ایران گردی

چرا شمشیر نادر شاه مشهوترین شمشیر ایرانی است؟

تودی تریپ: نادرشاه افشار (۲۸ محرم ۱۱۰۰ هجری قمری – ۱۱ جمادی الثانی ۱۱۶۰ هجری قمری) مؤسس سلسله افشار بود که از سال ۱۱۴۸ تا ۱۱۶۰ هجری قمری به عنوان شاه ایران حکومت کرد. اخراج افغان ها، عثمانی ها و روس ها توسط هوتکی از کشور، بازگرداندن سرزمین های از دست رفته و اتحاد ایران، فتح دهلی، ترکستان و جنگ های پیروزمندانه نادرشاه باعث شهرت او می شود. از او با القابی چون ناپلئون شرق یا ناپلئون ایران و آخرین فاتح بزرگ آسیای میانه یاد شده است.

نادرشاه افشار چگونه درگذشت؟

در سال 1126 شمسی که نادر برای حل و فصل یکی از شورش های مردم علیه مالیات های زیاد به خراسان رفت، گروهی از سرداران او به رهبری علی قلی خان شبانه به خیمه او حمله کردند و او را کشتند.

پس از مرگ نادرشاه، بسیاری از فرزندان و خانواده او توسط عادل شاه، برادرزاده نادر کشته شدند. علی کهلی خان آنقدر حسادت کرد که نسل نادر را قطع کند که زنان باردار نادر را کشت و از بین همه آنها فقط شاهرخ میرزا، پسر بزرگ رضا کهلی میرزا، نوه نادرشاه باقی ماند. وی وارث تاج و تخت نادرشاه و نوه دختری شاه سلطان حسین صفوی بود. می گویند منظورش این بوده که روزی مردم ایران می خواستند پادشاه صفوی داشته باشند.

کمیاب؛ مردی با شمشیرهای کشیده و برهنه

چرا شمشیر نادرشاه معروف ترین شمشیر ایرانی است؟

در زمان نادرشاه افشار از شمشیرهای عربی با قوس نسبی بسیار استفاده می شد که به دلیل تنظیم مسیر برش و تعادل بین دسته و تیغ بود. شاید جالب باشد بدانید که پادشاهان در طول تاریخ چندین شمشیر مختلف داشته اند که در موقعیت های مختلف (مانند: تاج گذاری، مراسم تحلیف و …) از آنها استفاده می کرده اند، ندشاه نیز از این قاعده مستثنی نبوده و متفاوت و خاص بوده است. شمشیرهایی که داشت

چرا شمشیر نادرشاه معروف ترین شمشیر ایرانی است؟

یکی از شمشیرهای معروف نادرشاه افشار شمشیر دو سر اوست که در حال حاضر در منطقه کوهستانی کوباچین در جمهوری داغستان در منطقه قفقاز روسیه نگهداری می شود. همانطور که از تصویر آن مشخص است این شمشیر دارای دو تیغه مجزا است که بسیاری از محققین دلیل طراحی و ساخت چنین شمشیری را تاکید نادرشاه بر رفع دوگانگی و ایجاد وحدت می دانند. به عبارت دیگر می توان گفت این شمشیر نماد تقسیمی است که به دستور نادرشاه افشار انجام شد.

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که ایجاد وحدت و رفع دوگانگی چه فایده ای دارد؟ همانطور که می دانید، زمانی که نادرشاه افشار به سلطنت رسید، ایران سرزمینی پر از هرج و مرج بود تا اینکه نادرشاه افشار (که پادشاهی مقتدر بود) تصمیم به برقراری وحدت و نظم در کشور گرفت و با تلاش فراوان موفق به تحقق آن شد. آی تی. علاوه بر این، نادرشاه پادشاهی بود که توانست دوگانگی های مذهبی و عرفانی عصر صفوی را به خوبی کنترل کند و آنها را به یک وحدت مذهبی تبدیل کند.

شمشیر کمیاب کجاست؟

چرا شمشیر نادرشاه معروف ترین شمشیر ایرانی است؟

همانطور که در قسمت قبل اشاره شد، نادرشاه شمشیرهای مختلفی داشت که معروف ترین آنها در موزه ای در داغستان نگهداری می شود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این موزه در سال ۲۰۱۶ مورد سرقت قرار گرفت و بسیاری از اقلام گران قیمت آن از جمله این شمشیر به سرقت رفت. اما پس از 9 ماه، با تلاش پلیس روسیه، شمشیر از دزدان کشف و ضبط شد و از آن زمان به بعد تدابیر امنیتی در موزه کوباچین افزایش یافته است.

البته در موزه مقبره نادرشاه مشهد نیز می توانید شمشیرهای مشابهی را ببینید که در زمان این پادشاه فقید به کار رفته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا