ایران گردی

چند بخش جذاب در موزه موسیقی اصفهان

تودی تریپ: شهر اصفهان که به «نصف جهان» معروف است، بسیاری از آثار تاریخی، فرهنگ و هنر ایران را در خود جای داده است. اصفهان را می توان مهد موسیقی اصیل ایرانی دانست. در موسیقی قدیم ایران مقامی به نام مکم اصفهان وجود داشت. این شهر از گذشته تا کنون محل تجمع اقوام و مذاهب مختلف بوده است و به مرور زمان این گردهمایی تا حدودی بر فرهنگ موسیقی شهر تأثیر گذاشته است. بنابراین در موسیقی اصفهان تلفیقی از سازهای لری و بختیاری، موسیقی کرمان و بم، موسیقی عشایر قشقایی و سازهای ارمنی و گرجی را می توان دید.

موزه موسیقی؛ یک تور فراموش نشدنی

در بازدید از این موزه زیبا باید بدانید که بیش از سیصد آلات موسیقی در موزه موسیقی اصفهان وجود دارد. از جمله این سازها می توان به ساز قون اشاره کرد که از قدیمی ترین سازهای ایرانی به شمار می رود و فارابی آن را ابداع کرد. ساز دیگر ساز زهی به نام قیچک است. کیچک از سازهای محلی جنوب شرقی ایران به ویژه سیستان و بلوچستان است. چنگ ساز دیگری است که در موزه موسیقی با آن مواجه خواهید شد و نیازی به معرفی ندارد.

چند قطعه جالب در موزه موسیقی اصفهان

زیرا یکی از معروف ترین و کهن ترین سازهای ایرانی به شمار می رود. ابزار تار نیز یکی از ابزارهای موجود در موزه است که نوعی ابزار چند ملیتی است. زیرا نواختن این ساز در کشورهای همسایه ایران رایج است. همچنین می توانید در کارگاه با نحوه ساخت این ساز و اجزا و چوب به کار رفته در آن آشنا شوید که تجربه بسیار جالبی خواهد بود. در این موزه می توانید سازهای دیگری مانند رباب، بربط، گدولکا، ویولن، تمبک، سنتور و غیره را پیدا کنید.

اگر با ماشین شخصی خود به موزه می روید، موزه را می توانید از خیابان توحید میدانی، خیابان شهید قندی (مهرداد)، پلاک 74 پیدا کنید. اما اگر از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می کنید، با اتوبوس های میدان شهدا به سمت این موزه بروید. ایستگاه زاینده رود و در خیابان حکیم نظامی پیاده شوید. با کمی پیاده روی به سمت خیابان شهید قندی می توانید به موزه برسید.

موزه موسیقی اصفهان برای هر نفر ورودی دارد. قدم زدن در این موزه با گوش دادن به موسیقی زنده بسیار خاطره انگیز می شود.

چند قطعه جالب در موزه موسیقی اصفهان

لازم به ذکر است که این میزان برای گردشگران ایرانی و خارجی متفاوت است. در واقع برای بازدیدکنندگان خارجی این قیمت کمی بیشتر است. به دلیل جذابیت خاص موزه، مهمانان معمولاً 4-2 ساعت از وقت خود را برای بازدید از آن اختصاص می دهند.

قسمت های جالب موزه موسیقی

موزه موسیقی اصفهان شامل تالار ساز ملی، تالار سازهای محلی، پاساژ نوازندگان، تالار سل، کارگاه ساز، کافه و فروشگاه است.

تالار سازهای ملی

در تالار سازهای ملی می توان سازهای مختلفی را دید که در محدوده جغرافیایی ایران گسترده شده و در این مناطق مورد استفاده قرار می گیرد. در اینجا سازها و انواع آنها به زبان فارسی و انگلیسی ارائه شده است و امکانات صوتی و تصویری مجموعه به شما کمک می کند تا تجربه بهتری از بازدید از این سالن داشته باشید.

سالن تولیدکنندگان داخلی

تالار سازهای محلی که به موسیقی محلی مناطق مختلف ایران اختصاص دارد، گواهی جامع بر سبک و فرهنگ اصیل موسیقی محلی است.

چند قطعه جالب در موزه موسیقی اصفهان

در این بخش سازها بر اساس نواحی و سازهای مختلف مانند بینجو، دودوک، کوزه، دوتار، سرنا، کرنا، دهل، دخره، قیجاق، لاله، بالابان، تنبور، جره، آدم و حوا و حتی سازهای بسیار ساده دسته بندی شده اند. ساخته شده با نفت و سیم حلب در این تالار وجود دارد. هم سالن سازهای ملی و هم تالارهای ساز محلی امکانات صوتی و تصویری کافی برای کمک به درک بیشتر در مورد ماهیت ساز دارند.

بسیاری از داستان های جذاب در انجمن صنعتگران محلی شنیده می شود. چگونه ترکمن ها در حال اسب سواری قجاق می زنند و چگونه ساز آدم و حوا در جشن عروسی نواخته می شود. زیرا ساخت دو لوله است که یکی بدون دیگری صدا ندارد. وقایع تاریخی مرتبط با ابزارها مانند آغاز جنگ ایران و روم نیز در این بخش بازگو شده است.

خانه آهنگسازان

در سرا آهنگان می توانید با اساتید برجسته موسیقی اصفهان آشنا شوید و از زندگی نامه و تاثیری که بر موسیقی اصفهان گذاشته اند مطلع شوید.

چند قطعه جالب در موزه موسیقی اصفهان

اتاق موسیقی

جذابیت بازدید از موزه موسیقی تنها به دیدن سازهای مختلف ایرانی و کسب اطلاعات درباره آنها خلاصه نمی شود، بلکه در پایان موزه گردی خود می توانید از تماشای اجرای زنده موسیقی سنتی ایرانی لذت ببرید.

کارگاه ساختمانی

اگر می خواهید بدانید که هر یک از سازهای معروف ایرانی چگونه ساخته می شوند و ساختار و اجزای آنها چیست، می توانید به کارگاه ساز سازی موزه موسیقی مراجعه کنید.

کافه و مغازه

موزه موسیقی اصفهان دارای کافه و فروشگاهی در مجموعه است که دارای تعدادی آلات موسیقی، تعدادی صنایع دستی، سی دی نوازندگان و سی دی های آموزش موسیقی است که سرگرمی و خرید را برای گردشگران این مجموعه فراهم می کند.

در این مکان با سطح دیگری از موزه گردی آشنا می شوید و می توان گفت از نظر ارائه خدمات حرفه ای تر از تمامی موزه های ایران هستند.

در این موزه با بیش از 300 آلات موسیقی آشنا می شوید و از موسیقی زنده لذت می برید.

این موزه دارای فروشگاه آلات موسیقی و سایر صنایع دستی اصفهان است.

چند قطعه جالب در موزه موسیقی اصفهان

در این موزه ابزارهایی را خواهید دید که در هیچ کشور دیگری نخواهید یافت.

حضور متخصصان آگاه در زمینه موسیقی برای تبیین آلات موسیقی که به زبان های دیگر کشورهای جهان نیز مسلط هستند (مانند فرانسوی، انگلیسی و …) از دیگر جنبه های منحصر به فرد این امر است.

گزینه پیاده روی مجازی یکی دیگر از ویژگی های این موزه مدرن است که تجربه جدیدی را برای شما به ارمغان می آورد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا