ایران گردی

پیست اسکی دنا؛ جاذبه‌ای مهیج در یاسوج

تودی تریپ – خدمات مسافرتی: پیست اسکی یاسوج که به کاکان یا دنا نیز معروف است در دامنه رشته کوه زاگرس و در شرق قله دنا در ارتفاع ۲۶۰۰ متری قرار دارد و یکی از مکان های معروف یاسوج است. پیست اسکی کاکان یاسوج اولین پیست اسکی مجهز به سوخت گاز در کشور است و از آنجایی که نزدیک ترین پیست اسکی به استان های گرم کشور است، یکی از دوستانه ترین پیست های زمستانی جنوب کشور به شمار می رود.

آشنایی با پیست اسکی دنا

پیست اسکی یاسوج که به کاکان یا دنا نیز معروف است، در دامنه رشته کوه زاگرس و در شرق کوه دنا در ارتفاع ۲۶۰۰ متری قرار دارد و یکی از مکان های دیدنی یاسوج است. این پیست در 18 کیلومتری شهر یاسوج، 7 کیلومتری روستای کاکان (روستای عباس علیخانی) و در جنوب منطقه دیدنی و زیبای آب نهر واقع شده است.

پیست اسکی یاسوج یکی از جاذبه های گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد است. بنابراین اگر می خواهید از نیمه شمالی کشور به پیست بروید، باید به اراک برسید، سپس از خرم آباد، پلدختر، اندیمشک، دزفول، شوشتر، مسجد سلیمان و ایذه عبور کنید تا در نهایت به جاده یاسوج برسید.

پیست اسکی دنا;  جاذبه ای هیجان انگیز در یاسوج

اگر از اصفهان و اطراف آن به یاسوج می روید باید شیراز را نشان دهید و از آنجا به سمت یاسوج حرکت کنید. این پیست به راحتی قابل دسترسی است و در جاده اصلی یاسوج – اقلیدس قرار دارد.

پیست اسکی کاکان با طول مفید 600 متر و عرض 150 متر، پنج تا شش ماه از سال – از اوایل زمستان تا اوایل بهار – پوشیده از برف است و گاهی عمق برف به سه متر می رسد. با آب شدن برف در فصول گرم، منطقه پیست پوشیده از لاله است، به خصوص در اردیبهشت و خرداد. با این حال، این منطقه در فصول سرد سال تقاضای بیشتری دارد.

در سال 1373 که یک دستگاه بالابر در آنجا نصب شد، در واقع مسیر کشف شد. تا سال 2004، علاقه مندان از همین دستگاه استفاده می کردند تا اینکه دو یدک اسکی دیگر اضافه شد. اکنون یک بالابر برای مبتدیان و 2 بالابر برای اسکی بازان حرفه ای دارد. آسانسورها از نوع دال هستند. صفحه ای گرد است که اسکی باز بین پاهای خود قرار می دهد و به بالای پیست می کشد.

تجربه حضور در پیست اسکی دنا

این پیست با ۳ تله اسکی، رستوران و اقامتگاه پذیرای علاقه مندان و گردشگران است. پیست اسکی کاکان به عنوان یکی از زیباترین پیست های اسکی کشور شناخته می شود که در سال ۱۳۷۳ با نصب بالابر افتتاح شد.

پیست اسکی دنا;  جاذبه ای هیجان انگیز در یاسوج

تا سال 2004، سه تله اسکی به امکانات این پیست اضافه شد که 1 دستگاه برای مبتدیان و 2 دستگاه برای اسکی بازان حرفه ای بود. برف روب یا پیستکوب برای وی خریداری شد و تله کابین آبشار یاسوج به پیست اسکی کاکان متصل می شود.

چندین مربی محلی با تجربه نیز برای آموزش در دسترس هستند و اگر تجهیزات اسکی ندارید، می توانید آن را استخدام کنید. البته همه آنجا اسکی نخواهند کرد، برخی خطر و هیجان تیوپ سواری را به تجهیزات گران قیمت اسکی و سرسره کنار تیوپ ترجیح می دهند. جشنواره ساخت آدم برفی از دیگر برنامه هایی است که گاهی در کنار پیست دیده می شود.

علاقه مندان به ورزش اسکی می توانند از ابتدای دی ماه تا پایان اسفند از این پیست اسکی استفاده کنند. این پیست اسکی در فصل زمستان به دلیل قرار گرفتن در ارتفاعات دانا و همجواری با استان های گرم جنوبی کشور به یکی از مکان های صمیمی برای گردشگران تبدیل می شود و در تعطیلات مقصد اصفهانی های فارس است. و استان های خوزستان برای اسکی به یاسوج می آیند و از تله اسکی استفاده می کنند.

پیست اسکی دنا;  جاذبه ای هیجان انگیز در یاسوج

منطقه فاقد پارکینگ است (پارکینگ مشکی وجود دارد که کافی نیست)، حصار کشی، امکانات بالابر به روز رسانی، کمپ تفریحی و رفاهی و از همه مهمتر مسیر باید ایمن شود کمبود امکانات باعث شد بسیاری از علاقمندان به پیست کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری ها پیست کاکان را ترجیح دهند.

مشخصات آهنگ

  • ارتفاع 2600 متر
  • طول مفید پیست 600 متر است
  • عرض مفید مسیر 1500 متر است
  • نوع دستگاه بالابر: یدک کش اسکی
  • امکانات: خوابگاه و رستوران
  • فصل برف: از ابتدای ژانویه تا پایان مارس
  • حداکثر عمق برف: 3.5 متر

این پیست در 18 کیلومتری شهر یاسوج، 7 کیلومتری روستای کاکان (روستای عباس علیخانی) و در جنوب منطقه دیدنی و زیبای آب نهر واقع شده است.

اگر می خواهید از نیمه شمالی کشور به پیست بروید باید به اراک برسید سپس از خرم آباد، پلدختر، اندیمشک، دزفول، شوشتر، مسجد سلیمان و ایذه عبور کنید تا در جاده یاسوج قرار بگیرید. اگر از اصفهان و اطراف آن به یاسوج می روید باید شیراز را نشان دهید و از آنجا به سمت یاسوج حرکت کنید.

پیست اسکی دنا;  جاذبه ای هیجان انگیز در یاسوج

این پیست به راحتی قابل دسترسی است و در جاده اصلی یاسوج – اقلیدس قرار دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا