ایران گردی

پر نقش‌ترین کلیسا ایران در ماکو

تودی تریپ: کلیسای ماکو، کلیسای تادئوس مقدس یا کلیسای تاتاووس که به عنوان اولین کلیسای جهان مسیحیت شناخته می شود، یکی از مکان های دیدنی و مذهبی آذربایجان غربی است که در 20 کیلومتری چالدران به همراه دو کلیسای «زور» واقع شده است. زور و سن استپانوس یکی از میراث جهانی ایران به شمار می روند.

درباره کلیسای ماکو

کلیسای کارا یکی از زیباترین و دیدنی ترین کلیساهای ارامنه ایران است که به عنوان اولین کلیسای جهان مسیحیت شناخته می شود. این کلیسای مقبره Tataeus; این بنا توسط یکی از حواریون حضرت عیسی مسیح (علیه السلام) ساخته شده است و تاریخ ساخت آن طبق اسناد موجود به پس از شهادت سنت تاتئوس توسط جانشین پادشاه ارمنستان می رسد.

این کلیسا در قلب شهرها و روستاهای ترک و مسلمان نشین قرار دارد و گردهمایی سالانه مسیحیان برای انجام مراسم مذهبی با استقبال چشمگیر شیعیان منطقه همراه بوده و برخی از مردم منطقه نیز پذیرای مسافران این مسیحی هستند. دین این بنای تاریخی و مذهبی به دلیل معماری منحصر به فرد خود در جولای 2007 در سی و دومین نشست میراث جهانی یونسکو در کبک کانادا به همراه دو کلیسای سن استپانوس و زور زور در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

مهمترین کلیسای ایران در ماکو

تاریخچه کلیسای کارا

تاتائوس یکی از حواریون عیسی مسیح بود که در حدود سال ۴۰ میلادی به دعوت آبکار پادشاه ارمنستان برای تبلیغ مسیحیت به این سرزمین سفر کرد. پس از مرگ آبکار شخصی به نام سندروک به سلطنت رسید. او و دخترش که «سنداخت» نام داشت، دین مسیح را پذیرفتند. اما اندکی بعد سندروک این دین را ترک کرد و به مخالفت با تاتعی پرداخت. در سال 66 هجری قمری، تادئوس قدیس به همراه ساندخت و چند تن دیگر از معتقدان به مسیحیت به دستور آن پادشاه دستگیر و پس از شکنجه کشته شدند و تادئوس مقدس در محل فعلی دیر به خاک سپرده شد. بعدها بر روی قبر او کلیسای کوچکی ساخته شد و در قرن هفتم میلادی این کلیسا به کلیسای بزرگ تبدیل شد.

داستان دیگر پیرامون این داستان این است که تاتئوس زمانی که به ارمنستان آمد برای پیروان خود کلیسا ساخت و هنگامی که به دست ساندروک کشته شد در محراب آن کلیسا به خاک سپرده شد. دختر پادشاه نیز در نزدیکی این کلیسا به خاک سپرده شده است و قبر وی در نزدیکی این کلیسا قرار دارد.

مهمترین کلیسای ایران در ماکو

فرقه کلیسا

کلیسای سنت تادئوس که نام دیگر کلیسای کارا است در ارمنی «سورب تادئوسی وانک» نامیده می شود که در بین ارامنه این کلیسا با نام تادئوس مقدس شناخته می شود و مورخان از قرن هشتم به بعد به آن اشاره می کنند. آثار آنها به عنوان کلیسای کارا. اعتقاد بر این است که استفاده از کلمه «قارا» برای این کلیسا که در زبان ترکی به معنای سیاه است، به دلیل استفاده از سنگ سیاه در ساختمان آن است. اگرچه زبان مردم آذربایجان قبل از نفوذ زبان ترکی آذری (زبان باستانی آذربایجان) بوده و قطعاً در دوره های قبل از قرن هشتم هجری قمری، کلیسای ططاووس نام دیگری داشته است.

در گویش های تاتی و خرزان که از زبان آذری هستند، کلمه «کله» یا «کالا» به معنای «بزرگ» است. کارا در زبان ترکی آذر به معنی بزرگ است و I تغییر یافته کلمه «کلان» است. بنابراین کلیسای کارا در اصل «کلیسای کارا» یا «کلیسای کالا» بوده است.

مهمترین کلیسای ایران در ماکو

همانطور که ارامنه از قدیم الایام مجموعه فرهنگی، هنری، ادبی و مذهبی را «وانک» نامیده اند، وانک تاتوووس نیز مانند دیگر وانک های ارمنی محل اجتماع دانشجویان، خوشنویسان، خوشنویسان، فیلسوفان، مورخان و دانشمندان و کتابخانه وانک بوده است. آنها نیز به کار می بردند و کلمه وانک کاملاً با معنای نام آذری کلیسا «کارا» مطابقت دارد. در حال حاضر نیز این کلیسا به «کلیسای کارا» یا «کلیسای کارا» معروف است.

معماری کلیسا

کارا کسیلا معماری زیبا و چشم نوازی دارد و در میان کلیساهای ایران شهرت دارد و ویژگی های منحصر به فردی دارد. یکی از مهم ترین ویژگی های قره کلا تزیین این اثر باستانی با داستان هایی از شاهنامه است که زیبایی خاصی به این اثر بخشیده است. تکنیک و حجم این کلیسا به نوبه خود یکی از کمیاب ترین هنرهای زیبا است. نقش برجسته‌های کلیسا فوق‌العاده زیبا، ظریف، مناسب و با مضامین مرتبط است که توسط هنرمندان ماهر، مجرب و ماهر اجرا شده است. مساحت این کلیسا 6285 متر مربع است که با دیوارهای بلند و برج ها و استحکامات احاطه شده است و شباهت زیادی به کلیسای اچمیادزین ارمنستان دارد.

مهمترین کلیسای ایران در ماکو

این کلیسا دارای دو قسمت است که قسمت قدیمی با سنگ های سیاه و تراشیده و قسمت جدید با سنگ های سفید ساخته شده و با دو گنبد زیبا به ابعاد 24 و 18 متر تزئین شده است. در اطراف این مکان 44 باب دیر وجود دارد.

کلیسای جامع سنت تاتاووس شامل مجموعه ای از فضاهای جانبی شامل دو حیاط شرقی و غربی و 47 اتاق است که متعلق به راهبان، دانشجویان، محققان و نویسندگان، نگهبانان کلیسا و کتابخانه آن است. علاوه بر این، زیرزمین کوچکی در زیر اتاق ها و فضاهای کوچکی مانند سفره خانه، آشپزخانه، آسیاب، انبار شراب، سرداب نگهداری مواد غذایی و فضاهای دیگر در حیاط ضلع غربی وجود دارد.

اگر به مقطع کلیسای Tatavos نگاه کنید، کل ساختمان به صورت یک ساختمان دیده می شود. این کلیسا برخلاف معابد اولیه ارمنی که مربع شکل هستند، مستطیل شکل است. قسمت شرقی آن با سنگ سیاه ساخته شده و تنها قسمتی است که از زلزله سال 1391 حفظ شده و شامل محراب و اتاق های جانبی و فضای جلوی محراب و گنبد کوچکی است.

مهمترین کلیسای ایران در ماکو

نمای بیرونی کلیسای ماکو دارای طرح های معماری جالب و زیبایی از جمله نقش گل و درختچه، تصاویر انسان، شکل حیوانات و نقوش حاوی وقایع تخیلی است. با توجه به ویژگی های معماری این بنای تاریخی، وجود دیوارهای دفاعی در اطراف کلیسا و ورودی اصلی آن، این بنا حالت یک قلعه را نیز دارد. پنج برج دیده بانی به شکل طاق در چهار جهت قلعه وجود دارد.

همچنین مقبره ساندخت شاهزاده ارمنی که به خاطر ایمانش به مسیحیت به شهادت رسید بر فراز تپه ای نزدیک کلیسا قرار دارد. در داخل کلیسا چندین سنگ قبر و یک حوض سنگی وجود دارد و نقش برجسته های زیادی بر روی دیوارهای بیرونی کلیسا حک شده است. سقف محراب کلیسا نیز به زیبایی با سنگ های مرمر سیاه و سفید تزئین شده است. داخل کلیسا و روی دیوار مکانی برای روشن کردن شمع وجود دارد.

منبع: کجارو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا