ایران گردی

چند جاذبه تماشایی در بندر دیلم بوشهر

تودی تریپ: استان بوشهر یکی از استان های جنوبی ایران است که در حاشیه خلیج فارس قرار دارد و به دلیل صادرات و واردات دریایی، صنعت ماهیگیری، ذخایر نفت، کشاورزی و نخل کاری از اهمیت خاصی برخوردار است و انرژی نامیده می شود. پایتخت ایران بوشهر یک بندر شبه جزیره ای محسوب می شود و یکی از زیباترین بنادر جنوب کشور است که گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. یکی از بنادر زیبای این استان شهر بندر دیلم است.

آشنایی با بندر دیلم بوشهر

بندر دیلم شهری است که آوازه آن با گرما و گرما، تجارت و دریانوردی، ماهیگیری و میگو و غذاهای محلی و محلی مانند قلیه ماهی، ماچو ماهی و یاس بنفش پیوند خورده است. دیلم شمالی ترین شهر استان بوشهر است و در 200 کیلومتری مرکز استان قرار دارد.

شهر دیلم در 65 کیلومتری ساحل آبی خلیج فارس قرار دارد. این شهرستان دارای دو بخش مرکزی و امام حسن و دو شهر بندری دیلم و امام حسن است و دارای 37 روستا از عامری در شمالی ترین نقطه تا شیرونک در جنوبی ترین نقطه است.

چند جاذبه دیدنی در بندر دیلم بوشهر

مردم بندر دیلم مسلمان و عمدتاً اهل سنت هستند. البته این بندر جمعیتی شیعه نیز دارد. آنها به زبان لری صحبت می کنند و گویش منحصر به فردی دارند. یکی از نکات جالب، تاثیر کشورهای عربی بر فرهنگ و حتی زبان مردم منطقه است.

به دلیل مبادلات زیاد با کشورهای دیگر، فرهنگ آنها بر فرهنگ مردم این بندر تأثیر گذاشته است. این تأثیر را می توان در زبان، گویش، لهجه، فرهنگ، پوشش و حتی غذاهای سنتی منطقه مشاهده کرد.

جاذبه های دیدنی بندر دیلم

قلعه دیلم حصار

قلعه حصار قلعه ای تاریخی به مساحت 4000 متر مربع است که در روستای حصار شهرستان دیلم واقع شده است. حدود 110 سال پیش این قلعه توسط آقا خان لیراوی و حکیم دهقان لیراوی ساخته شد. چهار برج قلعه توسط توپخانه هارک محافظت می شد.

همچنین در این قلعه 15 اتاق و یک حمام وجود دارد که حمام دارای گاوصندوق با آب گرم است. سقف با طوفان و چوب بسیار محکمی به نام لوستر پوشیده شده است. در ساخت اتاق ها از چوب ساج و ملات محلی به نام چاری استفاده شده است. این بنا یکی از قلعه های زیبای ساحل خلیج فارس به شمار می رود.

چند جاذبه دیدنی در بندر دیلم بوشهر

اسکله دیلم

اسکله ماهیگیری و تجارت دیلم و همچنین بازار ماهی فروشان از دیگر جاذبه های گردشگری این شهر است که گردشگران را با قرار گرفتن در کنار لنج های ماهیگیری و باربری، تماشای خور، لنج ها و قایق ها و خرید ماهی تازه از این بندر زیبای جنوبی لذت می برد. و میگو

بازار تاریخی دیلم

برپایی بازارچه فصلی دستفروشان در ایام نوروز در کنار ساحل دیلم از دیگر جاذبه های این شهرک گردشگری است که انواع اجناس ایرانی و خارجی را در غرفه های کوچک و بزرگ با قیمت های مناسب و شلوغی بازار عرضه می کند. و ازدحام آن علاوه بر گردشگران نورزوی، دیلمیت ها و همچنین در ایام نوروز به این بازار می رود.

اجناس خارجی در این شهر با قیمت کمتری نسبت به بازار ایران به فروش می رسند به همین دلیل از استان های همجوار و حتی استان های دیگر برای خرید به این شهر می آیند. به همین دلیل در ایام تعطیلات شلوغ ترین شهر بوشهر است.

کمپینگ در ساحل

وجود سه کمپ مسکونی در خیابان ساحلی، جنب بازار ساحلی و گلزار شهدای گمنام شهر که دارای پارکینگ، آلاچیق، آبخوری، مخازن مخصوص و شستشو، اسکان مناسب و مطمئن، قلعه و مساجد اشرف و نور، رستوران ها و کبابی ها و همچنین امکان فروش غذا و حمام های عمومی، مکانی مناسب و امن برای اقامت طولانی مدت و حضور گردشگران و میهمانان در ایام نوروز و سایر ماه های سال فراهم کرده است.

چند جاذبه دیدنی در بندر دیلم بوشهر

آثار تاریخی و مذهبی

خرابه های بندر مهربان (24 کیلومتری شمال بندر دیلم) – امامزاده حسن (شهر امام حسن)، بنای تاریخی حاج رئیس التجار و عمارت دیلمی پور، امامزاده بی بی حلیمه، کاروانسرای حاج حسن خان لیراوی، قلعه چا ترچ، آقاخان مسیح. قلعه خان در روستای باستین و مخازن سروج در محوطه تاریخی اصلجان در روستای شهرویران از آثار مذهبی و تاریخی شهرستان دیلم هستند.

من بندر حسن دارم

بندر امام حسن در 30 کیلومتری شهر دیلم با جاذبه های گردشگری و اقامتگاه های تفریحی خود مکانی مناسب برای اقامت گردشگران در خلیج فارس، پارک سینیز، نخلستان و امامزاده امامزاده (علیه السلام) است. دیدنی های این شهر

پارک ساحلی خلیج فارس و سینیز و همچنین منظره غروب زیبای خورشید از کنار نخلستان امام حسن (ع) تا تأسیسات عظیم نفتی در فلات قاره، جلوه زیبایی به این بندر بخشیده و آن را تبدیل به یکی کرده است. از سواحل زیبای استان بوشهر و یکی از مناطق دیدنی شهر دیلم.

بندر تاریخی حمد

بندر تاریخی حمد در کنار بندر دیلم یکی دیگر از مکان های جالب دیلم محسوب می شود. قدمت این بندر به دوران صفویه می رسد.

چند جاذبه دیدنی در بندر دیلم بوشهر

این مشکل اهمیت منطقه جنوب غرب ایران را از منظر استراتژیک نشان می دهد. در آن زمان بندر دیلم برای انجام مبادلات کافی نبود. به همین دلیل اقدام به ساخت بندر دیگری به نام بندر تاریخی حمد کردند. بسیاری از بناهای این بندر ظاهری باستانی دارند و از گذشته دست نخورده باقی مانده اند. قسمت دیگر بازسازی شده است. اما هنوز اصالت آنها حفظ شده است.

علاوه بر ساحل، پارک آبی دیلم، پارک جنگلی امیری، جنگل بیدو، کوه بیکس و جنگل دره امیری نیز از جمله تفریحگاه های شهر دیلم هستند که در ایام نوروز پذیرای گردشگران و مسافران برای گذراندن اوقاتی خوش هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا