ایران گردی

چرا مسجد کبود به فیروزه جهان اسلام مشهور است؟ + فیلم

تودی تریپ – سرویس گردشگری: مسجد کبود تبریز یکی از برجسته ترین نمونه های معماری ایرانی دوران اسلامی در استان آذربایجان شرقی است. این بنای تاریخی در تبریز مورد توجه بسیاری از دوستداران هنر معماری در سراسر جهان است. اگرچه متاسفانه در سال های اخیر قسمت های زیادی از این مسجد تخریب شده است، اما هنر معماران ایرانی همچنان در این مسجد به چشم می خورد.

در ادامه به بررسی مسجد آبی و جذابیت خیره کننده آن می پردازیم.

عمارت مظفریه معروف به مسجد کبود (به ترکی آذربایجانی: Goi Masjid) یا مسجد جهانشاه، یکی از مساجد تاریخی تبریز است که مربوط به حکومت قراقویونلوها در قرن نهم هجری است.

بنا بر کتیبه سر آن، این مسجد در سال 845 هجری قمری در زمان سلطان جهانشاه، مقتدرترین حاکم سلسله کراکویونلوها و به دستور دخترش صالحه خانم ساخته شده است.

کتیبه ای بر روی کاشی در ورودی اصلی مسجد کبود در سال 870 (قمری) برابر با 1466 میلادی نصب شده است. و 845 خورشیدی. این کتیبه و سایر کتیبه های سردر مسجد توسط نعمت الله البواب خوشنویس معروف قرن نهم هجری قمری نوشته شده و عزالدین بن مالک کاپوچی مسئول و ناظر ساخت آن بوده است. پس از تصرف تبریز در اواخر سال 875 هجری قمری برابر با 850 هجری قمری و 1471 میلادی، کاشی‌هایی بر دیوار بیرونی مسجد با نام حلفا رشیدین ساخته شد که هنوز هم وجود دارد و با توجه به اینکه عصر اوزون بوده، این اطلاعات درست است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا