ایران گردی

چند بخش جذاب‌تر در کلیسای وانک اصفهان

تودی تریپ: کلیسای وانک در طول زمان بسیار بهبود یافته و قسمت های زیادی به آن اضافه شده است. روند تکامل بخش‌های مختلف کلیسای وانک در طول زمان به وضوح مشهود است، اگرچه برخی از قسمت‌ها در طول زمان از بین رفته‌اند، اما در طول سال‌ها قسمت‌های زیادی اضافه، بازسازی و تجهیز شده‌اند. در این کلیسا بخش هایی مانند موزه، کتابخانه، دیر، ناقوس، برج ساعت، چاپخانه و اماکن اداری وجود دارد. در این قسمت به معرفی قسمت های مختلف کلیسای وانک می پردازیم.

قسمت های جذاب تر کلیسای وانک اصفهان

بنای یادبود شهدای ارمنی

یکی از تلخ ترین قسمت های گذشته مردم ارمنستان، یادمان شهدای ارمنی است. این بنا در قسمت شمال غربی کلیسا قرار دارد. هدف از ساخت این قسمت اطلاع رسانی به نسل های بعدی ارامنه از فاجعه نسل کشی این مردم بود. این بنا به شکل مربع و دارای 4 ستون است. در سال 1975، در شصتمین سالگرد نسل کشی ارامنه، مهندس ارمنی تبار آلبرت ادجمیان، این ساختمان را ساخت.

هر سال در روز 24 آوریلارامنه برای ادای احترام به قربانیان نسل کشی ارامنه در این بنای تاریخی گرد هم می آیند.

چند قسمت جالب دیگر در کلیسای وانک اصفهان که حتما باید دید!

محل عبادت

یکی از جذاب ترین و زیباترین قسمت های کلیسای ونک، محراب آن است. این قسمت شامل یک کشتی و قسمتی برای اجرای مراسم مذهبی ارامنه در زمان های معین می باشد. دیوارهای کلیسای وانک با کاشی های نقاشی تزئین شده است. اگر وارد این قسمت از کلیسا شوید و به بالای خود نگاه کنید، نقاشی هایی را در زیر گنبد کلیسا خواهید دید که مربوط به کتاب مقدس مسیحیان است. در قسمت شمالی آن کلیسای وانک قرار دارد.

موزه کلیسای وانک

تمامی کلیساهای اصفهان بخش قابل توجهی برای حفاظت از آثار تاریخی برجسته دارند. در واقع استفاده از کلیساها در طول تاریخ تنها مذهبی نبود، بلکه حفظ و اشاعه فرهنگ ارمنی به نسل های بعدی یکی از مهمترین وظایف کلیساها بود. کلیسای وانک یکی از مشهورترین موزه های ارمنی را نیز در خود جای داده است.

موزه کلیسای وانک در ابتدا تنها چند اتاق ساده بود که توسط تادئوس هونانیان حدود صد سال پیش در ضلع شمالی کلیسای وانک ساخته شد، اما امروزه به یک موزه بزرگ و کامل تبدیل شده است. این موزه دارای نقاشی های تاریخی برجسته، دست نوشته های نفیس و اشیای قیمتی قدیمی است که قبل از ساخت موزه در یک انبار متروکه در کلیسا بوده است.

چند قسمت جالب دیگر در کلیسای وانک اصفهان که حتما باید دید!

یکی از معروف ترین آثار این موزه، تار موی دختری 18 ساله است که با قلم الماس جمله ای از تورات روی آن نوشته شده است. هنرمند ارمنی واهرام هاکوبیان این اثر را در سال 1974 خلق کرد و در سال 1975 این دسته مو به موزه وانک اهدا شد. بازدیدکنندگان می توانند با استفاده از میکروسکوپ نوشته روی مو را ببینند. نوشته روی تار مو به شرح زیر است:

تا حکمت و عدالت را بشناسی و سخنان حکمت را بفهمی

موزه کلیسای وانک یکی از مهم ترین مراکز فرهنگی ارامنه ایران و جهان است و سالانه گردشگران زیادی از آثار موجود در این موزه بازدید می کنند.

قسمت های دیدنی و جذاب کلیسا

کتابخانه کلیسای وانک

بسیاری از آثار فرهنگی ارامنه اصفهان در کتابخانه کلیسای وانک نگهداری می شود. این کتابخانه در قسمت شمالی کلیسای وانک و در کنار موزه قرار دارد. برخی از اسناد و کتاب های تاریخی این کتابخانه بیش از 400 سال قدمت دارند که در بخش آرشیو نگهداری می شوند و دسترسی عموم به این اسناد وجود ندارد.

چند قسمت جالب دیگر در کلیسای وانک اصفهان که حتما باید دید!

کتابخانه دیر آمنا پرکیچ یکی از مهم ترین مکان های فرهنگی در جهان برای ارامنه اصفهان است. این کتابخانه غیر از کتاب های تاریخی و فرهنگی ارمنی، آثار دیگری به زبان های فارسی، انگلیسی و سایر زبان ها نیز دارد. تعداد کل آثار موجود به بیش از 30000 نسخه می رسد. ارامنه اصفهان و سایر نقاط ایران دسترسی خوبی به کتاب های این مرکز دارند، اما استفاده از امکانات کتابخانه برای غیر ارمنی ها نیازمند شرایط ویژه و معرفی نامه است.

کتابخانه کلیسای وانک در سال 1884 توسط هوهانس سورنیان (خلیفه وقت) تأسیس شد. هدف از تأسیس این مرکز حفظ کتاب های ارزشمند ارمنی است که نسخه های قدیمی بسیاری از آن توسط مردم ارمنی از زمان مهاجرت حمل شده است و این کتاب ها در طول تاریخ ارزش زیادی پیدا کرده اند. با گذشت زمان، تعداد کتاب ها افزایش یافت.

چاپ کلیسای وانک

اولین چاپخانه تاسیس شده در ایران را در کلیسای وانک مشاهده می کنید. این چاپخانه توسط خاچاطور کساراتسی در سال 1630 تأسیس شد و در سفر خلیفه ارمنی به لهستان با این صنعت آشنا شد و موفق شد اولین چاپخانه ایران را در کلیسای وانک تأسیس کند.

چند قسمت جالب دیگر در کلیسای وانک اصفهان که حتما باید دید!

اولین کتاب چاپی ایران در این چاپخانه تولید شد که نسخه ای از کتاب زبور است. جالب است که روحانیون کلیسای وانک حدود یک سال و 5 ماه است که برای انتشار این کتاب تلاش می کنند.

برج های ناقوس کلیسای وانک

یکی از قسمت های جذاب کلیسای وانک که پس از ورود به کلیسا در سمت راست آن را مشاهده می کنید، برج بلندی است به نام «نقاوس اول» یا «برج ساعت». این برج در سه طبقه ساخته شده است. در بالای این برج، درست زیر کف سومیکا، می توانید یک ساعت بسیار بزرگ را ببینید. وزن این ساعت حدود 300 کیلوگرم است. ساعت این برج حدود 38 سال پس از ساخت بنای اصلی کلیسای وانک اضافه شد. اولین برج ناقوس توسط مردیس خونتایان، یکی از معماران ارمنی ساخته شد.

برج ناقوس دوم: یکی دیگر از ناقوس های کلیسای وانک بر بام این کلیسا و بین دیوار غربی و گنبد کوچک قرار دارد. برج ناقوس دوم مربع شکل است و مساحت آن به 8 متر مربع می رسد. در محل تلاقی اضلاع این برج مربع، ستونی آجری برپا شده که ارتفاع آن به 3 متر می رسد.

چند قسمت جالب دیگر در کلیسای وانک اصفهان که حتما باید دید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا