ایران گردی

پارک جنگلی یاسوج؛ جاذبه‌ای هیجان‌انگیز و تماشایی

تودی تریپ: پارک جنگلی یاسوج که نام دیگر پارک کوهستانی یاسوج است با وسعتی نزدیک به هزار هکتار بزرگترین پارک جنگلی جنوب کشورمان محسوب می شود.

این پارک جنگلی در استان کهگیلویه و بویار احمد در شمال شرقی شهر یاسوج واقع شده و بخشی از حوضه آبریز رودخانه کاسکاد محسوب می شود. آبشار یاسوج نزدیک ترین جاذبه گردشگری به این پارک است که 15 کیلومتر با آن فاصله دارد.

آشنایی با پارک جنگلی یاسوج

این پارک یکی از نقاط مهم گردشگری در این استان 4 فصل محسوب می شود و در سراشیبی قرار دارد که منظره زیبایی از شهر را به بیننده ارائه می دهد. از این رو مانند نگینی سرسبز در شهر توریستی یاسوج است و چشم هر مسافری را به خود جلب می کند.

پوشش درختی غالب پارک بلوط ایرانی است که حدود 76 درصد از پوشش گیاهی پارک را تشکیل می دهد. بقیه بادام کوهی، ارزن، کیک، ذرت و غیره هستند. بوته ها و بوته ها در ارتفاعات غالب هستند.

زیبایی پارک جنگلی یاسوج به دلیل ساختار طبیعی این اقامتگاه است که ضمن توسعه زیرساخت های گردشگری آن نباید به ظاهر طبیعی این مکان آسیبی وارد شود.
خوشبختانه آلاچیق ها و تمامی امکانات از جمله راه دسترسی و سرویس بهداشتی در این پارک ساخته شده است.

می توان گفت این اقامتگاه با آب و هوای معتدلش دومین مکان مورد علاقه گردشگران پس از آبشار یاسوج است. سالانه حدود 300 هزار نفر از این پارک بازدید می کنند و کل ارزش تفریحی آن حدود 700 میلیون تومان در سال است.

طرح اولیه این پارک توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد با هدف حفاظت از این منابع خدادادی و جلوگیری از دستبرد افراد سودجو تهیه شده است. این پارک یکی از بهترین مناطق تفریحی یاسوج است که باید به خدمات اجتماعی بیشتری مجهز شود.

با توجه به مقایسه عکس های هوایی سال 1344 و عکس های ماهواره ای سال 1390، مشخص شد که حدود 60 درصد از زمین های پارک در این مدت تغییر نکرده است که نشان دهنده بکر ماندن پارک جنگلی است. در این مدت مردم محلی برای چرا و یا حتی بریدن شاخه ها برای تغذیه حیوانات خود به منطقه می آمدند.

میانگین دمای سالانه 15 درجه سانتیگراد است. حداکثر دما در مرداد ماه 35 درجه و کمینه آن در بهمن ماه 3 درجه است. پیشنهاد ما بهترین زمان برای بازدید در اوایل بهار است. اگر نگران اقامت خود هستید، باید بدانید که مجموعه گردشگری یاسوج نزدیک ترین هتل به پارک جنگلی است و تنها ده دقیقه با پارک جنگلی فاصله دارد.

پوشش غالب پارک را درختان بلوط ایرانی تشکیل می دهند که حدود 76 درصد از پوشش گیاهی پارک را تشکیل می دهند. بقیه بادام کوهی، ارزن، کنجاله، ذرت و غیره است. بوته ها و بوته ها در ارتفاعات غالب هستند.

ویژگی های جالب پارک جنگلی یاسوج

یاسوج، شهر آبشارهای پر سر و صدا با طبیعت مثال زدنی و آرامش و آرامش، همیشه بهشت ​​طبیعت گردان ایران است. پارک جنگلی یاسوج که به آن پارک کوهستانی یاسوج نیز می گویند، 1000 هکتار از اراضی اطراف این شهرک را پوشش می دهد.

بزرگترین پارک جنگلی کشور در دامنه کوه های اطراف قرار دارد و از آنجا می توانید شهر زیبای یاسوج را تماشا کنید. بلوط ۷۶ درصد درختان این پارک را تشکیل می دهد، کیکم، بادام کوهی، ذرت و ارزن از دیگر گیاهانی هستند که پوشش گیاهی پارک کوهستانی یاسوج را تشکیل می دهند.

اکنون آلاچیق ها و مسیرها و جاده های سنگفرش متعددی در امتداد مرز شمالی برای تفریح ​​گردشگران در این پارک ساخته شده و آن را به یکی از محبوب ترین پارک های ایران تبدیل کرده است تا جایی که گفته می شود این پارک سالانه 300 هزار گردشگر را به خود جذب می کند.

بهار بهترین فصل برای بازدید از این مناظر زیبا است. برای دسترسی به این پارک می توانید از جاده یاسوج به اقلیدس تا جاده ورودی پارک بزرگ کوهستان پیش بروید.

این پارک به مدت شش سال توسط شهرداری یاسوج اداره می شد. اخیرا صحبت هایی مبنی بر واگذاری آن به وزارت نفت مطرح شده است. وزارت نفت با سابقه خوب خود در ساخت مجتمع رفاهی در محمود آباد مازندران، استاندار را تشویق کرد که این واگذاری هر چه سریعتر انجام شود تا سرمایه گذاری 600 میلیارد تومانی تزریق شود.

پارک جنگلی یاسوج اگرچه وسعتی نزدیک به هزار هکتار دارد، اما تنها حدود 75 هکتار از آن قابلیت ساخت و ساز و ساخت و ساز دارد و مابقی تماماً دامنه کوه و سنگلاخ است. بنابراین، نتیجه سرمایه گذاری می تواند متمرکز و چشمگیر باشد.

این منطقه دارای آب و هوای مرطوب و سرد است و میانگین دمای سالانه آن 15 درجه سانتیگراد است. حداکثر دما در مرداد ماه 35 درجه و کمترین آن در ماه فوریه 3 درجه است. اگر می خواهید از طبیعت یاسوج و پارک جنگلی آن لذت ببرید، بهترین زمان برای سفر اوایل بهار است.

آبشار یاسوج نزدیک ترین جاذبه گردشگری به این پارک است که 15 کیلومتر با آن فاصله دارد.

مجتمع توریستی یاسوج نزدیکترین هتل به پارک جنگلی است که ده دقیقه با آن فاصله دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا