ایران گردی

چشم‌اندازی خیره‌کننده از دامنه‌های کوه دماوند / دلفریبی دامنه‌های طبیعی در تهران

تودی تریپ: کوه دماوند در بخش مرکزی رشته کوه البرز در قسمت جنوبی دریای مازندران قرار دارد. از نظر تقسیم بندی کشورها، این قله در بخش لاریجان شهرستان عامل در استان مازندران قرار دارد. این کوه در ۲۲ تیر ۱۳۸۶ به عنوان اولین اثر طبیعی ایران در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. همچنین از سال 1380 کوه دماوند به عنوان اثر طبیعی ملی در بین چهار منطقه ارزشمند از نظر حفاظت از محیط زیست قرار گرفته است. کوه دماوند نماد عظمت و شکوه ایرانیان بوده و از دیرباز نقش مهمی در ادبیات و تاریخ کشور داشته و همواره در افسانه های ایرانی از این کوه یاد شده است.

مناظر کوه دماوند

کوه دماوند مرتفع ترین قله آتشفشانی ایران و خاورمیانه است که یکی از نقاط دیدنی استان مازندران است و در شمال کشور قرار دارد. دماوند از نظر کشوری در بخش لاریجان شهرستان عامل در استان مازندران قرار دارد و در روزهای آفتابی و صاف این قله زیبا از تهران، ورامین، قم و دریای مازندران قابل مشاهده است.

نمایی خیره کننده از دامنه های کوه دماوند / جذابیت دامنه های طبیعی تهران

کوه زیبای دماوند را می توان از شهرهای تهران، قم و ورامین دید. اما بهتر است برای صعود به تهران یا دماوند سفر کنید. مسیرهای اصلی قله در چهار جبهه مشخص شده است. اگرچه اکثر مسیرها دارای نرده هستند، اما بهتر است گروهی را انتخاب کنید که مسیر صعود را بلد باشند.

جبهه جنوبی که از سمت جنوب شرقی کوه دماوند شروع می شود، رایج ترین مسیر کوهنوردی است. آبشار یخ دماوند در مسیر این جبهه قرار دارد. امروزه در مسیرهای مختلف قله، پناهگاه هایی برای کوهنوردان ساخته شده است که برخی از آنها امکان اقامت شبانه را نیز دارند. همچنین می توانید در این کمپ ها راهنمای صعود به قله را دریافت کنید.

مناظر طبیعی خیره کننده در اطراف کوه دماوند

به دیدنی ترین جاذبه های دماوند می رویم. اگر قصد صعود و فتح قله دماوند را دارید، بهتر است قبل از رفتن از تمام دیدنی هایی که در راهتان هستند، بشناسید. جاذبه هایی مانند:

آبشار

اگر به سمت جنوب کوه دماوند بروید، آبشاری یخ زده خواهید دید که در هیچ جای دنیا نخواهید دید. آبشاری فوق العاده زیبا و منحصر به فرد با ارتفاع 7 متر و قطر 3 متر، آبشاری یخی است که یخ آن هرگز آب نمی شود.

نمایی خیره کننده از دامنه های کوه دماوند / جذابیت دامنه های طبیعی تهران

حتی در فصل تابستان با وجود تابش آفتاب در ظهر که یک ساعت در پایان است دمای هوا کمی به بالای صفر می رسد که باعث می شود مقدار کمی آب از آن خارج شود. اما دوباره در ساعت 16:00، زمانی که دمای هوا به زیر صفر می رسد، شاهد ذوب شدن یخ و یخ زدن مجدد آن هستیم. این حادثه ما را به دیدن یک آبشار یخی که همیشه یخ زده است سوق داد. بالای این آبشار گودالی پوشیده از برف قرار دارد که همیشه پر از برف است. آبشار یخی دماوند در ارتفاع 5100 متری قرار دارد و یکی از مرتفع‌ترین آبشارهای خاورمیانه است.

یخچال و فریزر

کوه دماوند دارای چندین یخچال طبیعی و معروف است. یخچال های سیوله، یخچال های دوبی سل و یخچال های عروسکی در ضلع شمالی کوه قرار دارند. در شمال شرقی ما می توانیم یخچال درا بوکار را ببینیم. یخچال خورتاب، یخچال غرب و یخچال شمال غربی از دیگر یخچال های کوه دماوند هستند.

آتشفشان دماوند

دود و بخار مواد مذاب در آتشفشان دماوند تا چند سال پیش از دور دیده می شد. دماوند دارای آتشفشان نیمه فعال است.

نمایی خیره کننده از دامنه های کوه دماوند / جذابیت دامنه های طبیعی تهران

در دوره چهارم زمین شناسی این آتشفشان ایجاد شده و عمری در حدود 38 هزار و 500 سال دارد. با نزدیک شدن به قله، مواد مذاب، چشمه گوگردی، چشمه آب گرمی که در نیمه راه قله قرار دارد نشان می دهد که این آتشفشان فعال است. قطر دهانه 400 متر است که توسط یک دریاچه یخی پوشیده شده است.

رودخانه های اطراف

در اطراف این کوه جامد می توانید 5 رودخانه اصلی را ببینید. رودخانه خراز در جنوب و شرق دماوند، رودخانه لار و دیو آسیاب در غرب، رودخانه پنج او (به زبان محلی پنج آب) در شرق دماوند و رودخانه تینه رود در قسمت شمالی وجود دارد. کوه دماوند که همه ساله از این رودخانه ها جاری می شود.

آبنما

در دامنه جنوبی کوه دماوند چشمه های زیادی را می توان دید که در اطراف دره و رودخانه خراز قرار داشتند. این چشمه ها به دلیل وجود بی کربنات کلرید و گوگرد دارای خواص درمانی نیز می باشند.

چشمه آبگرم لاریجان در 26 کیلومتری کوه دماوند و در کنار روستای لاریجان قرار دارد. آب معدنی این چشمه از دشت دماوند می گذرد و به دره لار می رسد.

نمایی خیره کننده از دامنه های کوه دماوند / جذابیت دامنه های طبیعی تهران

چشمه قلعه دختر پلور یکی دیگر از چشمه های کوه دماوند است که در کنار پلدختر، بین تنگه امامزاده هاشم و پلور قرار دارد. نوشیدن این آب به دلیل داشتن PH خنثی و کربنات کلسیم برای اختلالات گوارشی بسیار مفید است.

چشمه آبعلی نیز مشهورترین چشمه کوه دماوند است که در 60 کیلومتری شمال شرق تهران قرار دارد. این چشمه را می توانید در روستای آبعلی و رودخانه مبارک آباد ببینید. آب این چشمه به دلیل داشتن مواد مفید برای درمان ناراحتی های گوارشی و تنظیم کلسترول نیز بسیار مفید است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا