ایران گردی

چشمه سنگرود؛ جاذبه‌ای که باید دید

تودی تریپ: چشمه سنگرود رودبار به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری استان گیلان شناخته می شود و در واقع چشمه آب گرم و معدنی است. این چشمه تنها یکی از جاذبه های روستای سنگرود است. جایی که می توانید همزمان از هنر سنگ تراشی طبیعت و آب لذت ببرید و در عین حال با حمام آب گرم از خواص درمانی آن بهره مند شوید.

آشنایی با چشمه سنگرود

چشمه سنگرود گیلان یکی از دیدنی های رودبار است و از دو چشمه تشکیل شده است که در فاصله بسیار کمی از یکدیگر جریان دارند. یکی از چشمه ها به نام چشمه «گاز آب» دارای آب سرد و گازدار است و چشمه دیگر که به چشمه «کولور» معروف است، آب گرم با خواص درمانی از دل کوه می جوشد.

آبنمای گاز

چشمه گازی به طول چهار متر، عرض 2.5 متر و عمق نیم متر در ارتفاع حدود 1200 متری سینه کوه را شکافته است. آب چشمه پس از ادامه مسیر در بستر آهکی و خروج از جنگل های اطراف، به رودخانه ای در اعماق دره می ریزد.

رنگ بهار

چشمه کلر چشمه ای مثلثی شکل به طول، عرض و عمق 2.5 متر در 2 متر در 40 سانتی متر است که آب آن از بستر دریاچه به میزان پنج لیتر در ثانیه می جوشد.

چشمه سنگرود;  جاذبه ای که حتما باید دید

آب چشمه مانند آبشار آبشاری تا پای تپه بالای آن جاری می شود. چکیدن سنگ هایی که برخی از آن ها پوشیده از خزه و جلبک است، حوضچه های چند ضلعی نامنظم و پله های شمال چشمه هر گردشگری را مجذوب خود می کند. این پدیده های زمین شناسی گواه خوبی بر سن بالای آن است. در عین حال بستر این چشمه از رسوبات کربناته تشکیل شده است.

املاح این چشمه بسیار زیاد است و آب آن تقریباً از املاح اشباع شده است. این ویژگی از یک طرف باعث می شود آب آن خاصیت درمانی پیدا کند و برای درمان و تسکین رماتیسم، استخوان، پوست، گوارش و … مفید باشد. دردها و از طرفی دریاچه های رنگارنگ متعددی در مسیر حرکت آن شکل می گیرد. ; به گونه ای که حتی از کنار جاده منتهی به چشمه نیز می توان این دریاچه ها را دید.

یکی دیگر از جذابیت های این چشمه وجود رنگ های فراوان در صخره ها و دیواره های اطراف آن است. رنگ های گرم و آتشین مانند قهوه ای، زرد، نارنجی و حتی سبز تیره که از دیدن آن ها خوشحال خواهید شد.

چشمه سنگرود;  جاذبه ای که حتما باید دید

در بالای چشمه یک حوض آب گرم وجود دارد که می توانید در آن آب تنی کنید و از مناظر زیبای طبیعی پیش روی خود لذت ببرید. قطعا در کمتر جایی می توانید چنین حمام آبی دلپذیری را تجربه کنید.

وقتی در این استخر هستید، ممکن است احساس کنید که از یک استخر آب گرم لوکس استفاده می کنید! اگر بدنی بسیار قوی دارید می توانید در هوای مه آلود زمستان در این استخر آب گرم طبیعی حس وصف ناپذیری را تجربه کنید.

برای روستای سنگرود

روستای سنگرود در پانزده کیلومتری لوشان (شهرستان آفتاب گیلان) به سمت شهر کوهستانی جیرنده قرار دارد برای رسیدن به روستای سنگرود باید از نزدیک حرم امام زاده محمد حنفیه عبور کرده و سپس از روستای کردنشین عبور کنیم. از کرمک برای رسیدن به مقصد روستای سنگرود در منطقه فراب عمارلو قرار دارد.

روستای سنگرود به سه قسمت بالا (قلی زاده)، میانی (عطایی) و پایین تقسیم می شود. ساکنان هر سه مکان در کنار هم در صلح و صفا زندگی می کنند. این روستا دارای شورای اسلامی روستا، دهیاری و خانه بهداشت و گاهی مخابرات می باشد. در روستای سنگرود مدرسه تا کلاس پنجم فعالیت نمی کند.

چشمه سنگرود;  جاذبه ای که حتما باید دید

این روستا در زلزله 31 خرداد 1369 به طور کامل تخریب شد و ساختمان جدید روستا مانند اکثر روستاهای بخش عمارلو در محلی جدید به نام خوشاب ساخته شد.

از نظر درآمد و معیشت مردم عزیز عده ای از جوانان این روستا در معدن سنگرود به دامداری و کشاورزی مشغول هستند مثلا قزوین مهاجرت کرده اند. بسیاری از مردم پس از زلزله سال 69 به شهر لوشان مهاجرت کردند. گویش همه ساکنان این روستا کردی کرمانج است.

این دو چشمه در روستای سنگرود از توابع شهرستان فراب (رودبار) قرار دارند و به چشمه آب قز و آب کلر معروف هستند. دبی چشمه دوم پنج لیتر در ثانیه است و برای رماتیسم و ​​بیماری های استخوانی و نیز بیماری های پوستی موثر است.

چشمه سنگرود;  جاذبه ای که حتما باید دید

شایان ذکر است برادر گرامی جناب آقای قلی زاده در همین حوالی استخر چشمه آب گرم (کولور) احداث نموده و مشکل آب آشامیدنی برای مسافران عزیز بسیار آسان شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا