ایران گردی

پل سفید؛ پلی با معماری منحصربه فرد در اهواز

تودی تریپ: اهواز شهر گرمی است. در تابستان دمای هوا به 50 درجه سانتیگراد می رسد. من سایه ها را دوست ندارم و شب ها خیلی خنک نیستند. در زمستان کوتاه خود، هوا تا پنج درجه بالای صفر خنک می شود.

تیر و مرداد گرم ترین و دی و بهمن سردترین ماه های سال در اهواز هستند. شاید به همین دلیل است که مردم خونگرم و مهمان نواز هستند و سفر به خوزستان برای هر گردشگری تجربه ای خوشایند و فراموش نشدنی است.

در میان طیف وسیع جاذبه های اهواز، پل های آن جایگاه خود را دارند. این شهر با 10 پل به شهر پل ها نیز معروف است. یکی از معروف ترین پل های اهواز پل سفید نام دارد. این پل که لقب اولین پل معلق ایران را یدک می کشد، نامی آشنا برای اهالی است و از دیدنی های جذاب شهر به شمار می رود.

معرفی پل سفید اهواز

رودخانه کارون از قلب اهواز می گذرد. رودخانه ای که بزرگترین و پرآب ترین رود کشور و تنها رودخانه قابل کشتیرانی ایران است.

پل سفید؛  پل با معماری بی نظیر در اهواز

تمدن های بزرگی در کناره های این رودخانه شکل گرفت. سال ها از زمان استفاده از کارون برای حمل و نقل می گذرد. کارون از کوه های بختیاری سرچشمه می گیرد و آب آشامیدنی شهر را تامین می کند.

رودخانه کارون اهواز را به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم کرده است. بخش هایی که با استفاده از پل به یکدیگر متصل می شوند. یکی از معروف ترین آنها پل سفید است. این پل اولین پل معلق ایران است و در دوره رضاشاه پهلوی ساخته شده است. نام های دیگر پل سفید شامل پل هلالی و پل معلق است. این پل در سال ۱۳۷۸ با شماره ۲۴۹۳ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در گذشته پل سفید برای عابران پیاده، کامیون ها و اتومبیل ها مورد استفاده قرار می گرفت. مدتی است که از این پل برای عبور و مرور مردم و خودروها در یک جهت استفاده می شود.

معماری پل سفید اهواز

پل سفید اهواز کاملا فلزی و بر روی پایه بتنی قرار گرفته است. طول پل 20501 متر، عرض آن 8.9 متر و ارتفاع آن 13 متر است. پل سفید دارای دو طاق بتنی 12 و 20 متری و دارای دو پیاده رو است.

پل سفید؛  پل با معماری بی نظیر در اهواز

دو بخش بزرگ به طول های 136 و 130 متر، سه بخش میانی 49 متری و دو بخش جانبی 12 و 20 متری وجود دارد. تمام قسمت های پل سفید با پیچ و مهره به هم متصل شده اند.

طرح پروژه

پروژه ساخت پل سفید اهواز از سال 1312 شروع شد و در آن زمان تنها پلی که بر روی رودخانه کارون ساخته شد، پل فلزی راه آهن بود که به پل سیاه معروف بود. این پل خط راه آهن سراسری را به بندر امام خمینی (بندر شاپور آن زمان) متصل می کند. در 27 خرداد 1312 قرارداد ساخت پل سفید اهواز بین میرزا علی خان منصور وزیر راه و خیابان های ایران و اسکار لیندال نماینده شرکت سوئدی Sonskaenter Pernadakti Polakt منعقد شد. هزینه ساخت پل معلق پنج میلیون و 780 هزار ریال برآورد شده است که توسط بانک ملی ایران پرداخت شده است. مصالح و ملزومات ساخت پل پس از تایید رسمی سفارت ایران در استکهلم توسط شرکت سنتاب در اختیار سوئد قرار گرفت.

از آغاز تا انتها

در اوایل مهر 1313 محل پل کارون مشخص شد. یک مهندس آلمانی و همسرش مسئولیت اجرایی ساخت این پل را بر عهده گرفتند.

پل سفید؛  پل با معماری بی نظیر در اهواز

تا تیرماه 1314 ساخت پایه های پل معلق به پایان رسید. کار به خوبی پیش می رفت تا اینکه زمان نصب نیمه دوم پل فرا رسید. انگلیسی ها که در آن زمان در شرکت نفت کار می کردند، ابزاری را در اختیار پل ساز قرار دادند که برای نصب طاق های پل استفاده می شد.

در این مرحله از کار بود که انگلیسی ها جرثقیل و تجهیزات را بازیابی کردند. شرایط به گونه ای است که مهندس آلمانی به دلیل ناراحتی پل نیمه کاره از بین می رود.

از آن استفاده کنید

خوشبختانه همسرش ناامید نشد و ساخت پل را ادامه داد. او همچنین با ابزار اولیه ای که در آن زمان در اختیار داشت و با استفاده از زمان کمی به جای جرثقیل، طاق دوم را روی چهارچوب پل نصب کرد. بنابراین پل معلق آماده بهره برداری شد. خوب است از سرنوشت کنونی همسر مهندس اطلاعی داشته باشیم.

اولین تست

آزمایش پل چهار ساعت و نیم به طول انجامید و سرانجام پس از 10 روز و نیم در 30 شهریور 1315 با بیش از هفت ماه تاخیر با بیست و چهار ماه ضمانت نامه به منطقه راه آهن جنوب تحویل داده شد. و عمر مفید پنجاه سال.

پل سفید؛  پل با معماری بی نظیر در اهواز

سپس در 24 آبان 1315 افتتاح شد و شرایط زیر برای آن فراهم شد:

در هنگام عبور از پل، بیش از یک ماشین نباید حرکت کند.

چندین جرثقیل را یکی پس از دیگری روی پل حرکت ندهید.

حداکثر سرعت ماشین روی پل پنج کیلومتر در ساعت است.

بهبود

از آنجایی که عمر عملیاتی پل 50 سال است، در سال 1388 مرمت پل معلق در دستور کار قرار گرفت. جوشکاری اتصالات و قطعات فرسوده، بتن ریزی، کف سازی، سندبلاست، نرده سازی و رنگ آمیزی پل از جمله برنامه های سازمان زیباسازی شهرداری اهواز بود. پل معلق در سال ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

منبع: کجارو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا