ایران گردی

پرطرفدارترین آبشار یزد کجاست؟

تودی تریپ: یزد شهری باستانی با قدمت هزاران ساله است که گردشگران زیادی برای دیدن آثار تاریخی، سازه های خشتی، آتشکده ها و دیگر مناظر تاریخی به این شهر مرموز می آیند.

اما حقیقت این است که آبشار دره گاهان یزد و جاذبه های اطراف شیرکوه از جاذبه های طبیعی کشف نشده و مرموز این استان است.

محبوب ترین آبشار یزد؛ آبشار دره گاهان

آبشار فصلی دره گاهان یزد با ارتفاع بیش از 20 متر در فصل بهار تا اوایل تابستان یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان یزد است که به نام‌های درگهان و دره گاوان نیز شناخته می‌شود.

به لطف صخره های مناسب برای صخره نوردی، این آبشار به یکی از مقاصد اصلی صخره نوردان تبدیل شده است.

آبشار درگهان در دامنه شیرکوخ قرار دارد و از آبشارهای فصلی محسوب می‌شود، زیرا در فصل بهار برف شیرکوخ آب می‌شود و از بالای کوه تا اوایل تابستان آبشاری تشکیل می‌دهد.

محبوب ترین آبشار یزد کجاست؟

این آب از ویلاهای ده بالا و طزرجان به سمت پایین دست حرکت می کند و در نهایت به دلیل وجود صخره های بزرگ در این قسمت از دره به آبشاری 20 متری تبدیل می شود.

حتی تصور وجود آبشاری در میان دیدنی های مرکز ایران واقعا سخت است.

در قلب مناطق کویری یزد، همان جایی که نمی دانید از گرمای هوا به کجا فرار کنید، آبشاری زیبا با آب خنک در دره گاهان یزد قرار دارد. این آبشار یکی از بهترین جاهای دیدنی یزد در فصل بهار است.

آبشار دره گاهان از میان کوه سقوط می کند و منظره ای باورنکردنی و خیره کننده ایجاد می کند. آبشار دره گاهان یک تفرجگاه عالی برای گردشگران محسوب می شود.

همچنین بسیاری از ورزشکاران و کوهنوردان مهارت های صخره نوردی خود را در آبشار دره گاهان به چالش می کشند.

این آبشار از رشته کوه شیرکوه سرچشمه می گیرد و به سمت پایین هدایت می شود.

آب آبشار بسیار خنک است و وقتی زیر آن باشید تمام خستگی روز را فراموش خواهید کرد. برای دیدن زیبایی این آبشار زیبا باید به شهر تفت در منطقه شیرکو برسید.

محبوب ترین آبشار یزد کجاست؟

تفت در ۲۲ کیلومتری یزد قرار دارد و در کمتر از نیم ساعت به آن خواهید رسید.

فقط به خاطر داشته باشید که برای رسیدن به خود آبشار باید چند دقیقه در مناطق کوهستانی پیاده روی کنید. همچنین باید به یاد داشته باشید که این آبشار در زمستان و بهار قوی ترین است.

آبشار زیبای دره گاهان

دره گاهان از 7 دره فرعی به نام‌های دره اصلی، دره خشک، دره گیلاس، دره آب پلنگ، دره لا انار، دره آبشار و دره باد گز تشکیل شده است. این دره هیچ گونه پوشش گیاهی و جانوری خاصی ندارد، اما دارای آبشارهای فصلی کوچک و بزرگ زیادی است. بلندترین آبشار دره گاهان حدود 70 متر ارتفاع دارد.

شکل خاص و سنگ های این دره و قرارگیری آنها این دره را از سایر دره ها متمایز می کند. اشکال مختلف صخره های این دره این دره را برای صخره نوردی بسیار مناسب کرده است. از گیاهانی که در این دره یافت می شود می توان به انجیر وحشی و دم اسب اشاره کرد. هنگام بازدید از این دره مراقب گیاه انجیر وحشی باشید زیرا آب برگ و ساقه آن سمی است و می تواند مشکلات جدی پوستی ایجاد کند.

به جز آبشار گاهان تفت یزد، جاذبه های دیگری نیز در این دره وجود دارد. این آبشار و دره در قلب شیرکوه قرار دارد که درختانی با میوه های سرد زمستانی وجود دارد. وجود غارهای طبیعی مانند یخخانه دائمی ترزجان، غار نباتی و کوه عقاب بر زیبایی این دره می افزاید. ییلاقاتی مانند فرشاه یا اسلامیه، بیداخید، سانیچ، منشاد، نیر، توده، ساخوید، زردین و تنگ چنار در دره گاهان وجود دارد که اگر از آنها دیدن کنید شگفت زده خواهید شد.

محبوب ترین آبشار یزد کجاست؟

اگرچه دلیل نامگذاری این آبشار فصلی مشخص نیست، اما چندین نظریه در مورد آن وجود دارد:

  1. بسیاری بر این باورند که به دلیل فصلی و تصادفی بودن آبشار، نام آن دره گاهان در بین مردم رایج شده است.
  2. برخی به دلیل گاوهایی که در فصول مختلف سال در این دره چرا می کنند، آن را به نام دره گاو نیز می شناسند.
  3. نظریه سوم به دلیل استفاده از کلمه «گاهان» به آیین ها و آداب و رسوم زرتشتیان هزاران سال در این منطقه اشاره دارد.

این دره به دلیل آب و هوای مطبوع خود محل برگزاری جشن های سنتی و مذهبی آیین زرتشتی و بومیان این منطقه بوده است. به همین دلیل نام درگهان برای این آبشار در نظر گرفته شده است.

اگر قصد سفر به استان یزد را دارید، باید بدانید که بدون بازدید از آبشار دره گاهان، برنامه سفرتان ناقص خواهد بود. تماشای این آبشار اسرارآمیز و صخره های قله شیرکوه قطعا تجربه بی نظیری است.

محبوب ترین آبشار یزد کجاست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا