ایران گردی

چغازنبیل؛ عظیم‌ترین زیگورات دنیا

تودی تریپ: چغازنبیل پناهگاهی باستانی متعلق به تمدن عیلامی است که 3500 سال قبل از میلاد مسیح بر آن حکومت کرده است. چغازنبیل بقیه شهرستان دوراوانتش و در نزدیکی شوش (شهر باستانی) در استان خوزستان قرار دارد.

این بنا در استان خوزستان ایران و در جنوب شرقی شهر باستانی شوش واقع شده است. این بنا در حدود 1250 قبل از میلاد توسط اونتاش گال، پادشاه بزرگ عیلام باستان، برای ستایش خدای اینشوشیناک، نگهبان سوش ساخته شد.

این بنا در حمله آشوریان به بانیپال همراه با تمدن عیلام ویران شد و سپس در زیر خاک ناپدید شد تا اینکه در عصر حاضر توسط عیلامی شناس فرانسوی رومن گریشمن حفاری شد. ارتفاع اولیه آن 52 متر و 5 طبقه بوده است.

امروزه ارتفاع آن 25 متر است و تنها 2 طبقه و نیم از آن باقی مانده است. زیرزمین چغازنبیل مربعی به ابعاد 105 متر در 105 متر است که دو برابر زمین فوتبال است. این سازه در سال ۱۳۵۸ اولین اثر تاریخی ایران بود که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت. جامعه بین المللی به آن ارزش استثنایی و جهانی می دهد.

خاورشناسان چغازنبیل را اولین بنای مذهبی ایران می دانند. زیگورات چغازنبیل بزرگترین زیگورات جهان است.

درباره زیگورات چغازنبیل

برای دیدن چغازنبیل که اولین مکان مذهبی ایران است باید 40 کیلومتری جنوب شرقی شوش و نزدیک منطقه باستانی هفت تپه رفت. به محض اینکه چشمتان به شکوه این بنا می افتد، کنجکاوی شما در این که چه کسی و چه زمانی چنین ساختمانی را برای نسل های آینده به یادگار گذاشته است، شکوفا می شود. چغازنبیل عبادتگاهی است که توسط ایلامی ها در حدود ۱۲۵۰ سال قبل از میلاد ساخته شده است.

چغازنبیل;  بزرگترین زیگورات جهان

در آن زمان پادشاه عیلام باستان چغازنبیل را در وسط شهر و بر بلندترین نقطه بنا کرد تا محل حمد خداوند باشد.

چند سالی از ساخت چغازنبیل گذشته بود که حمله آخرین پادشاه آشوری به این منطقه تمدن عیلامی و زیگورات را ویران کرد. چند صد سال بعد، در سال 1890، زمین شناسی نفت را در این منطقه کشف کرد و از این رو به محلی برای فعالیت های نفتی تبدیل شد.

اما حدود 60 سال بعد، اتفاق مهمی افتاد. در سال 1933 در این مکان آجری پیدا شد که منجر به کشف کامل چغازنبیل از روی زمین شد. چغا به معنای تپه و زنبیل به معنی سبد است که به محل بنای روی تپه اشاره دارد و آن را در مقابل سبد می داند.

بنای چغازنبیل دارای ظاهری مربع و حصارهای مدور در اطراف آن است. چغازنبیل در ابتدا دارای 5 طبقه و ارتفاع 52 متر بوده است که امروزه تنها 2 طبقه و نیم آن باقی مانده و ارتفاع آن 25 متر و قاعده مربع آن 105 متر در 105 متر است.

شاید بپرسید تعداد طبقات این زیگورات چگونه محاسبه می شود؟ اگر شیب طبقات هرمی را بررسی کنید و فرض کنید که پله ها با همان شیب بالا می روند، در این صورت در طبقه پنجم، پله ها به مرکز نزدیک می شوند و این بدان معناست که به بالای هرم رسیده ایم و طبقات تمام شده است

چهار گوشه این مکان مذهبی رو به چهار جهت اصلی است و این به خوبی نشان می دهد که جهت های اصلی در آن زمان به خوبی شناخته شده بوده است.

بازدید از زیگورات بزرگ چغازنبیل

زیگورات چغازنبیل دارای چهار راه پله است که همگی به ورودی طبقه اول متصل شده و با استفاده از راه پله جنوب غربی به طبقات بالاتر می رسند. تعداد پله های آجری و سنگی زیگورات تقریباً یکسان به نظر می رسد و فقط در مکان هایی که زمین شیب دار است تعداد آنها متفاوت است. این پله ها از آجر ساخته شده و توسط لایه ای از سنگ محافظت می شود.

چغازنبیل;  بزرگترین زیگورات جهان

برخی از قسمت‌های پله‌ها که در نهایت به معبد عالی می‌رسند، طاق‌های هلالی در آنها تعبیه شده است و برخی از قسمت‌ها طاق‌هایی برای ورود نور ندارند.

در اطراف ورودی ها مجسمه هایی از حیوانات به عنوان نگهبان زیگورات قرار داده شده بود که دو نمونه از این مجسمه ها در حفاری ها پیدا شد. یکی مجسمه شیردال یا عقاب شیر که در موزه هفت تپه نگهداری می شود و دیگری مجسمه گاو نر است که می توانید در موزه ایران باستان از آن دیدن کنید.

جالب است بدانید که زیگورات ناودانی نیز دارد تا آب باران آسیبی به آن وارد نکند. در هر یک از دیوارهای طبقه اول چهار ناودان وجود دارد که آب های سطحی را جمع آوری می کند و یک ناودان نیز آب را از پله ها و درها دور می کند. این ناودان ها وقتی به سطح مستابه می رسند مانند قناتی سرپوشیده با طاق هلالی امتداد می یابند و در حیاط احتمالاً از طریق قنات به چاه های موجود می ریزند.

در هر طرف طبقه دوم زیگورات دو ناودان وجود داشت که به طبقه اول متصل می شد. این ناودان ها و آبراهه ها با قیر و گچ پوشانده شده و در برخی قسمت ها به صورت پلکانی ساخته شده اند تا از ریزش عمودی و سریع آب جلوگیری کنند.

چغازنبیل یک میراث جهانی است که متعلق به همه است. لطفا در بازدید از این منطقه نکات زیر را رعایت کنید تا این اثر ارزشمند برای آیندگان باقی بماند.

  • در این منطقه سرویس بهداشتی، نمازخانه و آبسردکن وجود دارد.
  • چغازنبیل، میراث جهانی، بوفه و فروشگاه مواد غذایی ندارد، پس آب همراه داشته باشید.
  • خرید بلیط به صورت آنلاین و از طریق درگاه های درج شده در سایت پایگاه جهانی چغازنبیل امکان پذیر است.
  • استعمال دخانیات و ریختن زباله در سراسر ورزشگاه ممنوع است.
  • ورود به محوطه زیگورات با میخ و کفش های آسیب رسان ممنوع است.
  • بازدید از منطقه در هنگام بارندگی و حداقل 12 و حداکثر 24 ساعت پس از آن برای جلوگیری از آسیب دیدن فرش و سازه های آجری ممنوع است.
  • هرگونه عکاسی و فیلمبرداری حرفه ای از مجموعه به صورت زمینی یا هوایی تنها با دریافت مجوز کتبی از اداره کل حفاظت میراث فرهنگی استان خوزستان و مدیریت پایگاه جهانی چغازنبیل امکان پذیر است.

چغازنبیل;  بزرگترین زیگورات جهان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا