ایران گردی

چشم‌اندازی سحرآمیز در جنگل ابر شاهرود / نمایشی از عظمت ابرها و سبزی‌های بی‌انتها

تودی تریپ: منطقه دربار شاهرود یکی از منحصر به فردترین نقاط گردشگری جهان است. جنگل ابر نامی آشناست و گردشگران ایرانی و خارجی زیادی را به خود جذب می کند. این جنگل چشم نواز بین مناطق شهرستان شاهرود تا البرز شرقی، بخش خرگان و بخش بسطام واقع شده و مرز بین استان‌های گلستان و سمنان را تشکیل می‌دهد. این پدیده شگفت انگیز بر اثر وقوع یک پدیده علمی بین منطقه پرفشار روستای ابر و جبهه کم فشار دشت گرگان شکل گرفت و بر فراز رشته کوه های دوردست قرار دارد.

کاوش در جنگل ابر وسیع شاهرود

جنگل ابر شاهرود یکی از زیباترین مناطق جنگلی ایران است که به دلیل نزدیکی ابرها به زمین و درختان، جنگل ابر اقیانوسی نامیده می شود. این منطقه بخشی از جنگل های هیرکانی شمال ایران در رشته کوه های البرز شرقی است که در مرز استان های سمنان و گلستان قرار دارد.

منظره ای جادویی در جنگل ابر شاهرود / نمایشی درباره عظمت ابرها و سرسبزی بی پایان

پوشش گیاهی متنوعی در جنگل ابر شاهرود دیده می شود که در میان آنها گیاهان معطر و دارویی خودنمایی می کنند. کل جنگل پوشیده از راش، بلوط، توسکا، سنجد، باراناک، سرخدار و بوته های میوه وحشی است.

در بیشتر روزهای سال، اقیانوس ابر در جنگل ابر شاهرود تشکیل می شود. اما اگر ساعات اولیه روز و زمان نزدیک به غروب آفتاب در بهار و پاییز را برای بازدید از این منطقه انتخاب کنید، بیشترین حجم ابر جلوی چشمان شما خواهد بود.

جنگل ابر به گونه های مختلف گیاهی محدود نمی شود. به دلیل طبیعت بکر قسمت اعظم جنگل، گونه های جانوری زیادی در آن زندگی می کنند. گونه های جانوری مهم جنگل ابر شاهرود به شرح زیر است:

خرس قهوه ای، گرگ، پلنگ، گراز وحشی، شغال، روباه، خرگوش، بز، شوکا، مار، کبک، کبوتر چوبی، بلدرچین، عقاب چوبی، کرکس، شاهین، فاخته و قرقاول.

در دل جنگل ابر ابر شاهرود نیز جاذبه های طبیعی بکری وجود دارد که توجه طبیعت گردان را به خود جلب می کند. آبشارهای شرشر و آلوچال از زیباترین دیدنی های این جنگل هستند که در بکرترین نقاط این منطقه قرار دارند.

منظره ای جادویی در جنگل ابر شاهرود / نمایشی درباره عظمت ابرها و سرسبزی بی پایان

برای بازدید از این آبشارها به آمادگی جسمانی خوبی نیاز دارید و باید از کوه بالا بروید. آبشار آلوچال از دو آبشار کوچک به ارتفاع 25 متر تشکیل شده است. در میان جنگل ابر نیز چشمه های طبیعی وجود دارد که تجربه های زیبای پیک نیک را در طبیعت ایجاد می کند.

بازدید از جنگل ابر ابر شاهرود

دلیل اصلی نامگذاری جنگل ابر وجود ابرهای بسیار زیبایی است که نزدیک به سطح زمین هستند و مانند اقیانوسی از ابر بر روی درختان دیده می شوند.

این جنگل در تقاطع دو منطقه آب و هوایی مختلف با فشار جوی متفاوت قرار دارد. دشت گرگان در منطقه کم فشار و ابرس در منطقه پرفشار قرار دارند. عبور آنها یک جنگل ابر زیبا ایجاد کرده است.

جنگل ابر در رشته کوه البرز قرار دارد و می توان آن را مرز منطقه جغرافیایی «نیمه بیابانی و جنگلی» دانست. این ویژگی خاص جغرافیایی، اکوسیستم بسیار خاصی را ایجاد کرده است.

با توجه به مه غلیظ جنگل، باید وسایل کوهنوردی لازم را بپوشید. اگر تجربه کافی در زمینه طبیعت گردی ندارید، بهتر است با یک تور یا راهنمایان محلی به این جنگل سفر کنید.

منظره ای جادویی در جنگل ابر شاهرود / نمایشی درباره عظمت ابرها و سرسبزی بی پایان

هنگام گشت زنی در جنگل، راهنمای و گروه خود را ترک نکنید. وقتی در جنگل هستید مراقب حیوانات وحشی باشید. اگر آتشی به راه انداختید، قبل از حرکت مطمئن شوید که خاموش است.

این جنگل زیبا و منحصر به فرد در سال 1388 به عنوان صد و چهاردهمین اثر ملی ایران در میراث طبیعی ایران به ثبت رسید اما جنگل های هیرکان ایران که جنگل ابر نیز بخشی از آن است در سال 1386 در فهرست میراث یونسکو به ثبت رسید.

تمام قسمت های جنگل ابر چشمگیر است، اما برخی از نقاط این جنگل به دلیل نام مردم محلی و گردشگران شهرت بیشتری دارد.

برخی از این مکان ها می توانند؛ دالان بهش در کوه رستم، چشمه اسید و چشمه قطر، آبشار شرشر و آلوچال، روستای ابر. از آنجایی که جنگل ابر به شهر بسطام نزدیک است، در مسیر خود فرصت دارید از آرامگاه شیخ ابوالحسن هرکانی در روستای قلعه نوهان دیدن کنید.

منظره ای جادویی در جنگل ابر شاهرود / نمایشی درباره عظمت ابرها و سرسبزی بی پایان

علاوه بر جنگل ابر و درختان و گیاهانی که در آغوش ابرهای سرگردان آرام گرفته اند، نباید از آبشارها و چشمه های این جنگل هیرکانی غافل شوید.

آبشار شرشر در جاده ای صعب العبور قرار دارد و برای رسیدن به آن به خودروهای آفرود مخصوص نیاز است، اما با طی مسافت 50 تا 60 کیلومتری و عبور از مسیری به نام دالان بهش می توان به آبشار زیبا و بلند آلوچال با ارتفاع 25 متر رسید.

چشمه ترش معروف ترین چشمه جنگل ابر است که به دلیل قرار گرفتن اقامتگاه های بومی و بوم گردی در کنار محل کمپینگ مناسب در بین طبیعت گردان محبوبیت زیادی دارد.

گیاهان دارویی کمیاب که فقط در جنگل های هیرکانی یافت می شود بهترین سوغاتی برای دوستان و آشنایان شماست.

آدرس جنگل ابر: استان سمنان، 40 کیلومتری شمال شرق شاهرود، جنگل ابر شاهرود

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا