ایران گردی

پرستشگاه بت گوران؛ جاذبه‌ای تاریخی و جالب در بندرعباس

تودی تریپ: معبد هندوها یا معبد گوران یکی از بناهای تاریخی شهر بندرعباس در جنوب کشور است. بنای این معبد شامل یک اتاق چهار گوش مرکزی با گنبد است. با توجه به موقعیت جغرافیایی بندرعباس مصالح این معبد قلوه سنگ، ساروج گل، سنگ های مرجانی است. طراحی این بنا کاملا متاثر از معماری معابد هندی است که گنبد آن را از سایر گنبدها متمایز می کند.

آشنایی با معبد گوران

معبد هندوها در سال 1310 هجری قمری و در زمان محمد حسن خان سعدالملک، حاکم وقت بندرعباس ساخته شد. این بنا از زمان قاجاریه محل عبادت هندوها در ایران بوده است. هندوئیسم یک دین هندی است که بیش از شش هزار سال قدمت دارد و میلیون ها پیرو دارد که بعد از مسیحیت و اسلام سومین دین بزرگ جهان به شمار می رود.

روزگاری در تاریخ ایران و هند روابط نزدیک سیاسی و فرهنگی داشتند که باعث شد چندین هندی در کشور ما ساکن شوند و در همان زمان با ازبک ها و عثمانی ها در جنگ بودند که پرتغالی ها وارد ایران شدند و فتح کردند. با فتح هرمز، بسیاری از هندی ها حتی پس از آزادسازی هرمز به ایران آمدند.

سرخپوستانی که برای برگزاری مراسم مذهبی خود به این کاروانسرا می رفتند، سرانجام دو نفر به نام های شول رام و دده رام شروع به ساختن معبدی در بندرعباس کردند که نام آنها در کتیبه نیز آمده است. هزینه ساخت معبد نیز از طریق جمع آوری کمک های هندو تامین شده است و مردم محلی این بنا را بت گوران می نامند. زیرا در آن زمان مردم به سرخپوستان گور یا گبر می گفتند.

معبد گوران;  یک جاذبه تاریخی و جالب در بندرعباس

مجسمه های زیادی مانند ابراهیم، ​​شیوا و شینو در این معبد گذاشته شده و هندی ها تا سال 1344 که هندی ها ایران را ترک کردند و این مجسمه ها را با خود بردند به عبادت می پرداختند و امروزه این معبد مانند قبل نیست و تنها به عنوان جاذبه گردشگری بند عباس شناخته می شود.

در اتاق معبد طاقچه ها و قاب های متعددی ساخته شده و دور تا دور اتاق 4 راهرو و در داخل راهروها حجره های کوچکی برای طلاب مدرسه برهمن تعبیه شده است. همچنین در برخی از اتاق ها نقاشی های مذهبی وجود دارد که می توان به خدای زن فلوت به نام کریشنا اشاره کرد که یکی از مهمترین مجسمه هاست.

پلکان مارپیچ نیز به سقف معبد منتهی می شود که به آن پای معبد می گویند. 4 خوابگاه در 4 طرف و گنبد بزرگ ذوزنقه ای شکل و تزئینات مربوط به مذهب هندو. علاوه بر این در 4 طرف گنبد حدود 72 برج خاص هندو وجود دارد.

در قسمت شرقی گنبد نیز تالار بزرگی وجود دارد که زمانی سالن اجتماعات بوده است. در این سالن تابلوهای مختلفی را می بینید که هر کدام بیانگر فلسفه خاصی هستند. به دلیل تغییر در زمان، ساختمان آسیب دید و تعمیراتی انجام شد.

دسترسی آسان به امامزاده گوران بندرعباس

قسمت اصلی بنا گنبد است که به شکل چهار گوش و گنبدی بر روی آن قرار دارد. زیر این گنبد بت بزرگ قرار داشت و در چهار طرف اتاق اصلی 4 نورگیر قرار داشت. روی دیوارها نیز تابلوهای مذهبی و طاقچه و قاب وجود دارد. در اطراف این اتاق راهروهایی برای قدم زدن در اطراف معبد و عبادت وجود دارد.

معبد گوران;  یک جاذبه تاریخی و جالب در بندرعباس

همه اتاق ها طاقچه داشتند و مجسمه هایی روی این طاقچه ها قرار می دادند.
72 برج مخصوص هندوها نیز بر روی گنبد معبد قابل مشاهده است و در وسط گنبد میله ای بزرگ به عنوان نشانگر محور واقعی زمین و آسمان قرار دارد.

بندرعباس به دلیل حضور انگلیسی ها، پرتغالی ها و هندی ها جاذبه های متفاوتی با سایر نقاط ایران دارد که معبد هندوها در این شهر یکی از این جاذبه های منحصر به فرد است.

در سال 1377 هجری شمسی این معبد از نظر ارزش های تاریخی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. هندی‌هایی که تا اوایل دوران پهلوی در بندرعباس زندگی می‌کردند، وقتی عازم کشورشان شدند، تمام مجسمه‌های بودا را از معبد هندوستان بازگرداندند و معبد را به مردی محلی سپردند.

معبد هندوها با معماری منحصربفردش که به بت گوران معروف است در مقابل بازار روز بندرعباس قرار دارد. از ضلع شمالی خیابان امام خمینی بندرعباس می توان به معبد دسترسی داشت که با وسیله نقلیه به راحتی می توانید به آن برسید.

هنگام گشت و گذار در بازار می توانید سوغات و صنایع دستی بخرید و بخشی از هنرهای بندرعباس را به خانه ببرید تا خاطره سفر به شهری با مردمی مهربان و خونگرم برای همیشه ماندگار شود.

دسترسی آسان به وسایل نقلیه در این معبد وجود دارد، همچنین وجود اقامتگاه در نزدیکی معبد، وجود رستوران و کافه در اطراف معبد هاتز اهمیت دارد. پوشش شبکه و آنتن نیز در این راستا عالی است.

معبد گوران;  یک جاذبه تاریخی و جالب در بندرعباس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا