ایران گردی

چند جاذبه تاریخی ملایر که باید دید

تودی تریپ: اگر عاشق تاریخ و تمدن هستید، ملایر یکی از بهترین انتخاب ها برای شماست.

ملایر شهری تاریخی با دیدنی های فراوان و جاذبه های تاریخی ارزشمند و همچنین مهد هنر منبت و مبل سازی است که در سراسر ایران شهرت دارد.

این شهر زیبا در غرب کشور به دلیل جمعیتی که دارد عنوان دومین شهر بزرگ استان همدان را به خود اختصاص داده است.

باستان شناسان می گویند که تاریخ زندگی بشر در این سرزمین با تمدن عیلام برابری می کند.

جاذبه های تاریخی و گردشگری ملایر همدان

شهر زیرزمینی سامان

شهر زیرزمینی سامان یکی از معروف ترین مکان های ملایر است که بیش از ۳ هکتار وسعت دارد و عمق آن حدود ۳ تا ۶ متر است. جالب است بدانید که تا قبل از سال 1383 هیچکس از وجود شهر زیرزمینی سامان اطلاعی نداشت!

این شهر مرموز با بیرون کشیدن کابل فیبر نوری از زیر زمین توسط اداره مخابرات استان همدان به طور تصادفی کشف شد!

شهر زیرزمینی سامان دارای حدود 25 اتاق، چندین سالن و راهرو است که به یکدیگر متصل می شوند.

برخی از مناظر تاریخی ملایر که باید حتما ببینید

گروهی از باستان شناسان و کارشناسان مرمت پس از جستجو در این اتاق ها اسکلت هایی از دوره اشکانیان را یافتند که با هدایایی همراه بود.

کل این شهر زیرزمینی تاریخی با دست تراشیده شده و به روشی عجیب به دست انسان ساخته شده است! باستان شناسان می گویند که هسته اصلی شهر به دوره اشکانی باز می گردد. این شهر در چندین دوره تاریخی رشد کرده است.

شهر زیرزمینی سامان در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و می توانید از فاز اول آن دیدن کنید.

سیستم امنیتی این شهر واقعا جالب است! از کلاهک های سنگی برای بستن راه ورودی و خروجی شهر در صورت خطر استفاده می کردند.

درپوش ها به گونه ای طراحی شده اند که با قرار گرفتن روی شیرها، نفوذ به داخل غیرممکن است.

جالب اینجاست که به نظر می رسد حتی در گذشته مردم عادی این دوره از وجود این شهر زیرزمینی ملایر اطلاعی نداشتند و این مکان مورد استفاده افراد خاصی بوده است.

آدرس شهر زیرزمینی سامان

برای بازدید از شهر زیرزمینی سامان باید به همدان، ملایر، استان سامان بروید. شهر پنهان تاریخی در بلوار شهدا، رجایی، نزدیک اقامتگاه شهر پنهان سامان واقع شده است.

برخی از مناظر تاریخی ملایر که باید حتما ببینید

یخچال کار میکنه

یخچال میرفتاح یکی از مکان های معروف ملایر و یکی از آثار ملی ایران است که در گذشته برای ذخیره یخ مورد استفاده قرار می گرفت.

از آنجا که نام سازنده یخچال میرفتاح بود، یحدان به این نام شهرت یافت. یخچال میرفتا بنایی گنبدی شکل به صورت پلکانی است که از آجر و سنگ ساخته شده است.

سطح بیرونی ساختمان با خاک رسی سفید عایق شده و لایه زیرین با خاک رس عایق بندی شده است تا گرمای کمتری جذب شود.

قدمت این یخچال به دوره قاجاریه می رسد. در این دوره چون برق نبود، این یخچال ها در مناطق مختلف ایران مورد استفاده قرار می گرفتند.

ضخامت دیواره های یخچال میرفتاح ملایر تقریباً 92 سانتی متر می باشد. ارتفاع یخچال از سطح تا منبع ذخیره یخ 4 متر و از سطح زمین تا گنبد 12 متر است.

یخچال میرفته ملایار دارای دو ورودی است.

ورودی آتریوم یخچال برای تخلیه یخ است و ورودی دیگر به محل جمع آوری یخ با پله منتهی می شود. متاسفانه بخشی از این بنا بر اثر بارندگی در آوریل 2018 آسیب دید که نیاز به مرمت داشت.

آدرس یخچال میرفته

آدرس یخچال میرفتاح را در مسیر 2 کیلومتری ملایر به بروجرد و بلوار 15 خرداد قرار داد.

برخی از مناظر تاریخی ملایر که باید حتما ببینید

مکان های تاریخی و جالب در Malair

خانه و موزه لطفعلیان ملایر

نشانی: ملایر، خیابان شهید مصطفی خمینی، کوچه شهید علیرضا شهبازیان

از دیگر جاذبه های گردشگری شهر ملایر می توان به «خانه لطفعلیان» این شهر اشاره کرد که قدمت ساخت آن به دوران قاجار برمی گردد.

این خانه تاریخی متعلق به «محسن مصدفی» یا «مصدق الممالک» در دو طبقه ساخته شده و از قسمت‌های اصلی داخلی، حسینیه، خانه و اصطبل تشکیل شده است.

البته آنچه اکنون خانه لطفعلیان نامیده می شود در واقع حسینیه ای است که مدت ها پس از ساخت محوطه لطفعلیان توسط «مرتضی خان لطفعلیان» خریداری و به اقامتگاه تبدیل شد.

حوضخانه یکی از زیباترین قسمت‌های این بنای تاریخی است که با طاق‌های آجری زیبا به سبک چهار قسمتی پوشیده شده است.

علاوه بر این در این بنا از تزئینات چوبی لمپری در سقف استفاده شده است که بسیار زیبا و چشم نواز است. ورقه های رنگی در شیشه ای نیز بر زیبایی این خانه افزوده است.

امروزه این عمارت قدیمی به عنوان موزه فعالیت می کند. در عین حال دفتر سازمان میراث، صنایع دستی و گردشگری ملایر نیز در این خانه تاریخی مستقر است.

برخی از مناظر تاریخی ملایر که باید حتما ببینید

برج مقبره بابا حسین

نشانی: 55 کیلومتری غرب شهر ملایر

در فاصله 55 کیلومتری غرب ملایر یکی دیگر از آثار تاریخی این شهر وجود دارد که گردشگران و مسافران زیادی هنگام حضور در ملایر به دیدن آن می روند.

“برج مقبره بابا حسین” که به “مقبره حضرت یوشع” نیز معروف است، نام این جاذبه گردشگری تاریخی است که طبق روایات و گفته های مردم ملایر به نظر می رسد این بنای تاریخی آرامگاه و آرامگاه یکی از پیامبران بنی اسرائیل به حضرت یوشع بن نوح (ع) می گفتند.

به نظر می رسد این مقبره متعلق به قرن ششم تا هشتم هجری باشد و در گذشته در میان پیروان یهودی ساکن این منطقه از کشور بسیار مهم و ارزشمند بوده است.

این برج که در دامنه باغ های روستای سیاه کمر از توابع ملایر کارا قرار دارد دارای پلان و طرح 12 ضلعی منظم است و می توان آن را در گروه برج های تدفین با گنبد مخروطی یا «پایه» قرار داد.

قلعه پری مالیر

نشانی: ملایر جنب جاده اراک روستای پری

«قلعه پریان» منطقه ای باستانی است که در روستایی به همین نام و در فاصله اندکی از شهرستان ملایر واقع شده است. در این میراث ایرانی یکی از مشاهیر و بزرگان ایران، «کریم خان زند» در معرض دید جهانیان قرار گرفته است.

جالب اینجاست که بیش از 150 قبر قدیمی در این محوطه تاریخی وجود دارد.

با توجه به کاوش ها و بررسی های انجام شده در این گورها و محوطه تاریخی پری، کارشناسان به این نتیجه رسیده اند که احتمالاً ساکنان آن زمان مکان و جهت دفن مردگان خود را با توجه به موقعیت خورشید در آسمان انتخاب می کردند. .

در واقع اجساد را طوری دفن می کردند که صورتشان رو به خورشید بود.

قدیمی ترین گورهای یافت شده در این مکان مربوط به هزاره اول پس از میلاد است.

برخی از مناظر تاریخی ملایر که باید حتما ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا