ایران گردی

چند جاذبه تاریخی و جالب در بروجرد که باید دید

تودی تریپا _ خدمات توریستی: بروجرد دومین شهر پرجمعیت و مرکز صنعتی استان لرستان است که در غرب ایران قرار دارد.

این شهر به دلیل داشتن مناظر کوهستانی، مزارع و مراتع سرسبز، آب و هوای مناسب و جاذبه های گردشگری فراوان به «عروس زاگرس» نیز معروف است.

بیش از دویست خانه اعیانی در دوره قاجاریه در بروجرد قرار دارد و بافت تاریخی آن با 270 هکتار سومین بافت تاریخی بزرگ در بین سایر شهرهای کشور است.

کارشناسان بر این باورند که بروجرد یکی از مراکز شهری ایرانیان در زمان حکومت ساسانیان بوده و آتشکده بزرگی در آن ساخته شده است و بنای شهر بروجرد یا بروجرد را به فیروز ساسانی یا پیروزگرد نسبت می دهند.

از مناطق زیبای گردشگری و جاذبه های طبیعی ارزشمند در شهرستان بروجرد می توان به تنگه زیبای گپرگه، بازار بزرگ بروجرد، پارک فدک، تپه چگا (بام بروجرد)، رودخانه زیبای سزار، خانه اسلامی حاج افتخارال، پارک شهید بهشتی بروجرد اشاره کرد. روستای دره سعیدی، پل چلان چولان، مسجد قلعه بروجرد، امامزاده جعفر (ع)، بقعه برکیارق (بقیع زواریون)، مسجد امام خمینی (مسجد سلطانی)، پارک یادبود، تالاب بیشه دالان، چشمه سراب کارتول، روستای گل زرد، شهید بهشتی پارک جنگلی، آبشارهای ونایی، روستای شیخ میری سادات گوشه ای از روستا و آتشکده بروجرد است که پیشنهاد می کنیم زمانی که در این شهر زیبا هستید از آن دیدن کنید.

دیدنی های تاریخی و جالب بروجرد که حتما باید دید

اماکن دیدنی و تاریخی بروجرد

موزه مردم شناسی بروجرد

این مکان با نام های مختلفی مانند موزه اسناد و مردم شناسی، خانه تاریخی کمال الدین طباطبایی، خانه فرهنگ یا موزه تاریخی شهرداری بروجرد شناخته می شود.

این مکان یکی از مهم ترین خانه های تاریخی شهرستان بروجرد است که در دوره قاجار ساخته شده است.

معماری این خانه که شامل حیاط، کاخ، شبستان و تالارهای متعدد و تزئینات و نقاشی های داخل خانه است، بیانگر سبک قاجاری آن است.

خانه تاریخی کمال الدین طباطبایی که توسط سازمان میراث فرهنگی به موزه مردم شناسی تبدیل شده است مکانی برای نمایش آثار مختلف از جمله صنایع دستی، اسناد تاریخی و نقاشی های قدیمی است.

تعداد خانه های تاریخی به جا مانده از دوران قاجار در بروجرد بسیار زیاد است، اما پیشنهاد می کنیم فقط از یک خانه تاریخی دیدن کنید. خانه حاج آقا کمال الدین نبوی طباطبایی یا همان خانه فرهنگ سابق که اکنون موزه است، جذابیت بیشتری پیدا کرده است.

این موزه حدود 900 اثر تاریخی در دو طبقه دارد. در کنار آثار، اسناد تاریخی، لباس‌های عامیانه، ابزار صنایع سنتی مانند قالی‌بافی، هالنگری، نمد دوزی و گلدوزی در موزه به نمایش گذاشته شده است.

در طبقه اول، یک صندلی و مایحتاج روزانه مانند دوره قاجار چیده شده و گردشگران دور کرسی می نشینند و عکس می گیرند.

اگرچه این خانه مدت ها پیش ساخته شده است، اما به خوبی حفظ شده و نمونه جالبی از زندگی قدیمی بروجرد است.

آدرس موزه مردم شناسی بروجرد: میدان صفا، خیابان صفا، کوچه هلال احمر

دیدنی های تاریخی و جالب بروجرد که حتما باید دید

بازار بروجرد

بازارهای ایران و خاورمیانه فراتر از مکانی برای خرید و فروش هستند. بازار محل تعامل، مرکز اطلاعات و نقطه شروع حرکت های اجتماعی و فرهنگی است.

هر شهر قدیمی ایران باید بازار سنتی بزرگی داشته باشد که کم و بیش فعال است.

در گذشته چندین بازار بزرگ در بروجرد وجود داشت که اکنون به دلیل رونق پاساژها کمتر از آن استقبال می شود.

بازار بزرگ، راسته، سفال و بازار نامدمال از بازارهای معروف بروجرد بودند که اکنون فقط نام آنها باقی مانده و ظاهرشان بسیار تغییر کرده است.

قدمت دقیق بازار بروجرد مشخص نیست، اما با توجه به معماری می توان حدس زد که این بازار متعلق به دوره قاجار است.

به روایت تاریخ، زمانی که مقر حکومت خوزستان و لرستان در شهر بروجرد در زمان شاهزاده حسام السلطنه قاجار بود، بناهای زیادی برای این شهر ساخت. این بازار احتمالاً به دستور حسام السلطان برای جمع آوری فروشندگان و بازرگانان در یک مکان ساخته شده است.

حالا این بازار هم تغییر کرده و فروشگاه های امروزی جای قفس ها را گرفته اند. به جز چند مغازه که محصولاتی مانند جواهرات، ظروف مس، پارچه، فرش و غیره می فروشند، بقیه مغازه ها حال و هوای مدرنی دارند.

برای خرید صنایع دستی صنعتگران بروجردی می توانید از این بازار اقلامی مانند سماره، سینی، قهوه ساز، ظرف مسی را انتخاب کنید.

نشانی: بین خیابان خیام و جعفری

برخی از دیدنی های تاریخی و جالب بروجرد که حتما باید دید

مساجد دیدنی بروجرد

مسجد سلطان بروجرد

مسجد سلطانی بروجرد که یکی از قدیمی ترین مساجد ایران است به مسجد امام نیز معروف است.

این مسجد که شباهت های زیادی به مسجد امام تهران، مسجد جامع اصفهان و مسجد النبی قزوین دارد، یکی از بزرگ ترین مساجد قدیمی ایران به شمار می رود.

مسجد سلطانی از نظر معماری دارای چهار ایوان است که بخش‌ها و حجره‌های مختلفی برای عبادت، تعلیم، تدریس و استراحت در نظر گرفته شده است.

آدرس مسجد سلطانی بروذر: میدان امام حسین، خیابان جعفری

مسجد جامع بروجرد

مسجد جامع بروجرد که در بافت تاریخی شهر بروجرد قرار دارد، یکی از قدیمی‌ترین مساجد ایران است و قدیمی‌ترین بنای موجود در این شهر محسوب می‌شود.

این بنای تاریخی قبل از اسلام آتشکده بوده و بعد از اسلام به مجموعه مساجد و مخازن و میادین تبدیل شده است که متاسفانه امروزه جز بنای مسجد چیزی از آن باقی نمانده است.

مسجد جامع بروجرد در دوران سلجوقیان، صفویه و قاجاریه بازسازی شد. امروزه این مسجد شامل قسمت هایی مانند گنبد، شبستان شمالی، ایوان جنوبی، منبر چوبی و وضو است.
آدرس مسجد جامع بروجرد: خیابان جعفری، میدان جعفری، خیابان شهید دلیران

برخی از دیدنی های تاریخی و جالب بروجرد که حتما باید دید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا