ایران گردی

چشم‌اندازهای منحصربه فرد انزلی سل

تودی تریپ: تالاب انزلی، گیلان یا به زبان گیلکی «انزلی سل» یکی از زیباترین و مهم‌ترین تالاب‌های آب شیرین طبیعی کشور در جنوب غربی شهر بندرانزلی و دریای خزر است. یکی از محبوب ترین مقاصد طبیعت گردی استان گیلان است. نیلوفرهای آبی، نی و لاله های دریایی منظره ای دیدنی در تالاب ایجاد می کنند که هرگز از آن سیر نمی شوید. قایق سواری، ماهیگیری و تماشای پرندگان از محبوب ترین فعالیت هایی است که می توانید در این منطقه تجربه کنید. در مقاله بعدی آسمونی با جزئیات بیشتری از این تالاب بین المللی آشنا می شویم.

تالاب انزلی کجاست؟

بندر انزلی واقع در استان گیلان یکی از بهترین مقاصد گردشگری شمال کشور است که همه ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی برای بازدید از جاذبه های گردشگری زیبا و طبیعت بکر و منحصر به فرد به آن سفر می کنند. این شهر بزرگترین بندر ایران در کرانه جنوبی دریای مازندران و پرباران ترین شهر ایران است.

دیدگاه های منحصر به فرد انزلی سل

یکی از مکان های دیدنی بندر انزلی تالاب انزلی است. تالاب بین المللی در جنوب غربی سواحل دریای خزر. تالاب انزلی در جنوب غربی شهر بندرانزلی و در حدود 40 دقیقه از شهر رشت واقع شده است. از جنوب به صومعه سرا، از شرق به پیربازار، از شمال به شهر انزلی و از غرب به شهرستان انزلی محدود می شود. توسط کپورچال و آبکنار انزلی.

مجموعه تالاب انزلی شامل 4 قسمت اصلی است:

  • بخش شرقی
  • قسمت غربی ساحل
  • قسمت مرکزی
  • پناهگاه حیات وحش سلجو، منطقه حفاظت شده سیاک کاشیم

این چهار بخش از نظر خصوصیات فیزیکوشیمیایی، مورفولوژیکی، فیتواکولوژیکی و جغرافیایی دارای تفاوت های قابل توجهی هستند.

حیات وحش مرداب انزلی

در گوشه و کنار تالاب نی ها و لاله های دریایی و در وسط آن نیلوفرهای آبی فراوانی دیده می شود که با رنگ صورتی خود جلوه ای رویایی به این تالاب بخشیده است. نیلوفرهای آبی گیاهان زیبایی هستند که ریشه های خود را در آب نگه می دارند و گل های زیبای آن مانند سنگی قیمتی آب را زینت می دهند.

دیدگاه های منحصر به فرد انزلی سل

این تالاب به دلیل موقعیت جغرافیایی و شرایط زیست محلی، زیستگاه و محل تخم ریزی بسیاری از گونه های آبزی است. از این رو این تالاب میزبان پرندگان نادر بومی و مهاجر است و همچنین بیش از 100 گونه پرنده و 50 گونه ماهی در این تالاب زندگی می کنند. از جمله پرندگانی که در این تالاب زندگی می کنند می توان به حواصیل، انواع اردک، غازهای گردن سیاه، غازهای پا کوتاه، قو و غاز اشاره کرد.

تالاب انزلی یکی از تالاب های ساحلی کشورمان است که به عنوان تاسیسات تصفیه آب عمل می کند. بدین ترتیب 11 رودخانه پس از آبیاری مزارع به تالاب می ریزند، علاوه بر آن 30 رودخانه دیگر نقش مهمی در تامین آب تالاب دارند، سپس آب این تالاب با عبور از کانال کشتی به دریای خزر می ریزد و گیاهان این تالاب به گونه ای هستند که تصفیه خانه از ورود زباله و سایر مواد شیمیایی به آب دریای خزر جلوگیری می کند. اما در سال های اخیر به دلیل افزایش گردشگران و رعایت نکردن قوانین، اکولوژی این منطقه در معرض تهدید قرار گرفته است.

دیدگاه های منحصر به فرد انزلی سل

از آنجایی که انزلی تابستان های گرم و مرطوبی دارد، بهترین فصل برای بازدید از این باتلاق، بهار و پاییز است. اگر می خواهید از گل های مردابی عکس بگیرید، بهتر است در فصل بهار مخصوصا اواخر خرداد به تالاب سفر کنید، زیرا در زمستان گل های ارغوانی مرموز وجود ندارد.

زمان دسترسی به این تالاب 24 ساعت و مدت زمان توصیه شده برای بازدید 2 الی 3 ساعت است که هر روز و شب زیبایی خاص خود را دارد.

آب و هوای تالاب انزلی

تالاب انزلی معمولا تابستان های گرم و مرطوب و زمستان های معتدل دارد. مشخصات جوی تالاب انزلی مشابه انزلی و غازیان است، اما میزان رطوبت تالاب بیشتر از مناطق مجاور است. حداقل دما در زمستان نزدیک یا مساوی صفر درجه سانتیگراد است و به ندرت به زیر صفر می رسد. بیشینه دما نیز بین 33 تا 36 درجه سانتیگراد در اوج تابستان توسط ایستگاه های هواشناسی محلی گزارش شده است.

تالاب انزلی چگونه ایجاد شد؟

گفته می شود تالاب انزلی در حدود 15 هزار سال پیش ایجاد شده است و رسوبات جدید یا خزر آخرین رسوباتی است که شهر انزلی بر روی آن ساخته شده است. این رسوبات نرم یا “فورش” شامل خاک رس، ماسه و سنگ آهک است و ضخامت آنها از 30 تا 160 متر متغیر است.

دیدگاه های منحصر به فرد انزلی سل

جالب است بدانید که پس از تأسیس شهر انزلی، آب دریا به تدریج در حال کاهش است و به همین دلیل روز به روز بر وسعت شهر افزوده می شود. در نتیجه این پس‌آب، جزیره‌ای دو قسمتی بر اثر فعل و انفعالات جوی و سایر عوامل طبیعی تشکیل شد و کانالی بین این دو قسمت ایجاد شد.

منبع: آسمونی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا