ایران گردی

پرستشگاهی خاص و دیدنی در شوش / معماری بی‌همتای زیگورات چغازنبیل

تودی تریپ: زیگورات چغازنبیل بزرگترین اثر معماری باقی مانده از دوران عیلام است. این مکان که در واقع عبادتگاه است و حدود 3270 سال قدمت دارد از خشت خام و آجر ساخته شده است. این اثر تاریخی در سال 1358 هجری شمسی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. اگر به آثار باستانی و تاریخ سرزمینمان علاقه مند هستید، چغازنبیل مقصدی ایده آل برای شما خواهد بود. در ادامه با این اثر تاریخی ایران بیشتر آشنا می شویم.

معرفی زیگورات شوش چغازنبیل

بنای زیگورات که به شکل مربع در پنج طبقه ساخته شده است 152 متر طول و 52 متر ارتفاع دارد. البته قسمت هایی از این بنا تخریب شده و تنها 2 طبقه و نیم با ارتفاع 25 متر باقی مانده است.

وقتی به دیدن این بنای آجری می روید به آجرهای آن دقت کنید تا کتیبه هایی به خط ایلامی روی آن ببینید. در تمام طول زیگورات چغازنبیل قنات هایی حفر شده است، برخی کارشناسان معتقدند این قنات ها برای محافظت از این بنای خشتی در برابر سیل و بارندگی شدید ساخته شده است.

زیارتگاهی خاص و دیدنی شوش / معماری بی نظیر زیگورات چغازنبیل

اطراف معبد با سنگفرش پوشیده شده و ردپایی از کودکان روی آن دیده می شود. نکته قابل توجه دیگر در مورد زیگورات چغازنبیل ساعت آفتابی اطراف محل این بنا است.

در سه طرف این معبد سه بنای گرد کوچک به شکل سرپناه وجود داشت که یکی از آنها توسط باستان شناسان فرانسوی که چغازنبیل را کشف کردند مرمت کردند.

این بنای کوچک در قسمت شمال غربی چغازنبیل ساخته شده است که به گفته کارشناسان متعلق به اشنیکراب (یکی از خدایان ایلامی) است. لازم به ذکر است که مرمت این بنا کامل نیست، اما ویژگی کلی آن را نشان می دهد.

ارتفاع دشتی که معبد زیگورات در آن قرار دارد از سطح دریا بالاتر از رودخانه دز است به همین دلیل کانالی به طول 45 کیلومتر برای انتقال آب از رودخانه کرهه به چگازنبیل ساخته شد. اما آب رودخانه کرخه زمانی که به معبد رسید گل آلود بود، بنابراین یکی از اولین سیستم های تصفیه آب در جهان برای تصفیه آب گل آلود ساخته شد.

زیارتگاهی خاص و دیدنی شوش / معماری بی نظیر زیگورات چغازنبیل

ماجرای افتتاح معبد چغازنبیل

تاریخچه کشف زیگورات چغازنبیل بسیار جالب است. این بنا برای مدت طولانی در زیر زمین مدفون بود تا اینکه به طور تصادفی کشف شد. در سال 1890، ژاک دمرگان، زمین شناس فرانسوی، گزارش داد که در این منطقه نفت وجود دارد، این گزارش منجر به تأسیس شرکت نفت ایران شد.

مهندسان نفت که پس از آن به سوش آمدند، آجری متعلق به این بنا را پیدا کردند که روی آن نوشته‌هایی نوشته شده بود.

کشف این آجر منجر به آغاز کاوش در این منطقه و کشف آثار تاریخی باورنکردنی شد. متأسفانه حدود نیم قرن پس از کشف این بنا، به دلیل عدم حفاظت در برابر فرسایش طبیعی، قسمت هایی از زیگورات چغازنبیل تخریب شد.

بنای تاریخی چغازنبیل کجاست؟

این بنای تاریخی که یکی از دیدنی های خوزستان است در 40 کیلومتری شهر شوش قرار دارد. همانطور که می دانید این استان قدمتی طولانی دارد و این دوران را می توان در آثار تاریخی آن مانند چغازنبیل و آرامگاه دانیال نبی دید.

زیارتگاهی خاص و دیدنی شوش / معماری بی نظیر زیگورات چغازنبیل

توصیه می کنیم فصل های گرم را برای بازدید از این بنا انتخاب نکنید، زیرا در این روزهای سال هوا گرم است و در اطراف بنای تاریخی هیچ پناهگاه و مکانی برای استراحت وجود ندارد. بنابراین بهترین فصل برای بازدید از زیگورات چغازنبیل پاییز و اوایل بهار است.

لازم به ذکر است به منظور حفظ بنا و جلوگیری از تخریب آن بازدید از قسمت های داخلی چغازنبیل برای عموم آزاد نمی باشد. اما همچنان این جاذبه تاریخی آنقدر جذاب است که شما را شگفت زده خواهد کرد، پس فرصت بازدید از آن را از دست ندهید.

منبع: ایرانگرد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا