی علی یکی از پدیده های خاص طبیعت در نزدیکی طبس است که نمی توان آن را از دست داد. این چشمه با داشتن دو نوع آب گرم و گرم لذت زیادی را به گردشگران طبیعت می بخشد. این چشمه در وسط دره ای با دیواره های بلند قرار دارد که بیشتر مسیر آن به صورت پیاده روی است و همین نکته باعث جذابیت بیشتر این منطقه شده است.

کال جنی

کال جنی یکی از جاذبه های طبس است که فقط به خاطر نامش مسافران زیادی را به خود جذب می کند. شاید در ابتدا فکر کنید که نام این منطقه برای جذب توریست کال جنی نامگذاری شده و خبری از پریان نیست. اما برخلاف انتظار، باید بدانید که مردم محلی معتقدند این دره شگفت انگیز جایی است که ارواح و اجنه در آن زندگی می کنند. البته این یک داستان محلی قدیمی است و اکثر خرافات در آن دخیل هستند. تا به امروز هیچکس در این منطقه جن از نزدیک ندیده است، پس جای نگرانی نیست!

چند جاذبه خاص طبس

همانطور که متوجه شدید کال جنی یکی از مکان های معروف طبس و نام دره ای زیبا در شمال این شهر است. از زبان مردم این روستا داستان های مختلفی درباره او شنیده می شود. دخمه ها و تونل های زیادی در این دره وجود دارد که بیشتر آنها دست ساز بشر هستند. بر اساس تحقیقات باستان شناسی قدمت این گورها به دوره زرتشتیان و ساسانیان می رسد. این بدان معناست که در این مدت مردم محلی مشغول زندگی در اینجا بودند.

علاوه بر ظاهر اسرارآمیز آن، آبشارهای کوچک و بزرگی نیز در این منطقه به چشم می خورد. چشم انداز این منطقه بسیار بکر و دیدنی است. بنابراین کال جنی را باید در میان مکان های ضروری طبس قرار داد و از آن بازدید کرد.

غار هلوان

در روستای حلوان، جایی در شمال غربی شهر طبس، غاری به نام حلوان وجود دارد که قدمت سنگ های آن بیش از صد میلیون سال است. یافتن بقایای استخوان حیواناتی مانند شتر، الاغ، پرندگان این فرضیه را تقویت می کند که این غار پناهگاه حیوانات درنده است.

چند جاذبه خاص طبس

صحرای حلوان

با بازدید از شهرهای حاشیه کویر قطعا می توانید انتظار دیدن کویرهای بکر و منحصر به فرد را داشته باشید. پس باید آماده باشید که یکی از جاذبه های طبس، کویر شنی گرم و فریبنده است. نام کویر حلوان طبس از روستای مجاور آن گرفته شده است. روستایی که اطراف آن را قلعه ای بزرگ و باستانی کاملا احاطه کرده است. قلعه ای که می توان آن را بزرگ ترین و زیباترین قلعه باستانی طبس دانست.

این روستا در 90 کیلومتری شمال غربی طبس و در حاشیه کویر مرکزی ایران قرار دارد. در واقع می توان کویر حلوان را نزدیک به خراسان جنوبی دانست. اگر به کویر نوردی علاقه دارید و می خواهید با پای برهنه روی شن های داغ کویر قدم بزنید و همچنین می خواهید یکی از بهترین کویرهای اطراف طبس را ببینید، بی شک کویر حلوان بهترین آرزوی شما خواهد بود. دریاچه نمک خور، باتلاق های رسی و نمکی و تپه های شنی را می توان از جاذبه های بی نظیر این کویر دانست.

چند جاذبه خاص طبس

دره کال سردار طبس

جاذبه های طبس به کال جنی محدود نمی شود. دره تاریخی دیگری به نام کال سردار با قدمت صدها سال نیز در این شهر باستانی دیده می شود. اگر ترجیح می دهید از دره ارواح و اجنه دیدن نکنید، حتما باید آن را با دره کال سردار جایگزین کنید! اولین لحظه ای که با این دره روبرو می شوید، قطعا به اندازه کافی شما را جذب خواهد کرد. تصور کنید در دشتی زیبا به نام دشت سردار قدم می زنید که ناگهان دره ای عظیم در مقابل شما ظاهر می شود.

بیشتر گردشگرانی که به طبس می آیند ترجیح می دهند در این دره قدم بزنند. پیاده روی در این دره زیبا تنها 40 دقیقه طول می کشد. در مسیر از یک نهر کم عمق عبور می کنید و می توانید از چشمه ای بی نظیر دیدن کنید. چشمه ای که همزمان دو موج آب سرد و گرم دارد! وقتی دست خود را در آب این چشمه می گذارید با یک قسمت از دست خود آب خنک و با قسمت دیگر گرمای آب را احساس می کنید.

چند جاذبه خاص طبس

در این منطقه می توانید از سد تاریخی عباسی دیدن کنید. سدی که بیش از 600 سال قدمت دارد. همچنین چشمه آبگرم مرتضی علی، آبشارها و چشمه های فراوان از جاذبه های این منطقه است.

منبع: منطقه صفر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا