ایران گردی

چاپارخانه میبد کجاست؟

تودی تریپا _ خدمات توریستی: در شمال یزد واقع شده و در شصت کیلومتری آن تا چشم کار می کند کویر است. مردم آن خاک را شبیه کیمیا ساختند و ظروف و ظروف سفالی ساختند که از قدیم الایام یکی از ویژگی های مهم مایبیدها به شمار می رفت.

میبد علاوه بر سفالینه های باستانی خود، پیشینه ای چند هزار ساله نیز دارد که نارین قلعه شاهد آن است. قلعه ای که قدمت آن به هزاره سوم قبل از میلاد می رسد.

این شهر در دوره اسلامی نیز شهری شلوغ بوده و در کتب تاریخی مانند حمدالله مستوفی و ​​شرف الدین علی یزدی از آن یاد شده است.

اما اوج شکوفایی این شهر به قرن هشتم برمی گردد که «محل اقامت سران آل مظفر» بوده است. اگرچه بعدها این مقر حکومتی به یزد و کرمان منتقل شد، اما میبد در تمام دوران به حیات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی خود ادامه داد، این را از آثار تاریخی به جا مانده در این شهر می توان دریافت.

وجود کاروانسرا و یخچالی مربوط به دوره صفویه، چاپارخانی از آثار قاجاریه و بافت تاریخی که دست کمی از بافت تاریخی یزد ندارد، گواه این مدعاست.

آشنایی با چاپخانه

چاپارخانه قاجاریه میبد که توسط میرزا محمدعلی یزدی ساخته شده، یکی از کمیاب ترین چاپارخانه های ایران است که هنوز زنده است و نفس می کشد.

با اینکه کارکرد خود را -که پست فعلی است- از دست داده است، اما در سال های اخیر با کمک انجمن میراث فرهنگی مرمت شده است.

چاپارخانه میبد کجاست؟

برنامه تبدیل این بنا به موزه پست بود که انجام شد و اکنون به عنوان امانت در اختیار اداره پست استان یزد قرار گرفته است.

در بافت تاریخی میبد، در کنار کاروانسرای عباسیان، یخچال و برج کبوتر، چاپارخانه ای قرار دارد که در گذشته در زمان قاجار وظیفه حمل مرسولات دولتی و احکام دادگاه از پایتخت به شهرهای دیگر را بر عهده داشت. و برگشت.

برای حفاظت از این مکان که پیام های حکومتی و دستورات شاه و وزیر به آن سپرده شده بود، برج و بارویی ساختند که به عنوان دژ، دژ و پاسگاه دیده بانی برای حفاظت و حفاظت از ساکنان و اهالی عمل می کرد. محموله رسید

معماری این بنا مانند اکثر بناهای کویری تماماً از خشت و گل ساخته شده است و فقط در سردر، پشت بام و پایه دیوار داخل حیاط از آجر استفاده شده است.

این بنا دارای حیاط مرکزی، محوطه ای باز است که اطراف آن را آخور احاطه کرده است و در پشت آخور اصطبل هایی برای پرورش اسب تعبیه شده است. همچنین دارای دو محوطه است که شامل استراحتگاهی برای گاوها، دامداران، رئیس و نگهبانان آنها می باشد.
ماکت اصلی این چاپخانه را با همان سبک و سیاق قجری می توانید در یکی از اتاق های این بنا که به موزه تبدیل شده است مشاهده کنید.

علاوه بر این نسخه، این موزه در واقع تاریخچه پست و تلگراف ایران را از سال‌ها پیش به نمایش می‌گذارد. از ماکت اسب هایی که نگه داشته اند تا تمبرهای قدیمی، اسناد و عکس های به جا مانده از گذشته تا دستگاه های تلگراف و تلفن قدیمی دیده می شود.

در ایران باستان از اسب‌های تیزرو برای ارسال نامه‌ها و کالاها در سریع‌ترین زمان ممکن استفاده می‌کردند، این اسب‌ها مسافت زیادی را طی می‌کردند و در این اصطبل با اسب‌های جدید مبادله می‌شدند. به همین دلیل بود که در میانه راه چاپگرها ساختند.

تاریخچه این چاپخانه ها به دوره هخامنشیان در ایران برمی گردد و قرن ها ادامه داشت تا اینکه نامه ها به سبک جدیدی وارد زندگی اجتماعی ایران شد. از آن پس این چاپخانه ها به اثری تاریخی تبدیل شدند که بازدید از آن ما را با تاریخ، معماری و هنر نیاکانمان آشنا می کند.

چاپارخانه میبد کجاست؟

محل چاپخانه

میبد در شمال یزد قرار دارد و از شرق و شمال به اردکان و از جنوب و غرب به شهر صدوک می رسد. اگر از تهران به میبد رانندگی کنیم بدون توقف 6 ساعت طول می کشد. البته مسیر کویری باعث می شود حداقل یک بار در نزدیکی کاشان توقف کنیم و کمی نفس بکشیم.

قطارهای تهران به کرمان و بندرعباس نیز در این شهر توقف دارند. همچنین از قم، کاشان، اصفهان و کرمان راه آهن وجود دارد.

اگر با اتوبوس به میبد برویم باید در ترمینال شهر در بلوار مدرس پیاده شویم. اتوبوس های تهران به میبد از میدان آزادی حرکت می کنند.

برای سفر هوایی ابتدا باید از هر شهری که هستیم به یزد برویم و سپس در فرودگاه شهید صدوقی با تاکسی مسافت 56 کیلومتری میبد را طی کنیم.

چاپخانه میبد یکی از مراکز مهم پستی و چاپی قدیمی این شهر است. قدمت چاپارخانه میبد به دوره قاجاریه می رسد. این کاروانسرا در مسیر جاده باستانی ری – کرمان و در کنار کاروانسرای میبد قرار دارد.

ساختمان این بنا به شکل دژ یا قلعه ساخته شده است. دلیل این امر این است که این چاپخانه محلی برای نگهداری امانت ها، نامه ها و پیام های مهم دولتی بوده است. محل های ویژه ای برای رئیس اردوگاه، پیک ها، نگهبانان و مکان هایی برای نگهداری اسب ها در نظر گرفته شده است.

در حال حاضر این بنا برای تبدیل شدن به موزه پست به اداره کل پست استان یزد واگذار شده است.

  • نشانی: میبد، بلوار قاضی میرحسین، جنب کاروانسرای شاه عباسی

چاپارخانه میبد کجاست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا