ایران گردی

چند جاذبه تماشایی در چهار محال و بختیاری

تودی تریپ: استان چهارمحال و بختیاری جاهای دیدنی زیادی دارد که یکی از سرسبزترین استان های ایران است. مرکز این استان شهرکرد یکی از سرسبزترین و زیباترین شهرهای ایران است که قدمتی کهن دارد.

این استان دارای جاذبه های طبیعی فراوان و مناظر فریبنده است و نام آن را می توان در فهرست مقاصد اصلی گردشگران ایرانی ثبت کرد. گفته می شود تاریخ این استان تاریخی مربوط به دوره حکومت ساسانیان و اشکانیان است.

همچنین شهر کرد که مرکز این استان است مرتفع ترین پایتخت ایران است و به همین دلیل اگرچه فریدون بام شهر ایران است، اما این شهر یکی از مرتفع ترین شهرهای ایران نیز به شمار می رود.

جاذبه های طبیعی چهار محال و بختیاری

آبشار آتشگاه

اگر دیدن آبشارهای باشکوه و صدای حباب آنها شما را به وجد می آورد، استان خوبی را برای طبیعت گردی و گشت و گذار انتخاب کرده اید زیرا چهارمحال و بختیاری از جمله استان هایی است که می توانید آبشارهای زیادی در آن پیدا کنید. آبشار آتشگاه از مرکز استان دورتر از آبشار دره عشق است و 190 کیلومتر با شهرکرد فاصله دارد.

چند جاذبه دیدنی در چهار محال و بختیاری

در مسیر رسیدن به این آبشار روستاهای زیبای میلاس و سردشت را پشت سر گذاشته اید و در 40 کیلومتری لردگان روستای آتشگاه را می بینید که در دره ای زیبا و باریک واقع شده است.

در وسط دره رودخانه ای وجود دارد که درختان بلند و صخره های آهکی آن را احاطه کرده اند. آبشار آتشگاه به دره ای به ارتفاع 3 کیلومتر فرو می رود. در طول این مسیر، پستی و بلندی های دره، آبشارهای کوچک زیادی را تشکیل داده است که بر زیبایی و جذابیت آبشار می افزاید.

تالاب گندمان

در میان تالاب‌های فراوانی که در این استان وجود دارد، با تالاب بین‌المللی مواجه می‌شوید که از سایر تالاب‌ها اهمیت بیشتری دارد: تالاب گندمان. این تالاب 980 هکتاری در شهر گندمان قرار دارد و یکی از بهترین مکان ها برای پرنده نگری و طبیعت بکر است.

آثار تاریخی چهار محال و بختیاری

قلعه های چالش برانگیزتر

یکی از جاذبه های گردشگری شهرکرد قلعه چلنتر یا خانه ستوده است. قدمت این قلعه به دوره مظفرالدین شاه می رسد. چالش برانگیزترین قلعه به نام قلعه خدا رحم خان نیز شناخته می شود.

چند جاذبه دیدنی در چهار محال و بختیاری

معماری این قلعه منحصر به فرد از سبک های ایرانی، اسلامی و اروپایی الهام گرفته شده است. هر قسمت از این قلعه دارای آینه ها و نقش برجسته هایی است که چشمان شما را نوازش می کند.

همچنین نقاشی هایی از صحنه های شکار بهرام گور ساسانی، دسته ها و گل ها را روی در، ورودی و اتاق خواب می بینید. در ساخت این قلعه از زیباترین تزیینات و گچ بری استفاده شده و منظره ای هنرمندانه به بیننده ارائه می دهد.

قلعه چالش برانگیزتر شامل موزه همام خان چالش برانگیزتر و موزه مردم شناسی چالش برانگیزتر است. انواع سفال، مجسمه با لباس محلی، زیور آلات و ابزار نظامی در این موزه به نمایش گذاشته شده است. موزه سنگ‌کاری‌های چالش‌برانگیز مجموعه‌ای از سنگ‌های سر، سنگ‌های فواره، حوض‌ها و سرستون‌هایی را در خود جای داده است که می‌توانید از آنها دیدن کنید.

قلعه شمس آباد

قلعه شمس آباد یا قلعه یوسف خان امیر مجاهد یکی از جاذبه های گردشگری تاریخی شهرکرد است. قدمت این قلعه به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی می رسد.

چند جاذبه دیدنی در چهار محال و بختیاری

چهار برج، یک خانه و یک حمام در این قلعه ساخته شده است که اکنون تنها یک برج باقی مانده است. بقیه برج دارای دو طبقه است که شامل بخش های مختلف است. پلکان موجود در آن طبقه اول را به طبقه دوم متصل می کند و آذوقه در زیرزمین برج ذخیره می شد. همچنین در این قلعه ستون هایی را خواهید دید که سربازان بر روی آنها حک شده اند.

قلعه صمصام السلطان

یکی دیگر از بناهای تاریخی شهرکرد قلعه صمصام السلطنه است که قدمت آن به دوران مشروطیت می رسد. در دوران مشروطیت، نجف قلی خان معروف به صمصام السلطنه صدراعظم ایران بود و به دستور او این قلعه ساخته شد.

معماری به کار رفته در قلعه در سادگی زیباست. گچ بری هنری به کار رفته در این قلعه جلوه خاصی به این بنا داده است. متأسفانه امروزه بخش‌هایی از طبقه دوم قلعه تخریب شده است، اما همچنان زیبایی خود را دارد.

قلعه دزاک

یکی از باشکوه ترین جاذبه های گردشگری شهرکرد، قلعه دزاک است. این قلعه در دوره قاجار توسط امیر مفکام بختیاری ساخته شده است.

چند جاذبه دیدنی در چهار محال و بختیاری

با ورود به این قلعه زیبا، معماری باشکوهی را در فضای داخلی مشاهده خواهید کرد که توجه شما را به خود جلب خواهد کرد. ایوان ها، اتاق های سه دری، آب انبارها و برج ها بخشی از این قلعه است.

گچ بری ها و نقاشی های شگفت انگیز تمام دیوارهای قلعه را تزئین می کنند. امروزه موزه سنگی در طبقه اول قلعه دزک ایجاد شده است که آثار استان زیبای چهارمحال و بختیاری را به نمایش می گذارد. همچنین در طبقه دوم می توانید از انواع لباس های سنتی منطقه در دوره های مختلف بازدید کنید.

قلعه سورک

از دیگر جاذبه های گردشگری شهرکرد می توان به قلعه سورک اشاره کرد. یکی از سران جنگ در زمان قاجار به نام ناصرخان دستور ساخت این عمارت باشکوه را صادر کرد. این قلعه دارای معماری دیدنی است و در دو طبقه ساخته شده است.

ستون ها و طاق های هلالی اولین چیزی است که در طبقه دوم جلوی چشم شما می آید. قلعه سورک قسمت های مختلفی دارد. در حیاط روبروی قلعه حوضی به شکل ترنج ساخته شده است و نمای قلعه به سمت دامنه های زاگرس است.

قلعه زونگان

قلعه جونکان یا کاخ سردار اسعد بختیاری توسط علی کالی خان سردار اسعد در دوره قاجار ساخته شده است.

چند جاذبه دیدنی در چهار محال و بختیاری

وی از بزرگان بختیاری بود که قصد داشت در این قلعه اجتماعات بزرگی از طایفه بختیاری برگزار کند. این قلعه تاریخی دارای معماری زیبایی است که از سبک معماری اروپایی الهام گرفته شده است. گچ بری سرستون ها، اتاق ها و آجرکاری های این قلعه چشمگیر است.

جالب است بدانید که قلعه تاریخی جونکان تنها ساختمانی در استان چهارمحال بختیاری است که دارای موتور برق است. اما متاسفانه به دلیل بی توجهی و استفاده نادرست قسمت هایی از این بنا در حال تخریب است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا