ایران گردی

پارک جنگلی آبیدر؛ جاذبه‌ای شگفت‌انگیز در سنندج

تودی تریپ: پارک آبیدر در غرب ایران در استان کردستان و بین کوه های آبیدر بزرگ و آبیدر کوچ قرار دارد و شهر سنندج از بالای این پارک منظره بسیار زیبایی دارد.

پارک جنگلی و کوه آبیدر به عنوان نماد شهر سنندج همواره یک تفرجگاه و جاذبه عمومی بوده که امروزه با توسعه امکانات به یکی از نقاط دیدنی شهر سنندج تبدیل شده است.

با ما همراه باشید تا آبیدر، پارک جنگلی تاریچه و امکانات آن را به شما معرفی کنیم.

آشنایی با پارک جنگلی آبیدر

پارک جنگلی آبیدر که در زبان محلی «اویر» نامیده می‌شود، از گذشته‌های دور اقامتگاه سنندجی‌ها بوده است و کوه آبیدر به‌عنوان نماد شهر سنندج در بین مردم محبوبیت خاصی دارد.

زمان زیادی از ساخت پارک آبی نگذشته است. اما مسئولان هر روز در تلاش هستند تا امکانات این مجموعه را افزایش دهند تا گردشگران بتوانند اوقات خوشی را در آن سپری کنند.

آب دره یا آب دره به معنای جایی است که آب زیادی از آن جاری می شود. نام این کوه نیز به دلیل وجود چشمه های زیرزمینی فراوان در این منطقه است.

پارک جنگلی آبیدر;  جاذبه ای شگفت انگیز در سنندج

ارتفاع کوه های آبیدر با نام های گلیم آبیدر و ملک آبیدر به ترتیب حدود 2550 متر و 2350 متر است. مجاورت این کوه با شهر سنندج باعث شده تا در دامنه کوه واحدهای مسکونی احداث شود.

شهری دیدنی که علاوه بر آثار تاریخی، طبیعتی سرسبز دارد که می تواند برای هر طبیعت گردی جالب باشد.

در سفر به استان کردستان از شهربازی آبیدر سنندج دیدن کنید تا گوشه ای از طبیعت این کشور را ببینید که منظره زیبایی را به نمایش می گذارد.

پارکی طبیعی که یکی از معروف ترین و محبوب ترین تفرجگاه های سنندج به شمار می رود و اکنون به یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری تبدیل شده است.

مجموعه تفریحی پارک آبیدر در قسمت غربی شهر در انتهای خیابان آبیدر و بین کوه های آبیدر به ارتفاع 2500 متر واقع شده و دارای پوشش گیاهی بسیار متنوعی است.

گردشگران تور سنندج در شهربازی آبیدر از باغ ها و آبنماهای متعددی دیدن خواهند کرد که مکان مناسبی برای استراحت مسافران است.

پارک جنگلی آبیدر;  جاذبه ای شگفت انگیز در سنندج

هنگام قدم زدن در اطراف این پارک سرسبز می توانید منظره ای شگفت انگیز از شهر سنندج را مشاهده کنید. همچنین می توانید با سلفی گرفتن از طبیعت اطراف شهربازی آبیدر سنندایی لحظات خوشی را تجربه کنید.

از دیگر ویژگی های این شهربازی می توان به سینمای فضای باز پارک اشاره کرد که می تواند گردشگران را با تماشای فیلم اوقات خوشی را سپری کند. جدای از لذت بردن از این سینمای روباز، می توانید برای استراحتی کوتاه به رستوران یا کافه شهربازی آبیدر بروید و خستگی تمام روز را از خود دور کنید.

در ادامه گشتی که در این پارک دیدنی انجام دادید، از دیگر مکان های دیدنی این پارک مانند کانی صفا، کانی ماماتکه، خضر زنده، امیریه، هفت آسیاب و کچک قرآن دیدن کنید. اگر می خواهید با هنر معماری سنندجی ها آشنا شوید می توانید از حمام وکیل الملک سنندج دیدن کنید.

پارک جنگلی آبیدر;  جاذبه ای شگفت انگیز در سنندج

حمام تاریخی در میان سه عمارت قدیمی مانند عمارت وکیل السلطان، عمارت وکیل الممالک و عمارت وکیل الملوک که معماری منحصر به فردی دارد. از جمله معماری های متفاوتی که در فضای داخلی این حمام خواهید دید، تزیین دیوار و فضاهای گرم و سرد حمام وکیل الملک است که اشکال هندسی، گیاهی و جانوری مانند طاووس بر روی دیوارها به چشم می خورد.

تاسیسات مجتمع آبیدر سنندج

مجموعه آبیدر از امکانات تفریحی و استراحتگاه های مختلف در دامنه، دامنه و قله کوه آبیدر تشکیل شده است.

با بالا رفتن از پله ها از دامنه کوه، درختان، چمنزارها و زیبایی مجموعه بیشتر می شود و اشراف کامل شهر سنندج منظره زیبایی را از بالای این کوه ایجاد می کند. پوشش گیاهی پارک آبیدر شامل گنجشک، کاج سیاه، سرو نقره ای، سرو گلدانی و اقاقیا است.

از آنجایی که پایین کوه آبیدر منزوی تر است، مردم محلی این منطقه معمولا در این منطقه کمپ می زنند. کوهپایه ها برای افراد عادی کمی خطرناک است. زیرا هیچ نگهبانی از این منطقه عبور نمی کند و حیوانات وحشی شبانه از کوه پایین می آیند.

پارک جنگلی آبیدر;  جاذبه ای شگفت انگیز در سنندج

کمی بالاتر از دامنه کوه آبیدر چایخانه، رستوران، سرویس بهداشتی، پارک کودک و اتاق نگهبانی وجود دارد. این منطقه بهترین مکان برای تعطیلات خانوادگی و کمپینگ است.

در بالای قله کوچک آبیدر نیز پناهگاهی برای کوهنوردان وجود دارد. هم اکنون در مسیر بین پارک کودک و قله، طناب زنی در حال نصب است.

پارک جنگلی آبیدر در دامنه کوه آبیدر قرار دارد.

از جاذبه های گردشگری این مجموعه علاوه بر پارک جنگلی می توان به پارک امیریه، پارک امانیه، پارک کودک، چشمه کانی شفا، معدنی بانتا، مامتکه کنی، قرآن کوچک، چشمه خضر زنده (خیرزنه)، هفت آسیاب، بان شلانه اشاره کرد. پارک و جنگل گویزه. صحرا را صدا کرد.

پارک معروف نیز در سال های اخیر به این مجموعه اضافه شده است. در کنار این فواره ها و در باغ ها آلاچیق هایی وجود دارد که گردشگران می توانند ساعت ها با خانواده خود در آن بنشینند و از مناظر زیبای پارک لذت ببرند.

از دیگر ویژگی های جذاب پارک جنگلی آبیدر باید به سینمای روباز در پارک امیریه اشاره کرد. گفته می شود این سینما با ابعاد 25 متر در 12 متر بزرگترین سینمای روباز جهان است.

پارک جنگلی آبیدر;  جاذبه ای شگفت انگیز در سنندج

اکران سینما به گونه ای است که 10 هزار نفر می توانند همزمان جلوی آن بایستند و فیلم تماشا کنند. صدای این سینما از طریق رادیو FM در تمام نقاط پارک جنگلی قابل دریافت است. حوزه هنری کردستان هر شب ساعت 21 در این سینما یک فیلم اکران می کند. همچنین بازی های مهمی مانند مسابقات جام جهانی 2010 و 2018 از اکران این سینما پخش شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا