ایران گردی

چند جاذبه جالب گردشگری بندرعباس

تودی تریپ: اگر قصد سفر به استان هرمزگان و بازدید از جزایر بکر و دیدنی هندورابی را دارید، لارک و هرمز عطش شما را برای ماجراجویی و طبیعت گردی در طبیعت استان هرمزگان سیراب نکرده اند و دوست دارید زمان بیشتری را صرف بازدید از این جزیره تاریخی کنید. و جاذبه های طبیعی این استان، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد جاذبه های بندرعباس، ادامه مقاله را بخوانید.

قبل از خواندن ادامه مطلب باید به این نکته اشاره کنیم که شهر بندرعباس یکی از شهرستان های استان هرمزگان است. در شهرستان بندرعباس شهرهای مختلفی وجود دارد که یکی از آنها شهر بندرعباس نام دارد. شهر بندرعباس مرکز شهر بندرعباس است.

آشنایی با بندرعباس

شهر بندرعباس در شمال تنگه هرمز و در کنار خلیج فارس و دریای عمان و در ارتفاع 10 متری از سطح دریا واقع شده است. آب و هوای این شهر گرم و مرطوب و دارای دو فصل با گرمای طولانی و زمستان های کوتاه و معتدل است.

شهرستان بندرعباس دارای چهار بخش «مرکزی»، «فین»، «تهت» و «کالی کازی»، چهار شهر و 11 دهستان است.

چند جاذبه گردشگری جالب در بندرعباس

بندرعباس شهری در حال توسعه و یکی از مهمترین مراکز استراتژیک و تجاری ایران و جهان است.

وجود تأسیسات عظیم نفتی، صید و صید مروارید و جابجایی کالا و سرمایه به اشکال مختلف نتایج قابل توجهی را برای استان هرمزگان به ارمغان آورده و بندرعباس را به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل کرده است.

علاوه بر معادن مختلف، صنایع فلزی، کشتی سازی و صادرات و واردات کالا در این منطقه رونق داشت. این شهر علاوه بر جاذبه های تاریخی و فرهنگی دارای طبیعت خاص مناطق گرمسیری و ساحلی است که باعث ایجاد صنایع دستی خاصی در این منطقه شده است.

مردم هرمزگان و ساکنان بندرعباس از نظر نژادی به دو دسته تقسیم می شوند: سفیدپوستان شامل آریایی ها، عرب ها و مهاجران و بقیه سیاه پوستان، پوست های بومی و سیاهپوستان مهاجری که از آفریقا و سواحل عربستان آمده اند.

دیدنی های جالب بندرعباس

املاک هلفرنگی بندرعباس
یکی از آثار تاریخی جالب شهر بندرعباس عمارت کلاه فرنگی نام دارد. این بنا در مرکز شهر بندرعباس واقع شده است.

این بنای تاریخی در گذشته به عنوان تجارتخانه سرپوشیده و بیرونی و اداره گمرک مورد استفاده قرار می گرفته است. عمارت کلافرنگی در دوره صفویه ساخته شده است. این ساختمان از 2 طبقه تشکیل شده است.

چند جاذبه گردشگری جالب در بندرعباس

طبقه همکف برای نگهداری کالاها و طبقه دوم برای فعالیت های مسکونی و اداری استفاده می شد. این عمارت دارای 2 حیاط بزرگ در قسمت شمال غربی خود است.

همچنین چندین آب انبار در نزدیکی آن وجود دارد. اگر به دیدن این بنای تاریخی بروید، در طبقه دوم سقفی هشت ضلعی از چوب می بینید که گنبدی مخروطی شکل در وسط آن قرار گرفته است.

سقف 8 گوشه ای که گنبد روی آن قرار دارد، شبیه کلاهی است که فرنگی ها در گذشته بر سر می گذاشتند. به همین دلیل بناهایی از این نوع را بناهای کلاهفرنگی می نامند.

قلعه فین
یکی از جاذبه های تاریخی و دیدنی شهر بندرعباس قلعه فین نام دارد. این قلعه در 95 کیلومتری شهر بندرعباس و در بخش فین قرار دارد.

این قلعه زیبا و خاص بر روی تپه ای مرتفع قرار دارد.

مربوط به اواسط اسلام است. هدف از ساخت این قلعه احتمالا ایجاد یک پایگاه نظامی بوده است. این قلعه یکی از آثار ملی ایران است.

معبد هندو بندرعباس
یکی از شاخص ترین آثار تاریخی شهر بندرعباس معبد هندوهای بندرعباس نام دارد. این اثر مربوط به هندی هایی است که بین سال های 1300 تا 1344 در شهر بندرعباس زندگی می کردند.

به این معبد «معبد بت گوران» نیز می گویند. معبد هندوهای بندرعباس در شمال شهر بندرعباس واقع شده است. معماری این بنا بسیار خاص و منحصر به فرد است و به ندرت بنای تاریخی را در ایران خواهید دید که شبیه این معبد باشد.

این معبد زیبا در بلوار امام خمینی (ره) واقع شده است. این معبد نشان دهنده روابط تجاری قدیمی ایران با کشورهای هند است.

چند جاذبه گردشگری جالب در بندرعباس

زیرا در گذشته به دلیل روابط تجاری این دو کشور تعدادی هندی در بندرعباس ساکن شده اند که جمعیت آنها به 100 نفر می رسد و اغلب دنبال تجارت می روند. این معبد برای آنها ساخته شده است.
برای ساخت این معبد از ملات ساروج رنگی، سنگ مرجان، سنگ خرد شده، گچ ضخیم و گچ لوی استفاده شده است. این معبد مانند مخروطی است که با رنگ سفید پوشیده شده است.

بنای این معبد شامل اتاقی مربع شکل است که گنبدی روی آن قرار گرفته است. در اطراف این اتاق 4 راهرو وجود دارد که در گذشته سرخپوستان برای پرستش خدایان خود از این راهروها عبور می کردند. در داخل راهروها سلول های کوچکی وجود دارد.

حمام چوپان
یکی از دیدنی ترین جاذبه های شهر بندرعباس همام گلداری نام دارد. این حمام را موزه مردم شناسی استان هرمزگان نیز می نامند. قدمت آن به دوران قاجاریه می رسد و یکی از آثار ملی ایران به شمار می رود.

برای دیدن این حمام می توانید به بلوار ساحلی، خیابان دلگشا شهر بندرعباس بروید. این حمام توسط تاجر معروفی به نام «شیخ احمد گله داری» ساخته شده است.

در گذشته که این حمام راه اندازی می شد، مشتریان زیادی داشت. هر روز تعداد زیادی از مردم بندرعباس برای استحمام و شستن بدن به این حمام می رفتند.

تا اینکه در سال 1340 شمسی آب شهر به بندرعباس رسید و مردم آن شهر توانستند در منازل خود حمام بسازند.

این اتفاق باعث شد حمام چوپان به مکانی متروک تبدیل شود.
این حمام از قسمت های مختلفی مانند سر بینه، گرمخانه، خزینه و بینه تشکیل شده است. برای بازدید از این حمام می توانید همه روزه به جز روزهای تعطیل از ساعت 8 صبح تا 20 شب به محل آن رفته و برای دیدن داخل آن بلیط تهیه کنید.

چند جاذبه گردشگری جالب در بندرعباس

پارک ساحلی سورو
یکی از پارک های ساحلی جذاب بندرعباس پارک ساحلی سارو نام دارد. این پارک دارای امکانات مختلفی مانند زمین بازی، میز و نیمکت های سنگی می باشد.

اگر به شهر بندرعباس سفر می کنید و قصد دارید در آلاچیق های نزدیک دریا در محیطی خانوادگی مدتی را به استراحت یا صرف غذا بپردازید، می توانید به پارک ساحلی سدر بروید.

در این پارک درختان مختلفی مانند نخل خرما، نخل زینتی، نارگیل، مرداب دریایی، فلفل و پلومریا وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا