ایران گردی

چند جاذبه تماشایی در زاهدان که باید دید

سلام جدید – خدمات توریستی: شاید با شنیدن نام زاهدان تنها تصویری که در ذهن شما وجود دارد شهری دورافتاده مرزی با آب و هوای گرمسیری است که مرکز استان پهناور سیستان و بلوچستان است.

اگر این شهر یکی از مقاصد گردشگری کمتر شناخته شده است که مملو از بناهای باستانی گرانبها، پدیده های طبیعی بکر و تفرجگاه های جالب است و تجربه سفر به آن می تواند یکی از متفاوت ترین و به یاد ماندنی ترین تجربه های سفر شما در شهرهای توریستی باشد. ایران

اگر تا به حال به شهر زاهدان نرفته اید، جاذبه های دیدنی متنوع، از مساجد بزرگ و خانه های تاریخی قدیمی گرفته تا بیابان های شنی وسیع و درختان نخل بلند، شما را شگفت زده خواهد کرد. بنابراین اگر از آن دسته افرادی هستید که به این شهر جذاب و اصیل سفر نکرده اید.

شهرستان زاهدان دارای جغرافیای مناسب، آب و هوای گرم و خشک است و در میان کوه های فراوان احاطه شده است. این شهر مانند بسیاری از شهرهای ایران دارای جاذبه های گردشگری تاریخی و طبیعی فراوانی است که می تواند گزینه مناسبی برای سفر و بازدید گردشگران باشد.

موزه های دیدنی زاهدان

موزه بزرگ زاهدان

راستش موزه بزرگ زاهدان چیزی جز زیبایی ندارد.

کافی است یک بار به این موزه بروید تا معماری مدرن و خاص موزه بزرگ زاهدان شما را شیفته زیبایی و دنیای هنری آن کند. این مجموعه گرانبها تاریخ 5000 ساله مردمان دلسوز بلوچستان را در خود پنهان می کند.

برای دیدن آثار باستان شناسی کرمان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان باید بروید. موزه زاهدان در 5 طبقه با زیربنای هزار متر مربع ساخته شده است. به جالب ترین قسمت یعنی معماری موزه رسیدیم! طراحی موزه بزرگ معماری زاهدان قلعه سب دجی الهام گرفته که به نظرم مروارید درخشان زاهدان است.

آدرس موزه بزرگ زاهدان: استان سیستان و بلوچستان، زاهدان، تقاطع خیابان آیت الله مطهری و امداد.

چند جاذبه دیدنی زاهدان که حتما باید ببینید

موزه پست و ارتباطات زاهدان

موزه پست و ارتباطات زاهدان یکی از جذاب ترین مکان های دیدنی این شهر است. ساختمان این موزه اولین بار در سال 1311 ساخته شد و به عنوان اولین ایستگاه رادیویی استان شناخته می شود که به زبان بلوچی برنامه پخش می کند. همچنین این مکان شهرک پست و تلگراف محسوب می شود.

خشت خام و همچنین آجر مصالح اصلی در ساخت بنای موزه است و مشخص است که با توجه به شرایط جغرافیایی منطقه، سبک معماری کویری برای ساخت آن در نظر گرفته شده است.

این مکان از سال 1380 به موزه تبدیل شده و مجموعه ای از ادوات پستی و ارتباطی در غرفه ها و ویترین های آن در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

در حال حاضر این موزه دارای مجسمه ها و ماکت های مختلف پستچی ها، تعدادی تلفن کلکسیونی و قدیمی، انواع تمبرهای قدیمی اهدایی کشورهای دیگر، تمبرها و تمبرهای قدیمی شهرسوخته است. لازم به ذکر است که نام این موزه در سال ۱۳۷۷ در میان آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، زاهدان، خیابان طالقانی، طالقانی، پلاک 14، ساختمان پست قدیمی

خانه های بزرگ زاهدان

خانه شمس

خانه شمس که جزو آثار ملی ثبت شده ایران است، یکی از خانه های تاریخی شهر زاهدان است که در دوره پهلوی اول در حدود سال 1315 ساخته شده و بخشی از بنای اولیه این شهر است.

سبک معماری این خانه شبیه معماری یزدی سایر خانه هایی است که در سال های اولیه شکل گیری فضای شهری زاهدان ساخته شده اند.

ساختمان این خانه شامل قسمت هایی مانند هشتی، حمام، انباری، تعدادی اتاق نشیمن و آشپزخانه است.

لازم به ذکر است که برای ساخت این بنا از آجر، چوب، خشت و مصالح گلی استفاده شده است. جالب است بدانید که سازمان میراث فرهنگی استان چند سالی است که در حال برنامه ریزی برای استفاده از این خانه به عنوان پژوهشکده در حوزه باستان شناسی است که هنوز این طرح اجرایی نشده است.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، زاهدان، خیابان شریعتی، روبروی خانه زعیم

خانه ابوی

خانه ابوی یکی از خانه های تاریخی زاهدان با معماری منحصر به فرد است که نام آن در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بنای این خانه در سال 1311 توسط معمار یزدی به نام محمدعلی محمودی و به سفارش یکی از دولتمردان دوران پهلوی اول به نام زعیم ابوی ساخته شد. مساحت خانه 813 متر مربع است و ساختار آن از یک ساختمان دو طبقه و یک حیاط مرکزی بزرگ تشکیل شده است که در مرکز آن حوضی زیبا قرار دارد.

سقف های گچی هنری، طاق های شیپوری چشم نواز و ایوان های دلپذیر از ویژگی های این خانه است.

بادگیر نسبتا بزرگی که بر فراز دریاچه قرار دارد نیز از ویژگی های اصلی این خانه است.

لازم به ذکر است امروزه این خانه محل کارگاه هنرهای سنتی زاهدان محسوب می شود.

آدرس: زاهدان، استان سیستان و بلوچستان، خیابان شریعتی، بالاتر از خیابان مصطفی خمینی

چند جاذبه دیدنی زاهدان که حتما باید ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا