ایران گردی

چند جاذبه تاریخی و جالب در کلیبر آذربایجان شرقی

تودی تریپ: کلیبر یکی از شهرستان های استان آذربایجان شرقی در 210 کیلومتری شمال شرقی تبریز، 63 کیلومتری شمال غربی اهر و 812 کیلومتری شمال غرب تهران واقع شده است.

این شهرستان با 2072 کیلومتر مربع وسعت یکی از قوی ترین جاذبه های گردشگری استان آذربایجان شرقی به شمار می رود.

در گذشته ای نه چندان دور یعنی در دهه پنجاه، کلبر شهر کوچکی با 2000 نفر جمعیت بود، اما به دلیل مجاورت با قلعه تاریخی بابک و قرار گرفتن آن در قلب منطقه ارسباران، این منطقه رشد چشمگیری داشته است. سال های اخیر یکی از جذاب ترین مناطق شمال غرب ایران محسوب می شود.

دیدنی های تاریخی کلیبر آذربایجان شرقی

مسجد جامع کالیبر

قدمت مسجد جامع به دوران صفویه به عنوان یکی از بناهای تاریخی کالیبر برمی گردد. نام قبلی این مسجد «مسجد شاه عباس» بوده است، اما مانند تمام ساختمان‌ها و خیابان‌های ایران نام آن را تغییر داده‌اند، درختی کهنسال در صحن مسجد وجود دارد که قدمت آن حدود ۳۰۰ سال است.

حمام روبروی مسجد نیز وجود دارد که به دلیل تکمیل نشدن پروژه امکان بازدید وجود ندارد. حمام شاه عباس یکی از 999 ساختمانی است که در دوران شاه عباس برای رفاه کاروانیان ساخته شده است.

آدرس مسجد جامع کلیبر: آذربایجان شرقی، کلیبر، مرکز شهر

چند دیدنی تاریخی و جالب در کلیبر آذربایجان شرقی

حمام قدیم کلیبر یا حمام شاه عباس

حمام قدیمی کلیبر در زمان شاه عباس ساخته شده و به همین دلیل به آن حمام شاه عباس می گویند. این حمام تا حدود سال 1340 مورد استفاده مردم منطقه بود اما پس از آن غرق شد.

مسئولان شهر تا زمانی که از زباله های شهر پر نشده بود به این حمام توجهی نکردند. فقط 10 سال پیش برای نجات جان او به فکر حمام افتادند. مانند تمام مکان های دیدنی کالیبر، بهترین زمان برای بازدید از حمام بهار و تابستان است.

این حمام در مرکز شهرک کالیبر قرار دارد و دسترسی خوبی به تمامی امکانات رفاهی لازم برای گردشگران دارد. حمام در جلوی مسجد شاه عباس و در زیرزمین ساخته شده که اکنون بازدید از آن مقدور نیست. تنها چیزی که از حمام روی زمین قابل مشاهده است یک گنبد آجری کوچک است که از زمین بیرون زده است.

آدرس حمام شاه عباس

استان آذربایجان شرقی، کلیبر، مرکز شهرستان

چند دیدنی تاریخی و جالب در کلیبر آذربایجان شرقی

آرامگاه شاه قاسم

آرامگاه شاه قاسم در ۶۵ کیلومتری شمال کلیبر در روستای پیرهلر قرار دارد. این آرامگاه بر فراز تپه ساخته شده و مشرف به روستا است. بنای آرامگاه شاه قاسم شامل مسجد، تالار، سردر ورودی، 3 انبار زیرزمین و 2 اتاق حرم است. می گویند شاه قاسم برادر امام رضا بود و برای تبلیغ به این منطقه آمد.

آدرس آرامگاه شاه قاسم: استان آذربایجان شرقی، کلیبر، روستای پیرهلر

قلعه فاروکی به خاطر برج آجری کالیبر معروف است

قلعه فرخی که به برج آجری کلیبر نیز معروف است، از دیگر جاذبه های کلیبر است که ارتفاع آن حدود ۸ متر است. این قلعه در سال ۱۱۱۱ هجری قمری توسط «محمد کاظم بن بوداق» ساخته شد و در گذشته به عنوان دیدبانی مورد استفاده قرار می گرفت.

آدرس قلعه فرخی: استان آذربایجان شرقی، کلیبر، مرکز شهرستان

املاک تومانیان در روستای وینک

عمارت تومانیان در روستای ویناق در دوره قاجار ساخته شده است. این بنای دو طبقه دارای یک ایوان و چهار برج است و معماری آن شباهت زیادی به قلعه های اروپایی قرن نوزدهم دارد. این ملک متعلق به سرکیس تومانیان ارمنی بود که از اربابان معروف زمان خود به شمار می رفت.

آدرس عمارت تومانیان: استان آذربایجان شرقی، کلیبر، روستای وینک

چند مکان دیدنی تاریخی و جالب در کلیبر آذربایجان شرقی

برج سنگی قارلوجا یا برج قشلاق قارلوجا

برج سنگی قارلوجا یا برج قشلاق قارلوجا در روستای قارلوجا و در کنار رود ارس قرار دارد. قدمت این بنای تاریخی به قرن هفتم و هشتم هجری قمری می رسد. در ساخت این برج هشت ضلعی از سنگ های تراش ساده استفاده شده است و به عقیده بسیاری، سرداب آن محل دفن یکی از ایلخانی بزرگ مغول است. این اثر در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و امروزه به عنوان یکی از جاذبه های کالیبر به شمار می رود که گردشگران علاقه مند را به این منطقه می کشاند.

آدرس برج سنگی کارلودزا: آذربایجان شرقی، شهرستان کلیبر، نزدیک رودخانه ارس، روستای کارلودزا

قلعه های کالیبر جالب

قلعه بابک

قلعه بابک یا همان منظره دیدنی خود یکی از معروف ترین جاذبه های کالیبر است. این قلعه که با عناوین دیگری از جمله قلعه بابک، باج و قلعه گوهور نیز شناخته می شود، بر فراز کوهی قرار دارد و اطراف آن را دره های عمیق 400 تا 600 متری احاطه کرده است. اگرچه دسترسی به قلعه بابک سخت است و برای رسیدن به آن باید مسیر کوهستانی صعب العبوری را طی کنید، اما با رسیدن به قلعه و دیدن مناظر شگفت انگیز آن، سختی راه آسان می شود. اگر در فصل تابستان به قلعه بابک سفر کنید می توانید سیاه چادرهای ایل شاهسون را در کوهستان های منطقه نیز ببینید.

آدرس قلعه بابک: استان آذربایجان شرقی، منطقه کلیبر، قلعه بابک

قلعه ارتباطات پیش از اسلام و متعلق به دوره اشکانیان است. این قلعه بر روی یک کوه واقع شده است.

چند دیدنی تاریخی و جالب در کلیبر آذربایجان شرقی

قلعه پیام

بابک خرمدین در جنگ با اعراب از آن استفاده کرد. همانطور که از نام این قلعه پیداست، در اینجا دستورات نظامی توسط آتش تحویل داده می شد. قلعه هاشم از سه طرف با شکافی احاطه شده است و رودخانه کلیبر از زیر آن می گذرد. موقعیت جغرافیایی این بنا به افراد حاضر در آن این امکان را می داد تا دیدی اجمالی از تمامی ورودی ها و خروجی های شهر داشته باشند و در صورت خطر خیلی سریع متوجه آن شوند.

آدرس قلعه سلبر : آذربایجان شرقی شهرستان سلبر 10 کیلومتری جنوب سلبر روستای سلبر

قلعه پشتون یا پشتتاب

قلعه پشتو یا پشتتاب یکی از دیدنی های کلیبر است که بین روستاهای پشتاب و کوجان و بر فراز کوهی به ارتفاع 3000 متر قرار دارد. در این قلعه می توان آثاری از پله ها و اتاق های کنده کاری شده روی سنگ را مشاهده کرد. به گفته برخی باستان شناسان، قلعه پشتون ها در زمان بابک خرمدین برای ارسال پیام استفاده می شده است.

آدرس قلعه پشتو یا پشتاب: استان آذربایجان شرقی، 50 کیلومتری اهر، 12 کیلومتری غرب خورند، روستای پشتاب.

چند مکان دیدنی تاریخی و جالب در کلیبر آذربایجان شرقی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا