ایران گردی

پلی با قدمت ۱۷۰۰ سال در دزفول

تودی تریپ: پل قدیم دزفول تقریباً 1700 سال قدمت دارد و قدیمی ترین پل جهان است که هنوز برای تردد استفاده می شود یا دارای 17 پایه، 14 چشمه طاق بزرگ و 13 چشمه طاق کوچک است. از انواع مصالح به کار رفته در این بنا می توان به ماسه، سنگ، قلوه سنگ، آجر و ملات ساروج اشاره کرد.

ویژگی مهم پل تاریخی دزفول

یکی از نکات فنی بسیار جالب در این سازه وجود دسته های سربی و فولادی برای اتصال سنگ های اصلی و بستر رودخانه است. پل دارفول قبل از ساخت دهانه فلزی ساخته شده توسط انگلیسی ها در سال 1316 هجری قمری دارای چهل و دو چشمه قوسی کوچک و بزرگ بود.

این سد مانند بسیاری از سدهای خوزستان در سال 260 پس از شکست والرین امپراتور روم و سپاهیانش توسط شاپور اول ساسانی با طراحی و نظارت مهندسان ایرانی و تلاش اسرای رومی برای جبران خسارات وارده ایجاد شد. به شهرهای مرزی وارد شد.

پل 1700 ساله دزفول

این پل که دو ناحیه غربی و شرقی دزفول را به هم متصل می کند و در واقع رابط بین دزفول و اندیمشک است، بر روی پایه های پل قدیمی ساسانی ساخته شده است. و در زمان آزاددالله دیلمی، صفویه و قاجاریه تعمیر و مرمت شد.

دزفول یکی از شهرهای استان خوزستان است که به دلیل وجود مرکبات و رودخانه فراوان دز شهرت دارد. اما آثار تاریخی دزفول را نمی توان نادیده گرفت، آثار شاخصی چون آب نماها، قمشس، آرامگاه یعقوب لیث صفری، خانه تیزنو و پل تاریخی.

پل قدیم دزفول یکی از ارزشمندترین آثار تاریخی استان خوزستان است و قدمتی حدود 1800 سال دارد. این گذرگاه به پل ساسانی نیز معروف است زیرا در زمان ساسانیان شاپور اول ساخته شده است. دزفول را دزپل می‌نامیدند و به قلعه‌ای اطلاق می‌شد که در نزدیکی این پل ساخته شده بود.

پل ساسانی پس از شکست جنگجویان رومی و ارتش اسیر شده رومی ساخته شد. به همین دلیل به آن پل رومی نیز می گویند. در آن زمان پل رومی یوندی شاپور و بین النهرین را به هم متصل می کرد.

پل 1700 ساله دزفول

قدمت پل قدیمی دزفول 1700 سال است

اینجا یکی از قدیمی ترین پل های آجری جهان است که هنوز پابرجاست. البته آسفالت و تقاطع فعلی بر روی پی های قدیمی ساخته شده است و مرمت های انجام شده در زمان های مختلف ساختار اولیه را تغییر داده است.

تا سال 2009 خودروها از روی پل عبور می کردند، اما چند سالی است که تنها امکان عبور پیاده روی آن وجود دارد.

پل ساسانی با وجود مقاومت چندین ساله اش، معماری چشمگیری دارد. 17 پی، 14 چشمه طاق بزرگ و 13 چشمه طاق کوچک این پل را تشکیل داده است. یکی از دلایل ماندگاری آن، بست های سربی و فولادی است که در زمان خود کمیاب بودند.

می توان ساعت ها در کنار رودخانه دس نشست و به صدای آب گوش داد و به این سازه آجری گرانبها نگاه کرد. برای رسیدن به خانه تیزنو که یکی از خانه های تاریخی دزفول محسوب می شود، می توانید از پل قدیمی پیاده روی کنید. کمتر از ده دقیقه با ماشین از ورودی پل خیابان ساحلی تا ساحل علی کلی فاصله دارد، مکانی محبوب برای مردم محلی و گردشگران با خاطرات خوش پیک نیک و شنا.

پل 1700 ساله دزفول

بین پل ساسانی و پل جدید دزفول آسیاب های آبی وجود دارد. این آسیاب ها که شباهت زیادی به آبشار شوشتر دارند در سیل آوریل 2018 آسیب دیدند و قدمت این آسیاب ها مانند پل رومی به دوره ساسانی می رسد و همچنان چشمگیر هستند.

استان خوزستان، دزفول مناطق غربی و شرقی دزفول را به هم متصل می کند و در واقع رابط بین دزفول و اندیمشک است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا