ایران گردی

پل مارنان؛ شاهکار دوره‌ای نامعلوم در اصفهان

تودی تریپ: مارنان یکی از پل های تاریخی زاینده رود است که تاریخ دقیق آن مشخص نیست. ساخت این پل را به دوره های مختلف نسبت می دهند، اما طبق شواهد، پل مارنان همزمان با پل شهرستان (یکی دیگر از پل های دیدنی اصفهان) وجود داشته و راه ارتباطی روستاهای دو طرف زاینده بوده است. رودخانه.

نام اصلی این پل ماربین است که از کلمه مهرابین گرفته شده است. علت این نام گذاری به قرن ها قبل از ظهور زرتشت برمی گردد، زمانی که مردم پیرو آیین مهرپرستی بودند و معبد مهرپرستان از تمام روستاهای اطراف به چشم می خورد. به همین دلیل نام منطقه را مهربین گذاشتند. پس از ساختن پل و تغییر نام آن به زبان ساسانی، نام ماربین را برای آن برگزیدند و به مرور زمان این نام به مارنان تغییر یافت. البته نام‌های دیگری نیز برای این پل وجود دارد که از آن جمله می‌توان به سرفراز، ماربانان و مدنان اشاره کرد.

نقش پل در اصفهان

در رابطه با شهرهایی که به رودخانه متصل بودند و نقش رودخانه در زندگی آنها نقش مهمی داشت، از پل یاد شده است.

پل مارنان؛  شاهکاری از دوره ای ناشناخته در اصفهان

اصفهان شهری در حاشیه زاینده رود همراه با موقعیت خاص خود در منطقه ای پر تردد، از قدیم الایام نقش مهمی در ارتباط با رودخانه در جهت سازه های مختلط با پل داشته است.

شکل ظاهری پل ها شبیه کاروانسراهای دوران صفویه است و به ویژه با توجه به قسمت شاهانه پل و ابتدا و انتهای جهان، دو قسمت رودخانه بر این شباهت افزوده است.

ب- اندازه پل ها به اندازه پل های رنسانس اروپایی (فلورانس-ونیز) است که در ارتباط با مردم ساخته می شد – به شکل آلاچیق هایی مانند فروش تفریحی، چایخانه و … که پل های دوره صفویه می توانسته باشد. در آن جهت تقلید کردند، اما علت وضعیت سوق الجیشی که یافت، شاه عباس را از این تفکر منصرف کرد.

پل مارنان؛  شاهکاری از دوره ای ناشناخته در اصفهان

پل مارنان، زیبا و دیدنی

این پل واسطه بین کرانه های شمالی و جنوبی رودخانه در غربی ترین قسمت شهر اصفهان بود. شکل فعلی این پل با نمای ساختمان مربوط به دوران صفویه تغییر اساسی نکرده است، اما بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

این پل در ابتدا ماربین نامیده می شد که برگردان «مربین» از فرهنگ اوستایی است و در طول قرن پانزدهم تاریخ اسلامی ایران پیوسته به همین نام شناخته می شد و در غربی ترین نقطه شهر اصفهان قرار داشت. .

پل مذکور اکنون هفده دهانه دارد ولی در گذشته بیش از هفده دهانه داشته که اکنون بسته شده است.

مارنان در اصل همان ماربین بوده و خود ماربین در فرهنگ اوستایی از مهربین گرفته شده و در دوره ساسانیان به ماربین تغییر یافته است. شاید دلیل نامگذاری آنها به نام مرپژ این باشد که رودخانه زاینده رود در حدود 25 کیلومتری اصفهان است.

در زمان شاه سلیمان صفوی (1072-1045 هجری قمری) مردی ثروتمند به نام سرفراز آن را تعمیر کرد و سپس به دستور شاه سلیمان آن را «سرفراز» نامیدند.

پل مارنان؛  شاهکاری از دوره ای ناشناخته در اصفهان

اما زمانی که شاه سلیمان جای خود را به پسرش شاه سلطان حسین (۱۰۷۲-۱۱۰۱ ه. از رودخانه گذشتند و به شاه سلطان حسین رسیدند.

پل مارنان در طول تاریخ مرمت های زیادی را پشت سر گذاشته است اما هیچ گاه شکل خود را از دست نداده و همچنان با همان ظاهر قدیمی میهمان اصفهانی هاست اما به دلیل تردد مردم از این پل روز به روز بیشتر می شود. هر روز فرسوده شده و نیاز به تعمیر اساسی دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا