ایران گردی

پیشینه تاریخی + ساعت بازدید از قلعه فلک الافلاک

تودی تریپ: حتی اگر چیزی در مورد لرستان نمی دانید، احتمالاً نام فلک الفلک را شنیده اید.

این قلعه بارزترین نماد شهر است که از دوران ساسانیان حفظ شده است.

موقعیت آن بر روی تپه مشرف به خرم آباد است و به همین دلیل تقریباً از هر نقطه شهر قابل مشاهده است.

این قلعه اسرارآمیز از زمان ساسانیان تا قاجار مورد استفاده حاکمان مختلف بوده و اتفاقاً حداقل سه یا چهار بار نام خود را تغییر داده است.

کاربری برج تا دوره قاجار به عنوان مرکز فرماندهی یا اقامتگاه حاکمان بوده است. اما در حال حاضر یکی از جاذبه های گردشگری خرم آباد محسوب می شود.

معماری قلعه فلک الافلاک به صورت پلانی هشت ضلعی نامتقارن با نقش مستطیل شکل است.

مساحت آن 3500 متر، دو حیاط و دوازده برج است و در تزئینات آن از آجرکاری، روکش کاری و گچ استفاده شده است. در این مجموعه تاریخی یک موزه ارزشمند مردم شناسی نیز وجود دارد که می توانید از آن بازدید کنید.

در این موزه آثار جالبی از آداب و رسوم مردم لرستان تا اشیایی از دوره هخامنشی به نمایش گذاشته شده است.

قلعه فلک الافلاک در چه سالی ساخته شد؟

این قلعه در زمان قاجار و در زمان فتحعلی شاه بازسازی شد. در زمان های قدیم و در زمان حکومت ساسانیان، قلعه فلک الافلق یا قلعه شاپورهشات اهمیت زیادی داشت و اسرای رومی در آن زندانی می شدند.

پیشینه تاریخی + زمان بازدید از قلعه فلک الافلق

در قرن چهارم هجری، مقر حسنویه (حاکم لرستان) و گنجور در زمان آل بویه شد. سپس خزانه خاندان بدر و مقر حکومت حکام لرستان شد. در زمان پهلوی به عنوان پادگان نظامی و زندان سیاسی مورد استفاده قرار می گرفت.

سرانجام در سال 1349 قلعه خرم آباد در آثار ملی ایران به ثبت رسید و چند سال بعد به موزه تبدیل شد که امروزه آثار ارزشمند زیادی در آن نگهداری می شود. در سال های اخیر با مرمت نمای بیرونی و داخلی قلعه، موزه های باستان شناسی، مردم شناسی، آزمایشگاه مرمت اشیاء، مرکز فروش محصولات فرهنگی و چایخانه سنتی در این مجموعه فرهنگی تاریخی ایجاد شده است. .

زمانی که اسکندر مقدونی به ایران حمله کرد، فرمانروایان آن زمان تصمیم گرفتند اشیای ارزشمند طلا و نقره را در آن پنهان کنند و از دست اسکندر در امان نگه دارند.

پس از گذشت دو هزار سال، آثار باستانی به طور اتفاقی توسط سارقان به سرقت رفت! پیدا شد، برخی از این اشیا مرمت شد و امروزه در موزه قلعه نگهداری می شود.

آزمایشگاه مجهزی برای مرمت اشیاء باستانی در داخل قلعه خرم آباد ساخته شده است و در کنار آن کتابخانه ای از کتب نفیس وجود دارد.

زمان بازدید از قلعه فلک الفلک

بهتر است قبل از حرکت اطلاع رسانی شود که قلعه فلک الافلاک در طول سال شامل تعطیلات روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی، 21 رمضان از شهادت امام علی، 28 صفر از رحلت پیامبر اکرم (ص)، 14 خرداد از تاریخ رحلت امام خمینی و 25 شوال شهادت امام جعفر صادق. موزه نیز هر دوشنبه تعطیل است.

برای بازدید از قلعه فلک الافلاک می توانید در تمام روزهای سال به جز روزهای تعطیل ذکر شده از ساعت 9 صبح تا 20:30 شب بازدید کنید و با پرداخت ورودیه از این همه زیبایی لذت ببرید.

پیشینه تاریخی + زمان بازدید از قلعه فلک الافلق

معماری منحصر به فرد قلعه فلک الافلق برای همگان شناخته شده است، مصالح به کار رفته در ساخت این قلعه سنگ، آجر قرمز و بزرگ، خشت، گچ و ملات آهک است. خرم آباد شهری با آب و هوای مطبوع با بارندگی های شدید است، اما ارگ فلاکولافلاک دارای سیستم خشک کن است زیرا با مصالحی مانند سنگ و چوب ساخته شده و در برابر رطوبت آسیب پذیر است. بلندترین نقطه شهر خرم آباد طوری ساخته شده است که باد به داخل بنا نفوذ کرده و پایه های قلعه را خشک نگه می دارد. ورودی قلعه در برج جنوب غربی به عرض 10 متر و ارتفاع 3 متر قرار دارد.

اگرچه این قلعه چندین بار مرمت شده است، اما عمده ترین تغییرات در دوره صفویه و قاجاریه ایجاد شده است. در نهایت آخرین بازسازی در سال 2009 انجام شد که به دلیل زیبایی معماری قلعه فلک الافلاک بسیاری از کارشناسان آن را شاهکار مهندسی و معماری جهان می نامند.

وقتی وارد قلعه فلک الافلاک می شوید باید از چند پله بالا بروید، ابتدا حیاط قلعه را می بینید که چاه معروف فلک الافلاک در مقابل شما قرار دارد.

در داخل قلعه چهار تالار بزرگ، دو حیاط، چند تالار کوچک، اتاق و دروازه ساخته شده بود. دو حیاط در این قلعه توسط چهار برج احاطه شده است. دو تا از این برج ها در شمال و شمال غربی و دو برج دیگر در جنوب غربی و جنوب قرار دارند. حیاط دوم نیز مانند حیاط اول از تالارهای بزرگی تشکیل شده است که به یکدیگر متصل شده و این قسمت به موزه تبدیل شده است.

پیشینه تاریخی + زمان بازدید از قلعه فلک الافلق

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا