ایران گردی

پرطرفدارترین جاذبه طبیعی ایذه کجاست؟

تودی تریپ: پشت دشت سوسان و در جنوب غربی سد کارون 3 بهشتی دست نخورده به نام آبشار شیوند ایذه قرار دارد.

این جاذبه منحصربفرد تقریباً هر آنچه را که از تور طبیعت بکر انتظار دارید، دارد.

از کاوش در رودخانه و دریاچه های منحصر به فرد گرفته تا پیمایش در کوه ها و مراتع سرسبز، همه اینها دلیلی است که سالانه تعداد زیادی گردشگر به آنجا می روند.

این منطقه از یک طرف به سد کارون 3 و از طرف دیگر به کوه های زاگرس و جنگل های بلوط ختم می شود.

از طرفی وجود پوشش گیاهی، صخره های بی نظیر و رودخانه های بی نظیر آن را به بهشتی به تمام معنا تبدیل کرده است.

وجود این مناظر زیبا در کنار آبشار شیوند ایذه باعث می شود که گردشگران از آن نهایت لذت را ببرند. جدای از این مناظر زیبا، طبیعت آبشار به گونه ای است که می تواند ساعت ها شما را مجذوب خود کند.

آب این آبشار از دل رشته کوه های زاگرس سرچشمه می گیرد و از صخره ای 50 متری می ریزد.

وجود پوشش گیاهی منحصربفرد در کنار آن و البته رطوبت هوای منطقه فضایی جذاب را ایجاد کرده است.

این آبشار پس از طی حدود 4 کیلومتر و گذر از کوچه های شیوند به دریاچه ای زیبا می ریزد.

وجود همه این مناظر طبیعی در کنار هم آبشار شیوند ایذه را به مقصدی بی نظیر برای دوستداران طبیعت تبدیل کرده است.

محبوب ترین جاذبه طبیعی ایذه کجاست؟

آبشار شیوند؛ محبوب ترین جاذبه طبیعی ایذه

آبشار شیوند ایذه یا آبشار شیوند دهدز در روستایی به همین نام با طبیعتی بکر و زیبا واقع شده است.

روستای شیوند بین رشته کوه های زاگرس و آبگیر کارون سه قرار دارد و وجود جنگل های بلوط، رودخانه ها، آبشارها و صخره ها آن را به جاذبه ای بی نظیر تبدیل کرده است.

آبشار شیوند از رشته کوه منگوشت سرچشمه می گیرد و از چندین آبشار کوچک و بزرگ تشکیل شده است که با مناظر سبز احاطه شده اند.

آخرین آبشار شیوند با ارتفاع حدود 50 متر (در برخی منابع 80 تا 90 متر) پس از عبور از روستای شیوند به کارون در دریاچه پشت سد کارون سه می ریزد. این آبشار یکی از مرتفع ترین آبشارهای استان خوزستان است و در منطقه حفاظت شده منگشتی و شالو قرار دارد.

در اطراف آبشار بلوط ایرانی، بنه، انار، انگور، گردو، کلهنگ، انجیر، کیکم، بن قرمز، گیاهان دارویی پونه کوهی و کتری و گلهایی مانند شقایق و نرگس دیده می شود.

حیواناتی از قبیل خرگوش، غزال، پلنگ قهوه‌ای، کبک، سنجاب ایرانی، خرس قهوه‌ای، گرگ، شغال، قوچ، میش، بز کوهی، عناب، کامبریک، چشم سنگی، روباه و دارکوب نیز در این منطقه یافت می‌شوند.

بازدید از آبشار شیوند در تمام فصول سال امکان پذیر است.

البته با توجه به تابستان های بسیار گرم و مرطوب استان خوزستان، توصیه می کنیم برای سفر به روستای شیوند اوایل پاییز و اواخر بهار را انتخاب نکنید.

بهترین زمان برای بازدید از آبشار شیوند اوایل تا اواسط بهار و اواسط تا اواخر پاییز است.

محبوب ترین جاذبه طبیعی ایذه کجاست؟

فصل بهار با مناظر سرسبز و شگفت انگیز در میان جاذبه های طبیعی آبشار شیوند در انتظار شماست. در حالی که پاییز، فصل انار منطقه، با دنیایی از رنگ های زرد، قرمز و نارنجی پذیرای شماست و تصویری حیرت انگیز از این استان جنوبی را پیش چشمان شما می گذارد.

برخی از گردشگران نیز فصل زمستان را برای بازدید از آبشار انتخاب می کنند. البته باید در نظر داشته باشید که باران های زمستانی مسیر پیاده روی را لغزنده و دسترسی را سخت می کند. پس حتما قبل از سفر به این منطقه وضعیت آب و هوا را بررسی کنید.

فاصله ایذچ – شیوند

حالا وقت آن است که ببینیم آبشار شیوند کجاست و چگونه می توان به آن رسید. این آبشار زیبا در استان خوزستان، جنوب شرقی شهرستان ایذه، روستای شیوند واقع شده است.

باید به شما بگوییم که جاده خاصی به این آبشار وجود ندارد. زیرا با احداث سد کارون 3 راه های فرعی و روستایی این منطقه زیر آب رفت.

بنابراین برای رسیدن به روستای زیبا و قدیمی شیوند باید از سد عبور کرد.

ابتدا باید به سمت شهرستان ایذه رفته و از میدان ورودی این شهر راه خروجی را در پیش بگیرید و پس از عبور از سد کارون 3 و عبور از پل های قوسی به سمت روستای راکت بروید تا وارد یک مسیر فرعی شوید.

پس از طی 800 متر به اسکله رکات می رسید. اکنون از اسکله رکات تا اسکله شیوند 14 کیلومتر راه دریایی دارید که می توانید به دو صورت سفر کنید.

محبوب ترین جاذبه طبیعی ایذه کجاست؟

روش اول (با باراژ): بارج نوعی وسیله نقلیه است که افراد و وسایل نقلیه آنها مانند اتومبیل یا موتورسیکلت را به آن سوی دریاچه منتقل می کند.

کشتی ها ساعت حرکت ثابتی دارند، رایگان هستند و از اسکله رکات تا شیوند در حدود 80 دقیقه حرکت می کنند.

گاهی در طول مسیر توقف کوتاهی دارند تا مسافران روستایی را سوار یا پیاده کنند.

روش دوم (با قایق های موتوری): قایق ها زمان حرکت دقیقی ندارند و از رکات تا شیوند در حدود 40 دقیقه حرکت می کنند. این قایق ها 6 نفر ظرفیت دارند و حدود 120 تا 150 هزار تومان از مسافران دریافت می کنند. (بسته به اینکه در مسیر از تنگه قاسمی دیدن کنید یا خیر)

پس از رسیدن به اسکله شیوند، برای رسیدن به روستای شیوند و در فاصله یک و نیم کیلومتری از آبشار، باید حدود 2 کیلومتر در جاده ای سنگلاخی با نیسان رانندگی کنید. در نهایت باید حدود نیم ساعت پیاده روی کنید تا آبشار زیبای شیوند را از نزدیک ببینید.

محبوب ترین جاذبه طبیعی ایذه کجاست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا