ایران گردی

چشمه هفت رنگ مجن؛ جاذبه‌ای حیرت‌انگیز در شاهرود

تودی تریپ: چشمه هفت رنگ مجن یکی از چشمه‌های کمیاب ایران است که یکی از مکان‌های معروف شاهرود در 25 کیلومتری شمال آن و در دره‌های قله 4000 متری شاهوار قرار دارد.

رنگ های متفاوت آب این چشمه به دلیل وجود مواد معدنی مختلفی است که در اطراف بستر آن یافت می شود. از آب این چشمه برای درمان بیماری های پوستی و استخوانی استفاده می شود. علاوه بر این تنوع گیاهی و جانوری این منطقه حائز اهمیت است.

آشنایی با چشمه هفت رنگ ماجن

ماجن ایزوور از نظر آب و هوا در منطقه ای سرد و نیمه خشک قرار دارد. بنابراین علاوه بر انواع پوشش گیاهی، چوبی بودن نیز وجود دارد. همچنین وجود انواع جانوران نیز از ویژگی های اقلیمی این منطقه به شمار می رود. پرواز انواع پرندگان بر فراز چشمه مناظر زیبایی را برای تماشا و عکاسی خلق می کند.

از آنجایی که این چشمه به منطقه فرحزاد بسیار نزدیک است، پس از بازدید از چشمه می توانید منطقه فرحزاد را انتخاب کنید.

بهار هفت رنگ مژن;  جاذبه های شگفت انگیز در شاهرود

در مسیر سرچشمه علاوه بر رنگ های مختلف، بوهای متفاوتی نیز جلب توجه می کند. علت این بوها مواد معدنی موجود در آب و گازهای خارج شده از آن است.

رنگ جیوه ای آبنما به دلیل وجود «چشمه های جیوه ای» است و با گذر از کنار چشمه ها به راحتی می توانید بخار جیوه را که از چشمه ها بلند می شود، مشاهده کنید. آب چشمه جیوه معمولاً در حال جوشیدن است و از این طریق می توان آن را تشخیص داد.

چشمه های آبی زلال و رنگارنگ در چشمه هفت رنگ ماجن با یکدیگر ترکیب شده و به هم می رسند. در جایی که آب ها به هم می پیوندند، آب به رنگ صابونی در می آید و سپس به آب سفید چشمه اصلی می رسد.

در مسیر چشمه مذکور، انواع سنگ، ماسه و زغال های رنگی وجود دارد که آب چشمه را چند رنگ می کند. با دور شدن از محل اتصال چشمه ها، رنگ آب تغییر می کند و رنگ و بوی اصلی دیگر به چشم نمی آید.

این چشمه در سال 2006 به عنوان منطقه نمونه گردشگری تعیین و تایید شد، زیرا پتانسیل سرمایه گذاری بالایی برای جذب گردشگر دارد.

بهار هفت رنگ مژن;  جاذبه های شگفت انگیز در شاهرود

در حال حاضر سالانه حدود 5000 گردشگر که معمولا کوهنورد و طبیعت گرد هستند از این چشمه ها دیدن می کنند. اگر شرایط و امکانات مناسب مسکن و اجتماعی فراهم شود، این تعداد افزایش چشمگیری خواهد داشت.

از نظر اقلیمی منطقه چسمه هفت رنگ ماجن یکی از مناطق با اقلیم نیمه خشک و سرد محسوب می شود. از این رو به دلیل ویژگی های اقلیمی از تنوع گیاهی زیادی برخوردار است، بنابراین علاوه بر رویش علفزارهای این منطقه گردشگری، گونه های گیاهی جنگلی نیز در آن رشد می کنند.

علاوه بر گونه های مختلف گیاهی در این منطقه از شاهرود، زمانی که برای بازدید از چشمه هفت رنگ شاهرود می روید، می توانید گونه های جانوری را نیز در این منطقه مشاهده کنید که برای محیط زیست منطقه بسیار مهم است.

علاوه بر تنوع نسبی گونه های پستانداران در این منطقه، مزارع پرندگان به ویژه در منطقه چشمه هفت رنگ و باغ ها و مزارع فرحزاد را نیز خواهید دید که جلوه ای خاص و منحصر به فرد به این منطقه از شهرستان شاهرود بخشیده است.

بهار هفت رنگ مژن;  جاذبه های شگفت انگیز در شاهرود

یکی از دلایل توجه مردم به این چشمه خواص درمانی آن به دلیل وجود مواد معدنی در این چشمه است و از قدیم الایام از آب این چشمه برای درمان بیماری های پوستی و استخوانی استفاده می شده است.

بازدید از چشمه هفت رنگ ماجن شاهرود

در مسیر چشمه هفت رنگ ماجن شاهرود بوی خاصی احساس می شود که به دلیل وجود مواد معدنی در این چشمه و گازهای خارج شده از آن است. کارشناسان و افراد فنی می توانند با آزمایشات مختلف انواع آنها را تشخیص داده و با کمک آنها کانی های اصلی را شناسایی کنند.

در این منطقه چشمه های جوشانی وجود دارد که حاوی مواد معدنی جیوه ای است و بخارات جیوه از آنها خارج می شود که به راحتی قابل تشخیص است. آب چشمه هفت رنگ ماجن شاهرود در مسیر خود با رنگ های مختلف ترکیب می شود و آب صابون مانند می شود و به آب سفید چشمه می رسد.

بهار هفت رنگ مژن;  جاذبه های شگفت انگیز در شاهرود

رنگ آب این چشمه ها با دور شدن از محل به رنگ سفید در می آید تا جایی که اثری از رنگ و بوی آن برای مصارف کشاورزی در منطقه گراب (گرو) دیده نمی شود.

بازدید از این چشمه زیبا در تمام فصول سال امکان پذیر است اما اواخر بهار بهترین زمان است. در بهار چشمه های پر آب را می بینید و می توانید حمام کنید.

در فصل تابستان ممکن است آب چشمه کم شود و رنگ های زیبای آن را به خوبی نبینید. اما اگر بارندگی سالانه زیاد باشد، احتمال پرآب شدن چشمه در تابستان وجود دارد.

این منطقه کوهستانی در زمستان و پاییز سرد است. اگر در این فصول به این منطقه سفر می کنید، وسایل گرمایشی لازم را به همراه داشته باشید. بازدید از این چشمه زیبا در فصول سرد سال تنوع و زیبایی خود را دارد.

بهار هفت رنگ مژن;  جاذبه های شگفت انگیز در شاهرود

برای دسترسی به چشمه هفت رنگ مجن شاهرود باید به منطقه آزمایشی فرحزاد تاش بروید، جاده شاهرود به ماجن نیز آسفالته است و دسترسی به منطقه را از شاهرود و دیگر شهرها و شهرستان های استان و خارج از آن فراهم می کند. استان.

آدرس: این چشمه در استان سمنان، در 25 کیلومتری شمال شاهرود، روبروی باغ های منطقه گردشگری فرحزاد و در 5 کیلومتری دوراهی ماجن، در دره های کوه شاهوار واقع شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا