ایران گردی

چرا لغو روادید و سیم کارت بی‌فیلتر گردشگری ایران را نجات نخواد داد؟

سلام جدید – خدمات توریستی: ارمنستان و گرجستان و اکنون روسیه. ایران برای سهولت سفر شهروندان به کشورهای یکدیگر، روادید با هر سه کشور را لغو کرده است. از سوی دیگر مشکل فیلتر نشدن سیم کارت برای گردشگران خارجی جدی تر شده است تا گردشگران آسایش بیشتری را تجربه کنند.

در این یادداشت کوتاه به دنبال پاسخ به این سوال هستیم که آیا اقداماتی مانند لغو ویزا، سیم کارت های بدون فیلتر، مهر نکردن پاسپورت، تخفیف ها و مواردی از این دست می تواند باعث رونق گردشگری در ایران شود؟

در نگاه اول، پاسخ به این سوال به طور کلی مثبت است. این بدان معناست که هر کشوری که به دنبال ترویج گردشگری است، باید اقداماتی مانند ویزا و هر اقدام قانونی دیگری برای تسهیل گردشگران ارائه دهد، اما واقعیت این است که این اقدامات تسهیل‌کننده باید پس از پیش‌نیازهای اولیه انجام شود.

زیرساخت فوق العاده قدیمی، پشت سر دنیا و حتی در آستانه نابودی است که با برندی فوق العاده ضعیف و البته نابودی دشمنان و ایران هراسی همراه است. در چنین شرایطی این مقصد بدون ویزا و با تخفیف ویژه جذاب نخواهد بود.

اولین مشکل ایران برندسازی است. به دلیل تبلیغات ضعیف، بسیاری از غربی ها تفاوت ایران، افغانستان و عراق را نمی دانند. باید قبول کرد که ایران هراسی جواب داد. در شرق، پس از حوادث سال گذشته به ویژه حملات تروریستی در شیراز، چینی ها و روس ها از سفر به ایران هراس دارند.

اگر این ها ترس های شرقی و غربی نیست، ما با کشوری طرف هستیم که تصویر روشن و دقیقی از خود به دنیا ارائه نکرده و معلوم نیست مقصدی لوکس است یا اقتصادی. برای بازنشستگان بهتر است یا گردشگران سلامت؟ آیا غذاهای درجه یک یا چای مخصوص وجود دارد؟

مشکل بعدی پایه مواد بسیار ضعیف است. امکاناتی که به سرویس بهداشتی رسیده و توسط وزیر گردشگری مشخص می شود. در یک نمونه اخیر می توان به سفر تیم النصر عربستان به ایران به همراه کریستیانو رونالدو نگاه کرد. مسیر رونالدو در شب آسفالت شد زیرا کیفیت آسفالت ضعیف بود. ورزشگاه آزادی هم وضعیت خوبی نداشت. هتل تیم النصر – هتل اسپیناس پالاس تهران – که یکی از مجلل ترین و نوسازترین هتل های تهران است در بهترین حالت با هتل های درجه دو اروپایی برابری می کرد نه یک هتل 5 ستاره یا فوق لوکس.

در مثالی دیگر، اگر تهران را ترک کنیم و به شهر رشت برویم، تنها با یک هتل پنج ستاره مواجه می شویم که در یک رتبه بندی صادقانه، هتل دو یا سه ستاره نسبتا خوبی است. سایر هتل های رشت با فاصله از کادووس ضعیف تر هستند. هتل های اکثر شهرهای ایران به استثنای شیراز، اصفهان و کیش تفاوت چندانی با وضعیت رشت ندارند.

وضعیت امکانات تفریحی هم مشخص است. خارج از دنیا پارک های آبی، پارک های تفریحی فرسوده و لیست بلندبالایی از این دست. در این میان البته وضعیت رستوران ها و کافه ها در فاصله مناسبی قرار دارد.

در چنین شرایطی سوال این است که کدام توریست خارجی را حذف و ویزا و سیم کارت را بدون فیلتر ارائه می کنید؟ وقتی یک گردشگر ایرانی سعی می کند به جای کیش که یکی از بهترین مقاصد گردشگری ایران است به وان یا استانبول برود و به جای رشت، اصفهان و شیراز به ارمنستان و گرجستان می رود، یعنی اکوسیستم گردشگری در ایران. مشکل جدی دارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا