ایران گردی

پارک ملی نایبند، جاذبه‌ای خاص در عسلویه

تودی تریپ: پارک ملی نایبند به عنوان اولین پارک ملی دریایی کشور شناخته می شود و یکی از مقاصد گردشگری و مکان های دیدنی بوشهر در ساحل خلیج فارس است. وجود مناظر طبیعی بی نظیر، صخره های مرجانی برای غواصی، تخم ریزی لاک پشت های دریایی و بسیاری عوامل دیگر، پارک ملی نایبند را به بهشتی برای دوستداران طبیعت تبدیل کرده است. پارک ملی نایبند در جنوب کشور و در مجاورت آبهای خلیج فارس قرار دارد و هوای گرم و مرطوب بر آن حاکم است. بنابراین بهترین زمان برای بازدید از پارک ملی نایبند اواخر پاییز و زمستان است. البته اوایل بهار، قبل از گرم شدن هوا نیز می تواند زمان خوبی باشد.

معرفی پارک ملی نایبند

پارک ملی نایبند نقطه اتصال کوه های عسلویه به دریای خلیج فارس است و یکی از نقاط دیدنی عسلویه به شمار می رود. این منطقه با پوشش گیاهی مناسب و زندگی حیوانات متنوع و چشم اندازهای زیبا از مناظر کوهستانی و دریایی، مقصدی فوق العاده برای دوستداران طبیعت است.

پارک ملی نایبند شامل بخش های زیر است:

خلیج نایبند

منطقه حفاظت شده نایبند

حرا در مناطق عسلویه

بساتین و هیل

پارک ملی نایبند، جاذبه ای خاص در عسلویه

خلیج نایبند در سواحل شمالی با 4130 هکتار وسعت یکی از ارزشمندترین زیستگاه های دریایی خلیج فارس است. حفره‌های متعدد، جنگل‌های حرا، سواحل ماسه‌ای درخشان در بخش‌های شمالی و شرقی و سواحل صخره‌ای در بخش جنوبی خلیج و غرب منطقه حفاظت‌شده نایبند، درختان انجیر قدیمی و معابد در دماغه نایبند، دشت‌های هموار در بخش شمالی، دشت های پر درخت و دره های عمیق و صخره ای در قسمت جنوبی خلیج فارس در کنار هم قرار گرفته اند. وجود چنین مناظری در کنار تپه های مرجانی برای غواصان و روند تخم گذاری و تولد لاک پشت های دریایی کمیاب از جمله جاذبه هایی است که دل هر گردشگری را به تسخیر خود در می آورد.

تحولات و پیشرفت های اخیر فناوری در استان بوشهر به ویژه در منطقه عسلوه، مرحله جدیدی از تخریب طبیعت و محیط زیست را به همراه داشته است. تخلیه ضایعات و آب خنک کننده از تأسیسات مستقیماً وارد محیط می شود و نظم و تعادل اکولوژیکی منطقه آبی را به هم می زند.

تاریخچه پارک ملی نایبند

بدون شک نایبند یکی از زیباترین مناطق ساحلی در امتداد ساحل خلیج فارس است. بقایای بندر تاریخی نایبند نشان از تاریخ طولانی این منطقه دارد. بررسی آثار نشان می دهد که این بندر در زمان آل بویه یکی از بندرهای مهم و یکی از مراکز اصلی صید و تجارت مروارید در خلیج فارس بوده است.

پارک ملی نایبند، جاذبه ای خاص در عسلویه

این منطقه با هدف حفظ و حراست از ارزش‌های کمیاب اکوسیستم‌ها و زیستگاه‌های بز، میش، بز، بز و بز به عنوان گونه‌های حفاظت‌شده بر اساس مصوبه شماره 106 مورخ 7/9/57 (سال 1357) شورای عالی حفاظت از محیط زیست نایبند به عنوان منطقه حفاظت شده انتخاب و معرفی شده است.

پوشش گیاهی پارک ملی نایبند

پوشش گیاهی پارک ملی نایبند شامل جوامع حرا و سایر گیاهان آبزی مانند کلپ و کلپ در اکوسیستم های ساحلی و گیاهان مقاوم به نمک مانند چمن، چمن شور، شاسات آروسان و خار شتر در مناطق دور از ساحل است. از دیگر گونه های گیاهی کوهستانی و دشتی می توان به کنار، کهور ایرانی، انجیر عابد، انار شیطان، استبارک، کیچ، دافنه، صبرزرد و … اشاره کرد. حرا در حوضه نایبند مهمترین پوشش گیاهی منطقه را تشکیل می دهد. این پوشش در سواحل گل آلود با جریان جزر و مد آرام رشد می کند.

جنگل حرا; معجزه خلیج فارس

جنگل حرا یکی از شگفتی های طبیعی و زیبایی های خلیج فارس در پارک ملی دریایی نایبند است. آب در لبه شاخه های همیشه سبز و همیشه سبز این درختان آرام و ساکت است و تنها موجی که بر دل صاف و پاک آب اثر می گذارد، حرکت قایق بر روی آن است.

پارک ملی نایبند، جاذبه ای خاص در عسلویه

رقص درختان در هنگام جزر و دسته پرندگان دریایی در هنگام جزر از بکرترین صحنه های طبیعت هستند که برای همیشه در ذهن شما باقی خواهند ماند. حرا دارای برگهای سبز، چند ساله و محکم و نوعی ریشه هوایی است که به صورت عمودی از گل محصور خارج شده و عمل تنفس و هوادهی را انجام می دهد. گلدهی آنها در ماه های مارس و می انجام می شود.

یکی از خصوصیات این گیاه این است که دانه های آن قبل از پراکنده شدن در داخل میوه رشد می کند و زمانی که دانه در آب قرار می گیرد پوست آن متورم شده و شکافته می شود. موجودات دوزیست در کنار این گیاهان زندگی می کنند که با ایجاد سوراخ هایی تهویه را در سطح بالایی بستر گل تسهیل می کنند. در هنگام جزر و مد، ریشه‌های این درخت گوه‌شکل می‌شوند و در هنگام جزر و مد، در قسمت‌های عمیق‌تر آن، تاج درخت زیر آب می‌ماند.

80 درصد آبزیان خلیج فارس دوره تخم ریزی خود را در حرا سپری می کنند. به همین دلیل این منطقه دارای سه عنوان جهانی، منطقه حفاظت شده بین المللی، ذخیره گاه زیست کره و تالاب بین المللی است. بسیاری از گونه های آبزی و حیات وحش به طور مستقیم و غیرمستقیم به حرا وابسته هستند.

پارک ملی نایبند، جاذبه ای خاص در عسلویه

همچنین این جنگل ها در فصول سرد سال به زیستگاه بسیار مناسبی برای پرندگان مهاجر تبدیل شده اند. در فصول دیگر که پرندگان بومی مکان مناسبی برای زندگی نمی یابند به این جنگل ها پناه می برند. لاک پشت ها و عقاب های سبز از جمله موجودات خاص در اکوسیستم حرا نایبند هستند. حواصیل، فلامینگو و پلیکان از دیگر گونه های پرندگان در اکوسیستم های حرا هستند.

آب در این جنگل در طول روز و شب دو بار پسرفت و پسرفت می کند. این اقدام مداوم شرایط بیولوژیکی خاصی را به این جنگل دریایی می دهد. در طی میلیون‌ها سال، پوشش حرا توانسته سازگاری فوق‌العاده‌ای با آب شور دریا و آب‌های ساحلی پیدا کند. این گیاهان نمی توانند دمای زیر پنج درجه سانتیگراد را تحمل کنند. همچنین شوری بین 20 تا 32 قسمت در هزار برای رشد آنها مناسب است. این گیاه یکی از مقاوم ترین گونه هایی است که در پارک ملی دریایی نایبند رشد کرده و مکانی بسیار زیبا برای گذراندن اوقات فراغت به دور از هیاهو و در آرامش کامل به شمار می رود.

منبع: کجارو

پارک ملی نایبند، جاذبه ای خاص در عسلویه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا