ایران گردی

چشمه‌هایی با مناظر بی‌همتا در مازندران / باداب سورت تماشایی

تودی تریپ: باداب سورت یکی از خارق‌العاده‌ترین پدیده‌های طبیعی ایران است که هر ساله با چشمه‌های رنگارنگ خود گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. این پدیده طبیعی در روستای اروست در استان مازندران و در نزدیکی شهر ساری قرار دارد. چشمه های باداب سورت به عنوان دومین میراث طبیعی ملی ایران به ثبت رسیده و ویژگی های عجیبی از خود به نمایش می گذارد. طعم آب این چشمه ها متفاوت است.

سوره باداب کجاست و چگونه می توان به آن رسید

این جاذبه طبیعی در استان مازندران و در نزدیکی شهر ساری در بخش چهار دانگه قرار دارد. روستای اروست نزدیکترین آبادی به این منطقه است. اگر می خواهید از تهران به این چشمه ها بروید، می توانید از دو مسیر این کار را انجام دهید. یکی از استان سمنان و دیگری از استان مازندران. اگر می خواهید از سمنان بروید، ابتدا باید از تهران به این شهر برسید و سپس به مهدیشهر بروید و از آنجا وارد فولادمحله شوید.

چشمه هایی با مناظر بی نظیر در مازندران / باداب سورت دیدنی

سپس به سره تلما دارا می رسید و از آنجا به راحتی می توانید به روستای اروست برسید. مزیت حرکت از استان سمنان این است که مسیر امن تری پیش روی شما خواهد بود.

در این مسیر می توانید با حداکثر سرعت 100 کیلومتر در ساعت حرکت کنید. در این مسیر جاذبه هایی پیش روی شماست. از جمله می توان از غار مهدیشهر، باغ گردوی شهمیرزاد و … دیدن کرد. اما اگر می خواهید از استان مازندران به باداب سورت برسید باید از محور کیاسر وارد مسیر شوید. جاده کیاسر طولانی ترین جاده جنگلی ایران است. جاذبه های این مسیر بسیار متنوع و متعدد است. از آن جمله می توان به دریاچه چورت، دریاچه شورمست، تنگه سلیمان، النندان و آب های بکر روستای لالا و… اشاره کرد. فاصله تهران تا ساری حدود 250 کیلومتر است. در 109 کیلومتری ساری تا روستای اروست و 91 کیلومتری تا تالمادره قرار دارد. در واقع باید 359 کیلومتر مسافت را طی کنید.

چشمه هایی با مناظر بی نظیر در مازندران / باداب سورت دیدنی

البته مسیر پیاده روی طولانی برای دور زدن چشمه ها وجود دارد. این مسیر پیاده روی نسبتا شیب دار است و برای علاقه مندان به طبیعت، کوهنوردی و افرادی که می خواهند انرژی خود را آزاد کنند یا وزن اضافی خود را از دست بدهند بسیار مناسب و ایده آل است. هرگز بدون حضور یک فرد آگاه از این مسیر عبور نکنید. برای اینکه در سفر در این مسیر انرژی کافی داشته باشید، همراه داشتن غذا را فراموش نکنید. اگر از شهر ساری سفر می کنید، می توانید یک وعده غذایی خوب و مناسب را در رستوران های ساری صرف کنید و پس از صرفه جویی در انرژی خود را ترک کنید.

آدرس باداب سورت استان مازندران: تهران، ساری، کیاسر، سه راه تلمادر، روستای اروست

آدرس باداب سورت استان سمنان: تهران، سمنان، مهدیشهر، شهمیرزاد، فولاد محاله، سره تلمدره، روستای اروست

معرفی چشمه های باداب سورت

در ارتفاع 1841 متری در استان مازندران و در نزدیکی روستای اروست چشمه های پلکانی وجود دارد که در کمتر نقطه ای از جهان یافت می شود.

چشمه هایی با مناظر بی نظیر در مازندران / باداب سورت دیدنی

این چشمه ها با قدمت چند هزار ساله رنگ های مختلفی دارند و حتی بو و طعم آن ها متفاوت است. در شکل دادن به این شاهکار، طبیعت، باد و آب به کمک یکدیگر آمدند. در شمال چشمه های باداب سورت جنگل های سوزنی برگ وجود دارد. در سمت شرق این چشمه‌ها ارتفاعات پر درخت پوشیده از گیاهان وحشی و بوته‌ها قرار دارد. روستای تاریخی اروست که سورات یکی از محله های قدیمی آن است در غرب این چشمه ها قرار دارد.

این منطقه مانند اکثر مناطق ایران در قدیم محل سکونت زرتشتیان بوده و در بین عموم مردم به سورت لنگ معروف است. بر اساس روایات تاریخی، زرتشتیان این منطقه بر سر این چشمه ها مراسم مذهبی خاصی انجام می دادند. نکته جالب در این منطقه این است که مردم این روستا چشمه ها را مال خود می دانند و بسیار مجدانه از آنها محافظت می کنند.

چشمه هایی با مناظر بی نظیر در مازندران / باداب سورت دیدنی

در آب این چشمه ها مقادیر زیادی املاح معدنی مفید از جمله آهن وجود دارد که به همین دلیل از آب آنها برای مصارف دارویی نیز استفاده می شود. آب اغلب این چشمه ها طعم شوری دارد و دمای آنها نه سرد و نه گرم، بلکه متعادل است. این چشمه ها دومین چشمه آب شور جهان هستند.

معنی سوره باداب

کلمه باداب از دو کلمه محلی در استان مازندران تشکیل شده است. یکی «وا» به معنای باد و دیگری «و» به معنای آب. به طور کلی توربین های بادی را می توان به دو قسمت باد و آب تقسیم کرد. یعنی چشمه هایی که به کمک باد و آب به وجود می آیند. اما قسمت دوم این کلمه به چه معناست؟ سورت نیز یک کلمه محلی برای شدت اثر است. به طور کلی باید گفت که ترکیب این دو کلمه در کنار هم به معنای آب بسیار گازدار است. منظور از این نام، جوشیدن آب از سطح زمین در چشمه ها است. درک بهتر معنای این اصطلاح زمانی حاصل می شود که بومیان منطقه آن را با لهجه شیرین و زیبای خود تلفظ کنند.

منبع: ویلای لوکس

چشمه هایی با مناظر بی نظیر در مازندران / باداب سورت دیدنی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا