ایران گردی

چند جاذبه تماشایی زابل که باید دید

تودی تریپا _ خدمات توریستی: این منطقه از نظر تجاری به دلیل هم مرز بودن با افغانستان درآمد خوبی برای کشورمان به همراه دارد.

شهرستان هیرمند از شمال به دریاچه هامون و افغانستان، از جنوب به شهرستان ضحاک، از شرق به افغانستان و از غرب به شهرستان زابل همسایه است و دارای دو بخش به نام های «مرکزی و کرکاری» است.

این شهر یکی از شهرهای مهم سیستان محسوب می شود و در گذشته دروازه ایران به چین بوده و در مسیر جاده ابریشم قرار دارد.

شهرستان هیرمند که در مرز افغانستان قرار دارد، یکی از شهرهای مهم سیستان به شمار می رود و با آثار و آثار تاریخی خود مانند آتشکده کرکویه و ارگ جلال آباد، آماده پذیرایی از مسافران و گردشگران است. به عنوان جاذبه های طبیعی

جاذبه های گردشگری زابل

ارگ جلال آباد

ارگ خان ملک (جلال آباد) یکی از آثار تاریخی مهم سیستان در دوره پهلوی است که در کیلومتر 18 جاده زابل – هیرمند در یک کیلومتری شمال آن قرار دارد.

مساحت این ارگ سه هزار متر مربع و از چهار برج تشکیل شده است.

ارتفاع هر برج 70 متر و عرض آن 5.5 متر است. دو برج واقع در قسمت شمالی بر اثر فرسایش تخریب شده و اکنون بازسازی شده است.

داخل ارگ اتاق های زیادی در کنار هم قرار دارد و به سبک کاروانسراهای قدیمی ساخته شده است.

چند جاذبه دیدنی زابل که حتما باید دید

این ارگ مربع شکل است و با 4 برج در میدانی به مساحت حدود 200 متر در وسط احاطه شده است که در چهار گوشه آن با طاق نماها و دروازه های زیبایی ساخته شده است.

مصالح و مصالح به کار رفته در بنا عمدتاً خشت خام و آجر بوده و تقریباً تمام عناصر معماری سنتی ایران از جمله سقف ها مانند طاق، چهار غبار، گلدان چینی در این بنا به کار رفته است و از این رو می توان از ارگ جلال آباد استفاده کرد. موزه ای از معماری سنتی شهر به نام هیرمند در نظر گرفته شده است.

آتشکده در کراکوف

آتشکده کرکو یکی از آثار برجسته شهر هیرمند دوره ساسانی است که به نقل از کتاب تاریخ سیستان، «معبد گرشاسب و محل نگهداری آتش مقدس زرتشتیان» بوده است.

آتشکده کرکوک یکی از معابد مهم زرتشتیان در دوره ساسانیان بود که به دستور «کارتیه» قدرتمند آن عصر ساخته شد.

امروزه از این آتشکده بقایای دیواری از آجرهای ساسانی به ابعاد 70×50 باقی مانده است که نمونه ای از این آجرها در موزه منطقه جنوب شرق زاهدان در معرض دید عموم قرار دارد. مشاهده می شود که کتیبه های گچ بری و گچبری وجود دارد.

بقایای آتشکده کرکوک در 24 دی 1310 به شماره 119 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. این بنا در کیلومتر 25 جاده زابل – دوست محمد و در مرکز روستای کرکو واقع شده است.

چند جاذبه دیدنی زابل که حتما باید دید

دیدنی های زیبای زابل

آسبادرند

آسیاب بادی در شهر هیرمند را می توان قدیمی ترین سازه مکانیکی ایران نامید، این اثر با ارتفاع تقریبی 12 متر دارای دو محور و دو میل است که به همین دلیل به آسیاب بادی دو پره نیز معروف است.

همچنین بر روی دیوار بیرونی دیوارهای بلند آن، تزئینات سفالی وجود دارد که تا به امروز این اثر را تزیین می کند، قدمت اسب مشبک که به قرون وسطی اسلامی می رسد، گواهی بر پیشرفت مهندسی بومی در این منطقه است. ایران اسلامی که با ساخت توربین های بادی و تبدیل شهر هیرمند به منطقه ویژه انرژی می تواند پشتوانه خوبی در راستای رشد و توسعه کشور عزیزمان در راستای تولید انرژی پاک باشد.

این اثر تاریخی در کیلومتر 20 جاده زابل دوست محمد و در مجاورت روستای شندل قرار دارد و در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

جنگل نیاتک

جنگل 2400 هکتاری نیاتک در شهرستان هیرمند یکی از جاذبه های طبیعی این منطقه است.

پوشش گیاهی عمدتاً طاق و درختان گازی است و عبور رودخانه فصلی نیاتک از میان این جنگل و تشکیل آب انبارها و نیزارهای متعدد، مناظر جذاب و گاه استراحتی بی نظیر را به وجود آورده است.

چند جاذبه دیدنی زابل که حتما باید دید

علاوه بر این وجود تپه های شنی بزرگ و حیواناتی مانند روباه، راسو، گربه جنگلی، گراز وحشی، اسموک، هوبره و چکاوک این جنگل را به مقصدی برای طبیعت گردی تبدیل کرده است.

قبر حاج گلتان

آرامگاه خواجه گلتان مهم ترین زیارتگاه و یکی از دیدنی های زابل به شمار می رود که همواره پذیرای خیل عظیم زائران، گردشگران و علاقمندان به آثار تاریخی بوده است. طاق بند و اتاق گنبدی شکل دارد.

در داخل این اتاق، آرامگاه بزرگ منسوب به نبی برادر دانیال در کتاب احیای الملوک شاه حسین سیستانی دیده می شود.

کوه خواجه دارای مجموعه‌های تاریخی بسیاری از جمله کاخ و معبد خواجه، رستم، کافران، سام، کوک کهزاد، چهل دختر، سنگ قبرها و زیارتگاه‌های خواجه غلتان، بناهای پیرگوندام بریان، خانه شیطان، آرامگ‌های قدیمی و گورهای دوران اسلامی است.

در عصر میترا و در دوره زرتشتی به دلیل وجود آتشکده، کوه خواجه مرکز مذهبی بوده و در دوره‌های بعد همچنان احترام و ارزش خود را حفظ کرده است.

  • نشانی: زابل سر کوه خواجه
  • چند جاذبه دیدنی زابل که حتما باید دید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا