ایران گردی

پرطرفدارترین روستای تاریخی اصفهان

تودی تریپ: روستای تاریخی ابیانه در 40 کیلومتری شمال غربی شهر نطنز در استان اصفهان قرار دارد. قدمت این روستا که بر روی دیواره کوهی به نام کراکس ساخته شده است به 1500 سال پیش برمی گردد، بنابراین جای تعجب نیست که آثار تاریخی زیادی در آن وجود داشته باشد.

آشنایی با روستای تاریخی ابیانه اصفهان

مردم محلی ابیانه این روستا را ویونا می نامند. ویونا از دو کلمه vi به معنی بید و ویانه به معنی جنگل بید تشکیل شده است و علت معروف شدن این روستا به این نام این بوده که در زمان های قدیم این مکان مملو از درختان بید بوده است. طبق سرشماری سال 1360 در این روستا 500 خانه وجود داشت. با بررسی های انجام شده توسط باستان شناسان خانه های قدیمی این روستا مشخص شد که قدمت طراحی و ساخت آنها به دوره های سلجوقی، ساسانی، صفویه و قاجاریه می رسد.

محبوب ترین روستای تاریخی اصفهان

برای ساخت خانه های این روستای تاریخی از آجر و خشت استفاده شده است. اتاق‌های این خانه‌ها دارای پنجره‌ها، ایوان‌ها و قاب‌های چوبی است که زیبایی خاصی به ساختمان‌ها می‌دهد. در نزدیکی این روستا معدنی وجود دارد که در قدیم از خشت آن برای ساختن نمای خانه های این روستا استفاده می شده است. معماران و مهندسان بر این باورند که دیگر نمی توان روی دیواره کوه کرکس خانه ای ساخت، بنابراین مردم برای نگهداری دام و محصولات کشاورزی خود به تپه های نزدیک بزرگراه رفته و در آنجا خانه می سازند.

بیشتر مردم این روستا از راه کشاورزی، دامداری و باغداری امرار معاش می کنند و هنوز هم از روش های قدیمی این کارها استفاده می کنند و از هفت کنات برای انجام کارهای کشاورزی آب می گیرند. محصولات کشاورزی این روستا سیب زمینی، گندم و جو و محصولات باغی گلابی، زردآلو، گردو و سیب است.

محبوب ترین روستای تاریخی اصفهان

پیش از این زنان این روستا با بافتن قالی های زیبا امرار معاش می کردند، اما اکنون مردم به قالیبافی روی آورده اند به طوری که 30 کارگاه مختلف قالی بافی در این روستا وجود دارد. مردم این روستا سال های زیادی را بدون سفر به شهرهای دیگر سپری کرده اند و به همین دلیل لهجه و فرهنگ و نحوه پوشش آنها نسبت به گذشته تغییر نکرده است. زنان لباس های رنگارنگ و گلدار و روسری سفید و مردان شلوار مشکی، گشاد و بلند می پوشند.

از بناهای تاریخی این روستا، آتشکده ای است که در زمان زرتشتیان ساخته شده است. سه قلعه در نقاط مختلف روستا قرار دارد که از جاذبه های آن می باشد. این روستا دارای زیارتگاه های متعددی است که معروف ترین آنها امامزاده هینزا است که در جنوب شرقی روستا در دره ای واقع شده است. بقعه امامزاده یحیی و امامزاده عیسی از دیگر بناهای مذهبی این روستا است.

محبوب ترین روستای تاریخی اصفهان

محبوب ترین جاذبه های ابیانه

ابیانه با اینکه خیلی بزرگ نیست اما مساجد زیادی دارد و 11 مسجد دارد. تمامی مساجد این روستا مورد استفاده قرار می گیرد و با وجود اینکه برخی از آنها قدمت زیادی دارند، هنوز خالی از سکنه نیستند. به طور کلی سه مسجد ابیانه شهرت بیشتری نسبت به سایر مساجد دارند و حتی از جاذبه های گردشگری نیز محسوب می شوند. نام این سه مسجد به شرح زیر است:

مسجد پورزله

مسجد پرزله مشهورترین مسجد روستای ابیانه است که در قسمت شمالی این روستا قرار دارد. دیوار این مسجد با منبت و نقوش زیبای معماری اسلامی تزیین شده و زیبایی چشمگیری دارد. این مسجد مربوط به دوره ایلحان است و قدمت زیادی دارد. مسجد پرزله در سال‌های اخیر بازسازی شده و اکنون برای اقامه نماز جماعت، مراسم مذهبی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مسجد مرکزی

مسجد جامع شامل دو طبقه است که هر دو طبقه در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرد. مسجد جامع تقریباً بزرگترین مسجد روستای ابیانه و متعلق به دوران صفویه است.

محبوب ترین روستای تاریخی اصفهان

مسجد یوسمون

مسجد یوسمون یکی دیگر از مساجد قدیمی این روستا با قدمت 700 سال است که این مسجد بزرگ نیست و یک طبقه است. مسجد یوسمون یکی از آثار تاریخی باستانی این روستا است.

روستای زیبای ابیانه علاوه بر آثار تاریخی و مساجد زیبا دارای زیارتگاه های متعددی نیز می باشد. زیارتگاه های این روستا در مناطق کوهستانی قرار دارند و بازدید از آنها کمی سخت است. با این حال هنوز هم افراد زیادی از این امامزاده ها دیدن می کنند. در زیر به سه زیارتگاه معروف این روستای زیبا اشاره کرده ایم

زیارتگاه زبیده هاتون

وارد روستای ابیانه که می شوید کوهی با دره ای باریک می بینید. اگر وارد این دره شوید و به شمالی ترین نقطه آن بروید، زیارتگاه معروف زبیده خاتون را خواهید دید. زبیده خاتون دختر موسی بن جعفر (علیه السلام) بود.

حرم شاهزاده یحیی

معبد شاهزاده یحیی در غرب روستای ابیانه قرار دارد. این امامزاده صحن بزرگی دارد و آبنمای بزرگی در وسط آن دیده می شود. این پناهگاه هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

محبوب ترین روستای تاریخی اصفهان

حرم شاهزاده موسی

حرم شاهزاده موسی نیز از جمله امامزاده هایی است که روزی خالی از گردشگر ندارد و بیشتر مردم به آن زیارت می کنند. در صحن این امامزاده دو مسافرخانه و چندین رستوران وجود دارد و مردم می توانند در آن اقامت کنند.

امامزاده هادی

امامزاده هادی در ضلع شرقی روستای ابیانه قرار دارد و از سایر امامزاده های این روستا بسیار بزرگتر است. امامزاده هادی از نوادگان امام رضا (ع) است و وسعت بسیار زیادی دارد. صحن این امامزاده امکانات مناسبی برای گردشگران دارد و با زیارت آن می توان به گردش و زیارت پرداخت. ابیانه جاذبه های زیادی دارد. این روستا قدمت زیادی دارد و به همین دلیل دیدنی های بی شماری دارد. در زیر تعدادی از بهترین جاذبه های این روستا را مشاهده می کنید:

تانک ها

مخزن به تونل ها یا استخرهای زیرزمینی گفته می شود که در زمان های قدیم برای ذخیره آب استفاده می شده است. این دهکده دارای سه تانک است که در حال حاضر هیچ یک از آنها استفاده نمی شود.

محبوب ترین روستای تاریخی اصفهان

کاروانسرای فاطمه زاگل

کاروانسرای فاطمه زاغول یکی دیگر از جاذبه های روستای ابیانه است. این کاروانسرا بسیار بزرگ بود و برای معاملات تجاری مورد استفاده قرار می گرفت. اما با توجه به قدمت آن به ویرانه تبدیل می شود و به تدریج فرو می ریزد.

قلعه رنگ پریده

در قدیم مردم این روستا از ترس سرقت اموال خود را در قلعه رنگ پریده پنهان می کردند. اکنون این قلعه که در شمال غربی ابیانه قرار دارد به یکی از جاذبه های گردشگری این روستا تبدیل شده و سالانه هزاران نفر از آن بازدید می کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا